Truma 5002SL + Truma-mix schoonmaken/onderhouden...

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Truma 5002SL + Truma-mix schoonmaken/onderhouden...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Nu het technische Hanomag-deel het zowaar lijkt vol te houden en er daadwerkelijk gekampeerd gaat worden, blijken er ook in de opgebouwde caravan nog wat dingetjes te zijn die niet helemaal optimaal werken.

Buiten de koelkast die niet meer op gas wil (ander verhaal) is er de kachel. Deze ruikt bij aansteken naar dooie spinnen en verbrand stof, en ik wil deze eigenlijk eens knap schoonmaken. Verder zit er een ringverwarming op aangesloten, die ook voor in de cabine uit komt, en waarbij met de huidige temperaturen onze kleine wel blij van wordt als die werkt!

Die ringverwarming-ventilator werkt op 220V en er lijkt op de voedingsbedrading geen spanning te komen, dus daar gaan we eens, gewapend met spanningzoeker en multimeter, op jacht naar de boosdoener :mrgreen:

De kachel brandt echter wel, maar heeft een gele vlam en stinkt behoorlijk. Hij wordt wel warm, en ook de thermokoppel werkt prima. Ik heb het ding net open gesloopt en het blijkt dat de 5002 2 van die warmte-elementen heeft, en ook twee branders zo als het zich laat aanzien -er zit op de achterste in elk geval ook zo'n kijkglaasje! Nooit geweten...

Hoe krijg ik die boel open en kan ik de branders eens goed reinigen? Het gaat om een Truma 5002 SL met ontstekingautomaat uit 1977 volgens het fabrieksplaatje...
Ik kan er zowel op het forum als op internet niks over vinden. Enkel over de ringverwarming, maar hoe ik die ventilator moet schoonmaken is niet zo ingewikkeld.

Gr Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Truma 5002SL + Truma-mix schoonmaken/onderhouden...

Bericht door Wim »

Hier http://dealernew.truma.com/_anweisungen ... _5002.html vind je de dealer info van de kachel .
Let wel even op met het verwijderen van de branders , dit doe je onderlangs .
Uit ervaring kan ik je vertellen dat er vaak een overvloedige corrosie heeft plaats gevonden aan de stalen brander onderdelen .
Waardoor demontage en herstel niet verder mogelijk zouden kunnen zijn .
Wel zijn bij o.a Pauw in HHW branders van een nieuwer type te koop die zouden moeten passen .
Dat is dan toch weer een stuk minder duur dan een nieuwe kachel .

Succes
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Truma 5002SL + Truma-mix schoonmaken/onderhouden...

Bericht door Admin »

Wim was me net voor, ik wilde vanmorgen die site zoeken met alle Truma-documentatie....

Eigenlijk is het een heel simpel ding. Al het vernuft zit in de regelkraan. Soms staat er nogal wat spanning op de afvoerbuis en soms is het lastig de gasleiding aan de onderkant los te halen, maar met jouw technisch oog zie je wel hoe dat moet (misschien de hele kachel een stukje optillen...)
Als je de veren waarmee de beide deksels op hun plaats worden gehouden, hebt verwijderd, wijst alles zich vanzelf. Ik zou het lichaam van de kachel niet demonteren, alleen goed doorblazen.

Nog één aandachtspunt: bij het weer aansluiten van de kachel moet je de pakkingring van de afvoer vernieuwen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Truma 5002SL + Truma-mix schoonmaken/onderhouden...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

:evil: Jammer dat die branders er onderlangs uit moeten... ze zitten precies boven de achteras, dus de opmerking van Wim over roest en vuil gaat bij mij zeker op. Nou ja, dit is ook niks zo! :)

De Truma die ik heb is zelfs nog ouder als die op de site staan, maar zien er achter de kap grotendeels hetzelfde uit. Er zat nog wel wat documentatie bij (waaronder de aankoopbon uit 1977!), maar niet deze inbouwhandleiding.

Ik ga er maandag eens naar kijken. De batterijhouder is ook lam, dus ik moet toch al om rommeltjes uit. Die pakking kan ik dan ook gelijk meenemen. :)

Groeten en dank

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Truma 5002SL + Truma-mix schoonmaken/onderhouden...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

De ringventilatie doet het inmiddels weer. Er bleken 2 dingen mis; de fasedraad hing los bij de motor, en toen ik die weer vast gezet had, bleek dat de regelaar dusdanig geoxideerd was dat er nog niks gebeurde. Deze regelaar ziet er uit als een soort variabele weerstand, een ring met een soort wijzertje erover die je van buitenaf bediend met een kabeltje vanuit het bedieningspaneeltje. Na de hele boel eens goed schoongemaakt te hebben, blaast het er (letterlijk) weer over.

De kachel zelf is weer een ander verhaal... aan de voorkant zit een deksel in de warmtewisselaar, deze heb ik er uit gehaald en de boel goed doorgeblazen. Zag er eigenlijk allemaal nog wel mooi schoon uit ook. Wel nog een nieuwe pakking erin gezet.

Vervolgens het deksel aan de onderkant losgehaald om bij de branders te komen. Dat was één groot bonk roest en ellende... :(
Ik ben er maar niet verder mee aan het slopen geweest. Het leek me in dat geval verstandiger om de hele kachel er uit te halen zodat je er beter bij kunt, want er zit precies van alles (as, bladveren, remleidingen enzo) in de weg om er van onder af bij te kunnen... Ik wilde eerst proberen of de ringverwarming het nu goed deed en of de boel na het doorblazen nog zo stonk. De vlam brandde in eerste instantie nog wat geel, maar na een uurtje aangestaan te hebben ging beide branders steeds blauwer branden, en na zo'n anderhalf uur was de camper van voor tot achter in een sauna veranderd (het was ook niet zo heel koud afgelopen maandagavond) en kwam dankzij de weer werkende ringverwarming ook de cabine voorin lekker op temperatuur.

Ik zal er nog wel zo'n CO-meter in monteren voor de zekerheid. Het ding lijkt het nu prima te doen, maar op één of andere manier vertrouw ik brandende gasdingen 's nachts nooit, gevoelsmatig.

Groeten, Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Truma 5002SL + Truma-mix schoonmaken/onderhouden...

Bericht door Admin »

Vroeger hadden ze daarvoor een kooitje met een kanariepietje. Als 't beestje van z'n stokje viel, was er te weinig zuurstof (door te veel CO, CO2, CH4 o.i.d.)

Voorzichtigheid kan natuurlijk nooit kwaad, maar ter geruststelling kan ik je melden dat bij een goed aangesloten (en niet doorgerotte) Trumatic de verbranding geheel en al buiten de woonruimte plaatsvindt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Truma 5002SL + Truma-mix schoonmaken/onderhouden...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

We hebben wel een kip, misschien kunnen we die neenemen :mrgreen: Gelijk verse eitjes onderweg en als we het beestje in een tredmolen stoppen hebben we ook gelijk stroom :)
Afbeelding

Het is juist die bonk roest die ik rond de branders zie die me niet zo zint. Het zit wel aan de buitenkant, en met een mooie blauwe vlam en een dichte kachel zou het goed moeten gaan, maar toch, helemaal gerust ben ik er toch niet op. Het ding is uit 1977..., al is het maar voor de gemoedsrust. :)

Groeten en dank voor de assistentie, Ernst en Wim :) Weer een klusje van de lijst geschrapt.

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten