Meuren

Plaats reactie
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Meuren

Bericht door karogegro »

Om een voor mij onbekende reden blijven de rookgassen van de electrolux koelkast meuren als de ziekte. Ik heb de brander eronder uit gehaald en helemaal schoon gemaakt, het sproeiertje gecontroleerd, dat spiraaltje in het rookkanaal schoon gemaakt met als resultaat een prachtig mooi vlammetje ( blauw ). En toch blijft de stank van de rookgassen over heersen, ook binnen. Boven op zit zo'n T stuk die schuin naar boven loopt waarop dan weer het pijpje zit wat naar de buiten afvoer gaat. Ik heb de koelkast hier nu buiten staan, en hij koelt overigens prima. Ik vroeg mij af, of het mogelijk is, ipv dat T-stuk rechtstreeks vanaf de koelkast een rookgassen pijp ( flexibel ) te monteren naar de buitenzijde van de camper om zo het stank probleem te ondervangen.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Meuren

Bericht door Yoni »

Ik zou even in dit topic mee kijken.

viewtopic.php?f=27&t=6850
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Meuren

Bericht door Anton »

Hoi,

In het branderkopje zitten gaatjes, deze koeken vaak een beetje dicht.
Als je deze gaatjes goed schoonmaakt (met beleid ) zou ie het weer goed moeten doen.
Ook het gedeelte na de sproeier moet goed schoon zijn dus geen roest aanwezig, hier door mengt de lucht niet goed met het gas.
Stinken van het vlammetje ontstaat door een slechte verbranding.
Als alles schoon is kun je het vlammetje ook horen als ie brand,is een soort snorkelend geluid.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Meuren

Bericht door paulv »

De koelkast moet gasdicht gemonteerd worden TOV de binnekant van de camper, ook voor je eigen veiligheid (CO :cry: ).
Als alles goed gemonteerd is stinkt ie alleen buiten nog, no problem :mrgreen: .

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 17 jul 2013, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Meuren

Bericht door karogegro »

Anton, die gaatjes heb ik idd voorzichtig door geprikt en schoon geblazen. Het gasblokje zelf is idd nogal roestig. Desalniettemin brand het vlammetje mooi blauw en hoor je hem een beetje ruisen. Bij een wat oudere electrolux zie ik overigens een soort gaasje boven de brander zitten. Horen die er standaard op, of verschilt dat per model ?.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Meuren

Bericht door Anton »

Hoi,

Geen idee, ik heb het nog nooit gezien, ik ken ze alleen maar zonder gaasjes.
Als het makkelijk te verwijderen is zou ik het eens zonder proberen, stinken moet echt niet.
De kleur varieert een beetje tussen licht en wat donkerder blauw , geen gele puntjes.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Meuren

Bericht door karogegro »

Na ten derde male de brander en alles wat daar aan gerelateerd is schoon gemaakt te hebben, blijft ie nog steeds in meer of mindere mate stinken. En aangezien ie het verder prima doet hem er maar weer ingezet, met alu tape het afvoertje gasdicht getaped, de plaat er boven helemaal dicht gekit en alles weer aangesloten. Het moet maar zo, ik 'weet het ook niet meer.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Meuren

Bericht door Admin »

Hi Toine,

Als je alles rond de koelkast hebt uitgesloten, zou het ook nog het gas kunnen zijn. Het schijnt dat LPG soms een smeermiddel bevat (zou ook een verkooppraatje kunnen zijn van de mensen die filters verkopen...) Heb je al die kant op gedacht?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Meuren

Bericht door karogegro »

Als ik op LPG zo stoken zou dat idd een mogelijkheid kunnen zijn.
Maar........ik gebruik flessen.
The real stuff propaan.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Meuren

Bericht door paulv »

Als je dat ding lang niet gebruikt hebt kan het ook gewoon stof enz. zijn dat je ruikt als het verbrandt rond het schoorsteentje :ooo .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Meuren

Bericht door karogegro »

Alles is echt helemaal schoon, zelfs het schoorsteentje " geveegd ". Het is echt die penetrante verbrandingslucht. Inmiddels ruiken we hem binnen niet/minder behalve als de deur openstaat, dan waait het weer naar binnen.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Meuren

Bericht door paulv »

Ik zou nu de "trial en error" methode proberen, gewoon twee dagen laten branden en kijken wat de schade is.
Geen rook(= stank) zonder vuur . Als er een brandlucht is moet er ook iets verbranden :oops: .
Dat gasvlammetje ruik je nauwelijks.

Maar misschien ruik je dan niets meer :mrgreen: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Meuren

Bericht door karogegro »

Tja, da's ook een manier............alleen een beetje jammer als er nix meer te camperen valt.
Inmiddels heb ik een krijgertje hier buiten draaien, welliswaar op electra, en die zal ik eerdaags eens testen hoe die het op gas doet. Overigens ook een eleectrolux, maar dan een exemplaar die nogal gedateert is. En als mocht blijken dat die het op gas reukloosen goed doet, gaat die erin.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Meuren

Bericht door karogegro »

Opgelost, dat antieke exemplaar wat ik heb koelt en vriest als een tiet op gas, en nog veel belangrijker..........reukloos.
Dus die ga ik er morgen inmeubelen.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Meuren

Bericht door paulv »

Nou je een oplossing hebt zou ik mijn suggestie toch nog even proberen, scheelt je een hoop werk als blijkt dat er niets met je oude koelkast aan de hand is :mrgreen: .

Want wat ook kan dat die koelkast zelf niet meurt, maar ergens de isolatie/ stripje/ beugeltje/ plakbandje/draadje van de camper zelf te warm wordt en dat dat meurt :oops: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Meuren

Bericht door karogegro »

Dat heb ik allemaal gedaan Paul. Wat je ruikt is echt die penetrante verbrandings gassen. Zo'n scherpe stank die direct resulteert in een prikkelende neus. Ik ben klaar met dat ding, die oude gaat erin. Die staat hier achterom proef te draaien, en met een uurtje is de temp in de koelkast al gedaalt naar 11 graden. Met een buitentemp van 27 graden in de schaduw, lijkt me niet slecht........toch?.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Meuren

Bericht door paulv »

Nee die oude koelkast is prima :P .

Maar die geur duidt misschien op chloor dat mogelijk vrijkomt bij het verbranden van PVC.

Dat gas/LPG vlammetje ruikt hooguit naar een kaars of iets zoetigs, nooit prikkelend.

Kijk maar.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten