Diesel kachel vervangen door een gaskachel.
- Goldwingh
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58
Diesel kachel vervangen door een gaskachel.
Daar de ingebouwde diesel standkachel toch best wel veel lawaai maakt, niet alleen voor de buren en je vooral `s nachts iedere keer uit je slaap haalt, ook door de ventilator die ook nog veel stroom vreet , heb ik deze vervangen door een gaskachel. Heb daarvoor een oudje op de kop getikt van een Nederlands merk dat niet meer bestaat. Het is in de vloer gebouwd. Werkt als een convector put. De in en uitlaat zitten onder de wagen.
Klik op de foto voor een vergroting.
Klik op de foto voor een vergroting.
Groet Henk MB609
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.
Als het merk Riviera is, dan heb ik nog een kleine waarschuwing voor je: mijn gewone kachel (model als van een caravankachel) vandat merk (DUS GEEN CONVECTORPUT) had een verbrandingsruimte die niet gasdicht was, waardoor verbrandingsgassen in de bus kwamen (gemeten met co2 meetbuisjes (Draeger). Oorzaak was de gefelsde naad waar de 2 helften van de verbrandingskamer aan elkaar waren gemaakt.
Heb dat opgelost door die naad autogeen te laten dichtvloeien, (met veel gevloek van de lasser, plaat was verzinkt.....)
Want de fabrieek bleek failliet........
Frank
Heb dat opgelost door die naad autogeen te laten dichtvloeien, (met veel gevloek van de lasser, plaat was verzinkt.....)
Want de fabrieek bleek failliet........
Frank
-
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
- Locatie: Valkenburg
Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.
Hoi Henk (en Adrie),
Zat er een Webasto 2010 in? Die maakt inderdaad herrie. Zelf heb ik de 2010 vervangengen voor en EVO3900. Die hoor je ook wel, maar staat in geen verhouding tot de 2010. Het voordeel vind ik dat je wel overal diesel kunt krijgen, maar gas niet. Je zult al snel aan een LPG tank moeten.
Groeten van die andere Henk.
PS Was gezellig in Oirschot.
Zat er een Webasto 2010 in? Die maakt inderdaad herrie. Zelf heb ik de 2010 vervangengen voor en EVO3900. Die hoor je ook wel, maar staat in geen verhouding tot de 2010. Het voordeel vind ik dat je wel overal diesel kunt krijgen, maar gas niet. Je zult al snel aan een LPG tank moeten.
Groeten van die andere Henk.
PS Was gezellig in Oirschot.
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
- Detlev
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
- Locatie: De Bilt
Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.
In mijn vorige bus zat er een op benzine, sjonge wat een herrie! Geen idee meer welk model.
Op een nacht werden we om 4 uur uit ons bed gebeld (thuis) door de buren of we alsjeblieft de kamper kachel uit wilden doen.....konden ze tenminste slapen :mrgreen: (Kamper stond bij ons voor de deur en de thermostaat stond per ongeluk aan) Er zat ook een brandstofpompje bij dat zo mogelijk nog erger was, een harde tik om de seconde. Horen en zien verging je zo'n beetje.......
Dat ding heb ik er meteen uitgesloopt, geen idee wat je er aan hebt, behalve dan dat ie op z'n laagste stand bij min 12 graden veroorzaakte dat er minstens twee ramen open moesten
Heb nu gewoon gaskacheltje, bus wordt alleen herfst en voorjaar in de kou gebruikt, dus veel meer is niet nodig.
Op een nacht werden we om 4 uur uit ons bed gebeld (thuis) door de buren of we alsjeblieft de kamper kachel uit wilden doen.....konden ze tenminste slapen :mrgreen: (Kamper stond bij ons voor de deur en de thermostaat stond per ongeluk aan) Er zat ook een brandstofpompje bij dat zo mogelijk nog erger was, een harde tik om de seconde. Horen en zien verging je zo'n beetje.......
Dat ding heb ik er meteen uitgesloopt, geen idee wat je er aan hebt, behalve dan dat ie op z'n laagste stand bij min 12 graden veroorzaakte dat er minstens twee ramen open moesten
Heb nu gewoon gaskacheltje, bus wordt alleen herfst en voorjaar in de kou gebruikt, dus veel meer is niet nodig.
Mercedes 406 uit 1969
-
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
- Locatie: Valkenburg
Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.
Hallo kachelaars,
Zoals de grote Amsterdamse filosoof Johan C al heeft gezegd:
Elk nadeel heb z'n voordeel.
Als je lang op een plek blijft zonder paal is gas inderdaad de beste optie.
Zo kiest iedereen wat voor hem/haar het handigst is.
Groeten,
Henk
Zoals de grote Amsterdamse filosoof Johan C al heeft gezegd:
Elk nadeel heb z'n voordeel.
Als je lang op een plek blijft zonder paal is gas inderdaad de beste optie.
Zo kiest iedereen wat voor hem/haar het handigst is.
Groeten,
Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
- Goldwingh
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58
Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.
Hallo Frank. Ik zal je advies opvolgen en CO2 meten. Ik ruik niets bijzonderst op dit moment, maar CO2 ruik je niet geloof ik.
Hallo Henk. Er zat een Ebenspácher D7L in van 8Kw. Ga hem nu universeel opstellen, voor als de CV mocht uitvallen.
Hallo Detlev. Wij gebruiken de Camper wel het hele jaar door , ook voor een avondje naar vrienden of familie en slapen dan voor hun deur,
anders raken zij hun bier niet kwijt en dan moet je geen diesel kachel aanzetten maar een geruisloze gaslachel
Hallo Henk. Er zat een Ebenspácher D7L in van 8Kw. Ga hem nu universeel opstellen, voor als de CV mocht uitvallen.
Hallo Detlev. Wij gebruiken de Camper wel het hele jaar door , ook voor een avondje naar vrienden of familie en slapen dan voor hun deur,
anders raken zij hun bier niet kwijt en dan moet je geen diesel kachel aanzetten maar een geruisloze gaslachel
Groet Henk MB609
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.
CO2 zelf ruik je niet, maar wat ik rook en merkte waren de verbrandingsgassen , die wel ietwat te ruiken zijn, maar omdat CO2 een groot deel van de verbrandingsgassen is EN ik over meetbuisjes voor CO2 beschikte kon ik de lekkage dus aantonen.
Frank
Frank
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.
Ik had begin jaren '70 een vloerkachel die er exact zo uitzag in een Eccles caravan. Werkte perfect, snel, heel warm. Als ze heel zijn, is de verbrandingsruimte volledig buiten de woonruimte.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.
Dan zal het wel geen Riviera kachel zijn die ie heeft ( fabriek zat ergens in Oosten vh land) en is er niks aan de hand.
Technisch detail: de lekkage kwam via een rollas, of eigenlijk een hele rij puntlasjes, waardoor de naad niet gasdicht bleek.
Weer een vermeend probleem geslecht hoop ik....
Frank
Technisch detail: de lekkage kwam via een rollas, of eigenlijk een hele rij puntlasjes, waardoor de naad niet gasdicht bleek.
Weer een vermeend probleem geslecht hoop ik....
Frank
-
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
- Locatie: Valkenswaard
Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.
Volgens mij bedoelen jullie CO ipv CO2. CO (koolmonoxide) komt vrij bij onvolledige verbrandig. CO is reukloos en heel giftig. Ik heb in mijn camper een CO meter geplaatst. Deze gaat piepen als er CO gemeten wordt. Verder heb ik er ook een rookmelder in zitten en op drie plaatsen van die hamers om de ruiten eruit te tikken. Oh ja, en een brandblusser.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.
... en waar hangt je branddeken?
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
- Locatie: Valkenswaard
Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.
Het branddeken hangt achter je als je aan het fornuis staat.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.
Goed zo.
Moge al je voorzorgen werken als een parapluie (als je die bij je hebt, blijft het droog)!
Moge al je voorzorgen werken als een parapluie (als je die bij je hebt, blijft het droog)!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.
Gino, heb jij dan een open (hout/gas) kachel in je camper?
Peter
Peter
- Goldwingh
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58
Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.
Reactie op Gino.
CO2 is een geur- en kleurloos maar vooral niet giftig gas, vaak een verbrandingsproduct.( Gehaald uit GROEN op WEG)
Met de verbranding is niets mis. Daarnaast hebben wij een niet afdichtend dakluik en slapen wij altijd met een open dakluik.
Hamers hebben wij niet nodig om de wagen onder aller omstandigheden te verlaten. Roken doen wij ook niet en als je ooit LPG hebt geroken, heb je daar echt geen melder voor nodig om je te vertellen dat je een gaslek hebt. Zowel de tank als de leidingen lopen onder de wagen. :bye:
CO2 is een geur- en kleurloos maar vooral niet giftig gas, vaak een verbrandingsproduct.( Gehaald uit GROEN op WEG)
.Volgens mij bedoelen jullie CO ipv CO2. CO (koolmonoxide) komt vrij bij onvolledige verbrandig.
Met de verbranding is niets mis. Daarnaast hebben wij een niet afdichtend dakluik en slapen wij altijd met een open dakluik.
Hamers hebben wij niet nodig om de wagen onder aller omstandigheden te verlaten. Roken doen wij ook niet en als je ooit LPG hebt geroken, heb je daar echt geen melder voor nodig om je te vertellen dat je een gaslek hebt. Zowel de tank als de leidingen lopen onder de wagen. :bye:
Groet Henk MB609
- Detlev
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
- Locatie: De Bilt
Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.
Voor de duidelijkheid nog even dit van een lpg site: (geld overigens voor alle gas)
"Waarom ruikt LPG ?
LPG is in wezen onzichtbaar en reukloos. Aan de onzichtbaarheid kan weinig gebeuren. De producenten van LPG voegen voor de zekerheid een geurstof toe aan autogas. Men kan het "gas" daardoor ruiken".
Wij hebben die melder zeker wel! Als ik slaap ben ik, zonder alarm, waarschijnlijk te laat, als ik überhaupt iets ruik dan.....
Bij gaslek gaat er een vreselijkeweetikhoeveel db pieper af en schiet ik van schrik waarschijnlijk zo snel overeind dat ik ontzettend m'n kop stoot aan de kastjes waardoor ik er misschien alsnog niets aan heb......Maar goed, hij zit er in ieder geval wel!
"Waarom ruikt LPG ?
LPG is in wezen onzichtbaar en reukloos. Aan de onzichtbaarheid kan weinig gebeuren. De producenten van LPG voegen voor de zekerheid een geurstof toe aan autogas. Men kan het "gas" daardoor ruiken".
Wij hebben die melder zeker wel! Als ik slaap ben ik, zonder alarm, waarschijnlijk te laat, als ik überhaupt iets ruik dan.....
Bij gaslek gaat er een vreselijkeweetikhoeveel db pieper af en schiet ik van schrik waarschijnlijk zo snel overeind dat ik ontzettend m'n kop stoot aan de kastjes waardoor ik er misschien alsnog niets aan heb......Maar goed, hij zit er in ieder geval wel!
Mercedes 406 uit 1969
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 20 mei 2006, 22:59
- Locatie: Delfgauw
Re: Diesel kachel vervangen door een gaskachel.
Om te controleren of de kachel lek is, is het niet perse nodog om eenCO2 meter te hebben. Het kan heel simpel met een dauwpuntspiegel. Hoe werkt dat: als gas verbrand dan komt er CO2 en H2O vrij. bij een lekkage zal dus CO2 en Waterdamp te meten zijn. Die waterdamp kun je met behulp van een koude spiegel of een verchroomde buis zichtbaar maken die zal op het koude oppervlak condenseren, als dat zo is kun je er donder op zeggen dat je een lekke warmtewisselaar hebt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten