Truma C6000 3 kapotte zekeringen en nu?

Plaats reactie
Explorer
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:54

Truma C6000 3 kapotte zekeringen en nu?

Bericht door Explorer »

Beste techneuten,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende. Bij het plaatsen van de HH accu en het aansluiten daarvan zijn mogelijk de accupolen een sec of 3 verwisseld en verkeerdom aangesloten geweest.

So far, so (not) good.

Enfin, bij het checken van de Trumatic C6000 een aantal dagen later, bleek dat de 3! zekeringen defect waren.
De zekeringen zijn vervangen en de Trumatic LEEK het te doen. De lampjes gingen branden op de thermosstaat en de blower ging draaien.
Een aantal dagen later tijdens een weekendje weg bleef het rode lampje op de thermostaat echter branden, de blower draait, maar verder gebeurd er niets. Ik heb de Trumatic vervolgens uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Met een magneet heb ik de elect. afsluiters in de leiding behandeld en alles opnieuw ingebouwd, maar het probleem blijft.

De zekeringen zitten er natuurlijk niet voor niets MAAR de printplaat zal best op z'n donder hebben gehad. Mijn vraag is ( en ik begrijp dat het moeilijk is op afstand te antwoorden) of de fout idd in de printplaat kan liggen en zo ja wat er aan kapot kan zijn. De Trumatic heeft daarvoor gewoon gewerkt. Momenteel ligt de printplaat bij een kennis die 1 & ander gaat doormeten, maar als er mensen met ervaring zijn, of mogelijk weten wat er aan de printplaat stuk kan zijn, hoor ik dat graag.

Probleem voor mij is dat ik niet zeker weet of de fout in de printplaat zit. Een andere printplaat kost 2ehands +/- 200 euro en om dat voor niets uit te geven is ook zonde.

Ik hoor graag
Laatst gewijzigd door Explorer op 13 nov 2012, 22:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Truma C6000 3 kapotte zekeringen en nu?

Bericht door Admin »

Er zitten kennelijk diodes over de ingang van de voedingsspanning. Daardoor zijn die zekeringen eruit gevlogen.
Soms zijn dat soort beveiligingdiodes wat aan de krappe kant bemeten. Vraag die kennis eens of hij op de printplaat die diodes kan vinden en doormeten. Mogelijk moet hij één kant even lossolderen van de print, dan kun je in elk geval zuiver meten: één kant op sperren, andere kant op geleiden.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Explorer
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:54

Re: Truma C6000 3 kapotte zekeringen en nu?

Bericht door Explorer »

Bedankt voor het advies. Ik zal t doorgeven! Hoop er t beste van. 1200 voor een nieuwe geloof ik pffffff.
Groeten Marcel
Explorer
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:54

Re: Truma C6000 3 kapotte zekeringen en nu?

Bericht door Explorer »

Alle elco's en weerstanden zijn goed. De diodes konden helaas niet doorgemeten worden. Komend voorjaar maar op zoek naar n 2ehands printplaat... Of sparen voor n combi 4, maar n standkachel lijkt mij misschien ook wel iets....

Update 15/12/12;
Voor niet al te veel geld n ribbenbuiskachel op de kop getikt. Hebben we in iedergeval voor komend voorjaar warmte. Hebben wel 10 amp op de camping nodig. Maar die zijn er gelukkig zat...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten