Capaciteit verwarming berekenen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Capaciteit verwarming berekenen

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Nou zitten we voor ons komende project alvast wat spullen te snuffelen en proberen we ook wat meer fundamentele keuzes te maken voor de inrichting.

Zelf zou ik zo eigenlijk graag een dieselverwarming willen, maar die dingen zijn nogal prijzig en nieuw komen we dan boven ons gestelde budget. Nu is dat voor overheidsprojecten natuurlijk niet van belang, maar wij willen onze bus graag wel op tijd en binnen budget opleveren :mrgreen: (in elk geval binnen budget, duurt het wat langer vinden we niet zo erg!)
Nu valt het me op dat je regelmatig gereviseerde vind op Marktplaats voor leukere prijzen, maar dat zijn vooral de 2200 Watt uitvoeringen, en die leken me altijd zo klein.

Nu had ik nog van de verwarming in huis van die berekeningen om de capaciteit van je radiatoren grofweg uit te rekenen. Dat gaat uit van 75 watt per m3, voor een woonkamer, waarmee een camper denk ik het beste te vergelijken is qua comfort.
De inhoud wordt maximaal, als als we uiteindelijk toch voor het hoge dak zouden gaan:
5x2,45x1,85 (nog enigzis ruim genomen) = 22,6 afgerond. 22,6x75 = 1695 Watt. Zonder dat dak is het zelfs (5x1,80x1,85)x75= 1249W. Zelfs er van uit gaande dat een busjescamper minder geïsoleerd is als een huis, zou 2200W dan toch voldoende moeten zijn?

Jammer dat je in die eenvoudige modelletjes die ik heb niet specifieker rekening kunt houden met de buitentemperatuur. Die 75W/m3 zal wel een gemiddelde van allerlei huizen en afgelopen wintertemperaturen zijn, omdat ook niet alle huizen natuurlijk gelijk zijn. Stel dat we het gekke plan opvatten om in de winter naar Zweden te gaan met -25, red je het dan nog met 2200W of zit je dan te blauwbekken? We hoeven de bus echt niet constant 22gr C te hebben, maar zowel binnen als buiten ijsbloemen hoeft dan ook weer niet.
De 2200W dieselkachels zijn vooral bedoeld voor VW T3/4/5 en dat soort formaten. Al hoor ik op forums mensen juist klagen dat die dingen bij normaal campergebruik veel te heet worden om even de koelte van de avond eruit te verwarmen...

Kan iemand hier, behalve, koop zo'n ding en probeer het lekker bij -25, nog zinnigs over vertellen?

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Capaciteit verwarming berekenen

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik had vroeger daar tabellen van, de meeste cv installaties worden berekent op -12 een temperatuur die in ons land niet zo vaak voorkomt.
Ook de isolatie speelt een belangrijke rol.

In mijn camper zit een gas gestookte 3.5 kw met, en dat is vind wel belangrijk, een thermostaat, zodat het op een kille avond niet in ene loeiheet word.

Maar je wild geen gas begrijp ik?
Hou dan met een diesel kachel rekening dat ie af en toe volaan moet branden om zich zelf weer schoon te branden.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Capaciteit verwarming berekenen

Bericht door paulv »

Een goede isolatie is de belangrijkste factor om je warmtebehoefte te berkenen.
Dit geldt ook voor huizen, denk maar aan 0 energiehuizen. Dat uitgangspunt van 75W/m³ zegt niet zoveel.

Met 2000W kan je het theoretisch best redden in een goed geïsoleerde camper 8) .

Om goed te isoleren moet je alle koudebruggen vermijden (= bedekken met 1-2cm isolatie) en alle isolatie goed dampdicht inpakken (4 wanden + vloer en plafond ). Vergeet vooral je ramen niet (bv. gordijnen).

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Capaciteit verwarming berekenen

Bericht door DVIII »

en bedenk dat een standkachel ook STROOM verbruikt , en dat is niet gering. en een warmteberekening uit de huizensector halen is natuurlijk de getijdentabellen gebruiken voor pastarecepten het één heeft echt niets met het ander te maken. ga eerder uit van wat er beschikbaar is op de markt , de kleinste standkachel gebruiken ze voor hijskraan cabines reken maar uit !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Capaciteit verwarming berekenen

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

@Anton: thx voor die schoonbrand-tip, dat wist ik niet. Dat wordt dus regelmatig met strenge vorst kamperen! :mrgreen:

@Paul: Isolatie zijn we ook nog over aan het nadenken, er loopt al een fantastisch topic hierover op dit forum, als we daar echt aan toe zijn gaan ook daar de vragen nog komen :mrgreen:

@DVIII: ik heb het niet helemaal duidelijk verwoord denk ik in mijn oorspronkelijke post, maar ik heb de "huizenwaarde" gebruikt als een soort "referentiewaarde", niet als absolute waarde, maar waarschijnlijk alleen in mijn gedachten, want ik lees het nergens terug. Was al te laat zeker, of te veel de koelkast getest...? ;-)
Stel dat een VW T4 een bepaalde inhoud heeft en je weet dat daar een 2200W standkachel bij hoort, hoe verhoudt deze inhoud zich dan tot onze LT/Sprinter. Als je met de inhoud van een Transporter x 75W/m3 op een bepaalde waarde uitkomt, hoe verhoudt dan de LT/Sprinter zich tot die waarde.

Overigens, na lang graven vond ik op de site van Webasto nog dit schemaatje.
Afbeelding
Die 2200W zou dus moeten kunnen?
(De lengte van de LT is 5,60m van bumper tot bumper, niet eens zoveel langer als een verlengde VW T4 of T5 besef ik me net, een verlengde T5 is 5,30m!)

Die dingen gebruiken helaas wel stroom inderdaad, hoeveel vond ik op de site van Eberspächer, maar evengoed nog best veel! Onze huidige gaskachel gebruikt dat ook (maar hoeveel weet ik nog niet, op 230V), om de ringverwarming te laten functioneren. Zoals hier eerder te lezen was heb ik die nu onderhouden en gerepareerd, want zonder dat pijpenstelsel is het rond de kachel loeiheet, en verderop steenkoud... Bij de dieselkachel komt daar denk ik nog stroom voor een pompje bij ook?

Al met al blijft het ook een beetje een balans. Ga ik minder isoleren en investeer ik meer in de standkachel om het toch warm te krijgen, of meer isoleren met een kleinere kachel? (of allebei, bij budgetoverschrijding! :mrgreen: ) Het voordeel van meer isolatie doet zich echter ook in de zomer gelden, dus ik zou zelf willen proberen zo goed mogelijk te isoleren -waar vervolgens de leefruimte weer kleiner van wordt! :mrgreen:

Groeten Jeroen :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Capaciteit verwarming berekenen

Bericht door paulv »

Ach zoveel kleiner wordt het niet. Met het minimum van 2cm verlies je 4cm in de lengte/breedte/hoogte.
De fout die de meesten maken is niet consequent ALLES te isoleren waardoor de efficientie heel wat terugloopt. Het ligt dan niet zozeer aan de dikte van de isolatie maar aan de plekken die niet/slecht zijn geisoleerd, de koudebruggen :mrgreen: .
Denk maar aan een goed geïsoleerde kamer maar dan met de deur open :mrgreen: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Capaciteit verwarming berekenen

Bericht door Leo »

Berekeningen zijn leuk, maar er klopt meestal toch geen moer van. :mrgreen:

Het mooiste is wanneer je het s'winters kunt uitproberen.
Nou heb ik hier toevallig een 2kW Eberspächer liggen die je voor dat doeleinde gratis kunt gebruiken.
Je kent het adres en weet de weg.
Probleem opgelost.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Elly
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2013, 09:48
Locatie: Apeldoorn

Re: Capaciteit verwarming berekenen

Bericht door Elly »

Berekeningen kloppen inderdaad absoluut niet. Zat bij ons ook er echt dik naast.
De eerlijkheid van de vinder ligt dikwijls in de aard van de vondst.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Capaciteit verwarming berekenen

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

@Leo: Top, thx -de beste test is de praktijktest! Nu nog een goede winter :mrgreen:

@Elly: ik ben wel benieuwd wat jullie dan berekend hadden en hoe! :)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten