Diesel kachel vervangen door een gaskachel.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Diesel kachel vervangen door een gaskachel.

Bericht door Goldwingh »

Daar de ingebouwde diesel standkachel toch best wel veel lawaai maakt, niet alleen voor de buren en je vooral `s nachts iedere keer uit je slaap haalt, ook door de ventilator die ook nog veel stroom vreet , heb ik deze vervangen door een gaskachel. Heb daarvoor een oudje op de kop getikt van een Nederlands merk dat niet meer bestaat. Het is in de vloer gebouwd. Werkt als een convector put. De in en uitlaat zitten onder de wagen.
Klik op de foto voor een vergroting.

Afbeelding
Groet Henk MB609
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.

Bericht door Frank.fjph »

Als het merk Riviera is, dan heb ik nog een kleine waarschuwing voor je: mijn gewone kachel (model als van een caravankachel) vandat merk (DUS GEEN CONVECTORPUT) had een verbrandingsruimte die niet gasdicht was, waardoor verbrandingsgassen in de bus kwamen (gemeten met co2 meetbuisjes (Draeger). Oorzaak was de gefelsde naad waar de 2 helften van de verbrandingskamer aan elkaar waren gemaakt.
Heb dat opgelost door die naad autogeen te laten dichtvloeien, (met veel gevloek van de lasser, plaat was verzinkt.....)
Want de fabrieek bleek failliet........
Frank
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hoi Henk (en Adrie),
Zat er een Webasto 2010 in? Die maakt inderdaad herrie. Zelf heb ik de 2010 vervangengen voor en EVO3900. Die hoor je ook wel, maar staat in geen verhouding tot de 2010. Het voordeel vind ik dat je wel overal diesel kunt krijgen, maar gas niet. Je zult al snel aan een LPG tank moeten.
Groeten van die andere Henk.

PS Was gezellig in Oirschot.
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.

Bericht door Detlev »

In mijn vorige bus zat er een op benzine, sjonge wat een herrie! Geen idee meer welk model.
Op een nacht werden we om 4 uur uit ons bed gebeld (thuis) door de buren of we alsjeblieft de kamper kachel uit wilden doen.....konden ze tenminste slapen :mrgreen: (Kamper stond bij ons voor de deur en de thermostaat stond per ongeluk aan) Er zat ook een brandstofpompje bij dat zo mogelijk nog erger was, een harde tik om de seconde. Horen en zien verging je zo'n beetje.......
Dat ding heb ik er meteen uitgesloopt, geen idee wat je er aan hebt, behalve dan dat ie op z'n laagste stand bij min 12 graden veroorzaakte dat er minstens twee ramen open moesten :lol:
Heb nu gewoon gaskacheltje, bus wordt alleen herfst en voorjaar in de kou gebruikt, dus veel meer is niet nodig.
Mercedes 406 uit 1969
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hallo kachelaars,
Zoals de grote Amsterdamse filosoof Johan C al heeft gezegd:
Elk nadeel heb z'n voordeel.
Als je lang op een plek blijft zonder paal is gas inderdaad de beste optie.
Zo kiest iedereen wat voor hem/haar het handigst is.
Groeten,
Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.

Bericht door Goldwingh »

Hallo Frank. Ik zal je advies opvolgen en CO2 meten. Ik ruik niets bijzonderst op dit moment, maar CO2 ruik je niet geloof ik.
Hallo Henk. Er zat een Ebenspácher D7L in van 8Kw. Ga hem nu universeel opstellen, voor als de CV mocht uitvallen.
Hallo Detlev. Wij gebruiken de Camper wel het hele jaar door , ook voor een avondje naar vrienden of familie en slapen dan voor hun deur,
anders raken zij hun bier niet kwijt :lol: :lol: en dan moet je geen diesel kachel aanzetten maar een geruisloze gaslachel :up:
Groet Henk MB609
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.

Bericht door Frank.fjph »

CO2 zelf ruik je niet, maar wat ik rook en merkte waren de verbrandingsgassen , die wel ietwat te ruiken zijn, maar omdat CO2 een groot deel van de verbrandingsgassen is EN ik over meetbuisjes voor CO2 beschikte kon ik de lekkage dus aantonen.

Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.

Bericht door Admin »

Ik had begin jaren '70 een vloerkachel die er exact zo uitzag in een Eccles caravan. Werkte perfect, snel, heel warm. Als ze heel zijn, is de verbrandingsruimte volledig buiten de woonruimte.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.

Bericht door Frank.fjph »

Dan zal het wel geen Riviera kachel zijn die ie heeft ( fabriek zat ergens in Oosten vh land) en is er niks aan de hand.

Technisch detail: de lekkage kwam via een rollas, of eigenlijk een hele rij puntlasjes, waardoor de naad niet gasdicht bleek.

Weer een vermeend probleem geslecht hoop ik....
Frank
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.

Bericht door Gino »

Volgens mij bedoelen jullie CO ipv CO2. CO (koolmonoxide) komt vrij bij onvolledige verbrandig. CO is reukloos en heel giftig. Ik heb in mijn camper een CO meter geplaatst. Deze gaat piepen als er CO gemeten wordt. Verder heb ik er ook een rookmelder in zitten en op drie plaatsen van die hamers om de ruiten eruit te tikken. Oh ja, en een brandblusser.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.

Bericht door Admin »

... en waar hangt je branddeken?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.

Bericht door Gino »

Het branddeken hangt achter je als je aan het fornuis staat. :wink:
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.

Bericht door Admin »

Goed zo.
Moge al je voorzorgen werken als een parapluie (als je die bij je hebt, blijft het droog)!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.

Bericht door beatrix18 »

Gino, heb jij dan een open (hout/gas) kachel in je camper?

Peter
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.

Bericht door Goldwingh »

Reactie op Gino.
CO2 is een geur- en kleurloos maar vooral niet giftig gas, vaak een verbrandingsproduct.( Gehaald uit GROEN op WEG)
Volgens mij bedoelen jullie CO ipv CO2. CO (koolmonoxide) komt vrij bij onvolledige verbrandig.
.
Met de verbranding is niets mis. Daarnaast hebben wij een niet afdichtend dakluik en slapen wij altijd met een open dakluik.
Hamers hebben wij niet nodig om de wagen onder aller omstandigheden te verlaten. Roken doen wij ook niet en als je ooit LPG hebt geroken, heb je daar echt geen melder voor nodig om je te vertellen dat je een gaslek hebt. Zowel de tank als de leidingen lopen onder de wagen. :up: :bye:
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.

Bericht door Detlev »

Voor de duidelijkheid nog even dit van een lpg site: (geld overigens voor alle gas)

"Waarom ruikt LPG ?
LPG is in wezen onzichtbaar en reukloos. Aan de onzichtbaarheid kan weinig gebeuren. De producenten van LPG voegen voor de zekerheid een geurstof toe aan autogas. Men kan het "gas" daardoor ruiken".

Wij hebben die melder zeker wel! Als ik slaap ben ik, zonder alarm, waarschijnlijk te laat, als ik überhaupt iets ruik dan.....
Bij gaslek gaat er een vreselijkeweetikhoeveel db pieper af en schiet ik van schrik waarschijnlijk zo snel overeind dat ik ontzettend m'n kop stoot aan de kastjes waardoor ik er misschien alsnog niets aan heb......Maar goed, hij zit er in ieder geval wel! :roll:
Mercedes 406 uit 1969
rinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 mei 2006, 22:59
Locatie: Delfgauw

Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.

Bericht door rinus »

Om te controleren of de kachel lek is, is het niet perse nodog om eenCO2 meter te hebben. Het kan heel simpel met een dauwpuntspiegel. Hoe werkt dat: als gas verbrand dan komt er CO2 en H2O vrij. bij een lekkage zal dus CO2 en Waterdamp te meten zijn. Die waterdamp kun je met behulp van een koude spiegel of een verchroomde buis zichtbaar maken die zal op het koude oppervlak condenseren, als dat zo is kun je er donder op zeggen dat je een lekke warmtewisselaar hebt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten