Aansluiten thermostaat op Webasto DBW 2010

Plaats reactie
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

Aansluiten thermostaat op Webasto DBW 2010

Bericht door Aart »

Ik wil een Webasto thermostaat aansluiten op een Webasto DBW 2010, maar ik weet niet welke aansluitingen van de thermostaat ik waarop moet aansluiten.

Zie onderstaande foto's voor de details van de thermostaat en de kachel:

De thermostaat:
Afbeelding

Afbeelding

En het schema wat in de binnenkant van de thermostaat staat: (sorry voor de wazigheid, maar kreeg het niet beter op de foto)
Afbeelding

Misschien overbodig, maar ook nog het aansluitschema van de Webasto DBW 2010. Naar mijn inziens moet de thermostaat op de plaats van S1 komen.

Afbeelding

En de bijbehorende legenda:
Afbeelding

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Groeten, Aart
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Aansluiten thermostaat op Webasto DBW 2010

Bericht door jervig »

Aansluiting 1 en 5 zul je uit moeten kiezen of je al dan niet via de schakelaar wilt werken,

5 is met schakelaar en 1 is zonder.

Aansluiting 4 is alleen maar de massa voor het ledje dat er in zit, asl je niet via de schakelaar werkt dan kan je hem beter loslaten anders brandt de led permanent

Het bimetaal schakelt tussen 2 en 3 ik kan zo niet goed zien welke hij zal verbinden indien koud en welke indien warm maar dat kan je simpelweg even nameten. Als je alleen je webasto er op aansluit dan blijft een van deze twee ongebruikt.

Groetjes,

Jeroen
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

Re: Aansluiten thermostaat op Webasto DBW 2010

Bericht door Aart »

Hoi Jeroen,

Bedankt voor je uitleg, het is me nu bijna helemaal duidelijk.

Hier nog even een duidelijker schema van de thermostaat.
Afbeelding

Dus als ik het goed begrijp komt er een draad vanaf de zekering (8A) op aansluitpunt 5 (de schakelaar lijkt mij wel handig) en een draad van punt 2 naar de Webasto. ( want bij warmer schakeld hij 5 met 2 en bij kouder 5 met 3.

Het lampje mag van mij branden als de schakelaar aan staat, dus hoe sluit ik punt 4 aan?

Het idee is dat de Webasto DBW 2010 een indirecte boiler en 1 of 2 warmtewisselaars gaat verwarmen en dit alles komt ook op het koelwatercircuit van de motor, zodat de motor ook de leefruimte en de boiler kan opwarmen tijdens het rijden.

Ik denk dan dat ik de ventilatoren van de warmtewisselaars ook moet schakelen met deze thermostaat ofniet?

Alvast dank!

Groeten, Aart
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Aansluiten thermostaat op Webasto DBW 2010

Bericht door jervig »

4 is de massa, alleen aan te sluiten als je de led als controlelamp voor je schakelaar wilt laten functioneren.

De ZGN + die er aan komt loopt nu naar het bedieningspaneel, daar zit ook al een schakelaar in, electronisch gestuurd. Of je de schakelaar al dan niet wilt gebruiken is dus ook afhankelijk van of je het controlepaneel in stand wilt houden ja of nee. Ik zou adviseren van wel anders kan je de foutcodes niet meer uitlezen.

Ik zou dus het originele paneel laten zitten en de draad die de kachel aanstuurt vanuit je paneel via de thermostaat laten lopen.

Voor wat betreft de boiler en de warmtewisselaars moet je even goed nadenken wat je wilt en eea afsluitbaar maken met afsluiters of kranen. Om je blok ook te kunnen verwarmen heb je een extra pomp nodig.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Aansluiten thermostaat op Webasto DBW 2010

Bericht door Admin »

V.w.b. de blowers afhankelijk maken van de thermostaat: je moet even het handboek van de 2010 erbij pakken. Daarin staan alle opties vermeld, ook hoe je de circulatiepomp en de blower(s) schakelt met het daarvoor bestemde relais-tje.

Ik had in Dr. Wolff exact wat jij beschrijft. De hele map met documentatie, o.a. de afgedrukte PDF, heb ik meegegeven aan de koper, maar dubbelzijdig afgedrukt is het een handig boekje om mee te nemen. Voor de aansluiting van de motor adviseert Webasto een T-stuk met een kogel-terugslagklep.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

Re: Aansluiten thermostaat op Webasto DBW 2010

Bericht door Aart »

Bedankt voor beide antwoorden.

Ik heb geen controlepaneel, dus de thermostaat wordt ook de aan/uit-schakelaar van de Webasto.

Jeroen,
Je zegt dat voor het verwarmen van de motor een extra circulatiepomp nodig hebt, maar bij de DBW 2010 zit een circulatiepomp en deze moet volgens de Webasto handleidingen ook de motor kunnen verwarmen. Door de indirecte boiler en de warmtewisselaars wordt het totale aantal liters koelwater toch niet zo groot dat er een extra pomp nodig is?

Zie ook onderstaand overzicht van Webasto en het gaat bij mij om een Mercedes 508 van 6 meter en niet om een grote bus.
Afbeelding

Wat je misschien bedoeld en wat ik me ook bedacht dat er misschien een extra circulatiepomp nodig is voor het verwarmen van de warmtewisselaars en boiler tijdens het rijden/met lopende motor(wanneer de Webasto uit is). Maar ik weet niet in hoeverre de waterpomp van een 508 in staat is om een paar liter extra rond te pompen.

Alleen was een 508 ambulace ook voorzien van DBW 2010 met 2 warmtewisselaar(tjes) en ook aangesloten op de motor en deze waren ook alleen uitgevoerd met de Webasto circulatiepomp.

Jeroen,
Heb jij ook niet een DBW 2010 in je camper/vrachtwagen zitten? Heb jij ook niet een indirecte boiler? Hoe heb jij dit aangesloten?

Alvast bedankt voor jullie hulp/advies!

Groeten,
Aart
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Aansluiten thermostaat op Webasto DBW 2010

Bericht door jervig »

Ik heb geen DBW 2010 maar als je je engine wilt voorverwarmen is dat niet perse het moment dat je ook je opbouw wilt verwarmen. Bovendien als je het hele spul gaat verwarmen op dat moment duurt het langer als wanneer je dat met een pompje alleen in het motorcircuit doet.

Ik heb een 90s een toestel van 9kw dus, en heb de ervaring dat de motor veel sneller warm is als je het andere circuit op dat moment dicht gooit. Daar bij is het ook nog zo dat als je het interieur circuit dicht kan zetten je boiler binnen de kortste keren heet is vanaf je motor, als die warmte verloren gaat in de radiatoren duurt het gewoon veel langer.

Groetjes,

Jeroen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten