Truma gas boiler gele vlam en zwarte walm

Plaats reactie
jan.en.roos30
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2013, 17:50

Truma gas boiler gele vlam en zwarte walm

Bericht door jan.en.roos30 »

In onze Fiat Ducato Euromobil zit een gas boiler voor het warm water.Sinds kort komt er en smerige zwarte walm uit het rookgaskanaal,en op het bedieningspaneel gaat dan een rood lampje branden.De gasvlam gaat dan niet uit.Ik heb het roostertje voor de luchttoevoer en rokgasafvoer verwijderd en het gedeelte hierachter schoongeblazen,ook al was het niet vies.Het probleem bleef echter.Ook kon ik toen zien dat de vlam helemaal geel was.Wie weet een oplossing voor dit probleem?
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Truma gas boiler gele vlam en zwarte walm

Bericht door vanhooltje »

Het gas sproeirtje goed door blazen, en de ruimte onder de brander ook.
Dit duit op een slechte verbranding wat betreft het gas en lucht verhouding.
Laatst gewijzigd door vanhooltje op 08 aug 2013, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Truma gas boiler gele vlam en zwarte walm

Bericht door Arno Z »

Mocht het na de stappen van Peter nog niet werken, controleer dan de ook drukregelaar eens.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Truma gas boiler gele vlam en zwarte walm

Bericht door paulv »

Eerst even voorstellen is wel zo beleefd :evil: .

Paul
Bezoek altijd welkom!
jan.en.roos30
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2013, 17:50

Re: Truma gas boiler gele vlam en zwarte walm

Bericht door jan.en.roos30 »

Hallo,bedankt voor de tips.
Het gasfornuis brand goed op alle pitten,mag ik dan concluderen dat de drukregelaar ok is?
Dus wil ik het brandertje doorblazen en schoonmaken,maar hoe kom ik hier bij?Ik vrees dat ik dan de hele boiler moet uitbouwen?
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Truma gas boiler gele vlam en zwarte walm

Bericht door Arno Z »

Of de boiler er helemaal uit moet hangt helemaal af van de inbouw en bereikbaarheid.

Sommige oudere campers hebben meerdere drukregelaars. Oudere apparatuur werkt veelal op 50 mb, nieuwere op 30 mb. Zit er bij jou 1 drukregelaar rechtreeks op je gasfles (aangenomen dat je met een losse gasfles werkt) dan kan je die regelaar uitsluiten als oorzaak.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Truma gas boiler gele vlam en zwarte walm

Bericht door De Rooie Reus »

@paul,
Ik zag nergens in de forumregels dat het noodzakelijk is om je voor te stellen.
Gevoelsmatig vind ik dat je Jan en Roos daarom beter uit kunnen nodigen om zich voor te stellen.

Hoe denk jij er over ? (want ik zag in de regels ook dat discussie mogelijk moet zijn :P).

Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Truma gas boiler gele vlam en zwarte walm

Bericht door Arno Z »

Sommige forums dwingen dat af, voor zover ik weet zit dat ook als functie in php bb ingebouwd. @admin?
jan.en.roos30
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2013, 17:50

Re: Truma gas boiler gele vlam en zwarte walm

Bericht door jan.en.roos30 »

Oh,hallo.Wij zijn Jan en Roos,sinds 2 jaar de blije eigenaren van een supergezellige Fiat Ducato
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Truma gas boiler gele vlam en zwarte walm

Bericht door paulv »

@ De Rooie Reus; Het gaat dus over normen en waarden.

Ik vind het onbeleefd om zomaar ergens op een forum binnen te vallen en te verwachten dat je gratis antwoord krijgt op je vragen. Gewoon omdat ik misschien ouderwets ben en nog opgevoed bent met manieren :mrgreen: .

Mijn ervaring is ook dat dit soort gevallen nergens toe leidt, anders gezegd je hebt er niks aan. Geen uitwisseling van kennis, geen ontmoetingen, geen gezellig ouwehoeren, niks, niks, gewoon parasieten :evil: , een soort camperforumvolk :lol: . Waar is trouwens onze vriend Mashu gebleven :ooo ????

Daarbij komt nog dat sommige vragen, net als deze, een gebrek aan het meest simpele eigen onderzoek/kennis suggereren. Ik wil best wel de onnozelen helpen, maar pas als ze het uiterste minimale zelf geprobeerd hebben.
In dit geval twijfel ik erg :mrgreen: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Truma gas boiler gele vlam en zwarte walm

Bericht door De Rooie Reus »

Je hebt natuurlijk gelijk Paul, ik vind het ook aardig om te lezen wie mensen zijn en een fotootje van de inrichting van een Ducato is natuurlijk helemaal welkom. Het brengt ons misschien weer op ideeën hoe iemand anders het slim opgelost heeft. :P
Ik wijt het allemaal aan blinde paniek, net voor de vakantie naar Lapland houdt de verwarming ermee op. Snel die vraag voor een snel antwoord. :shock:

Ik denk dat mashu met behulp van de raad van Ernst ontdekt heeft dat een cruciale draad los lag. Inmiddels zit hij met het gezin in Frankrijk. In september meldt hij zich weer bij het item Voorstellen. Ik geloof daar heilig in.

Ik hoop dat we allebei nog een geweldige dag tegemoet zien.
Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Truma gas boiler gele vlam en zwarte walm

Bericht door paulv »

We wachten af, ik hoop dat je gelijk krijgt.
Zo niet wil ik wel vragen om zo'n "eerst voorstellen" rubriek verplicht te stellen voordat je een vraag mag stellen. Iets van "zelf eerst opzoeken" zou ik er dan ook graag in wilen hebben.
Wat ik ook mis is een afsluitend antwoord in de vorm van "bedankt, het werkt weer" .

Het gaat mij allemaal te vrijblijvend. Misschien moet ik wel wennen aan de verhuftering van de maatschappij, alleen lukt me dat niet erg :mrgreen: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Truma gas boiler gele vlam en zwarte walm

Bericht door Admin »

Martin, mèt jou probeer ik de wereld zo positief mogelijk te bekijken! Afbeelding Laten we hopen dat we gelijk krijgen.

Paul, verwijzende vingertjes zijn er al genoeg! Afbeelding

En "te vrijblijvend"...? Een forum is nu eenmaal een marktplaats, waar iedereen mag komen kijken. Alleen om er een briefje op een muur te plakken, moet je je legitimeren. En wat leuk: bezoekers onderling worden soms goede bekenden of zelfs vrienden! En blijven elkaar zien, langs het digitale kruipspoor of IRL. Geweldige spin-off!

Natuurlijk is het leuk en interessant te weten met wie je communiceert en over wat voor project je het hebt. Voor een goede communicatie misschien wel essentieel...
Maar je kunt IMHO niemand ertoe verplichten zijn/haar CV te posten, als hij/zij daar geen zin in heeft. En ik voel er niets voor zulks te gaan verplichten.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Truma gas boiler gele vlam en zwarte walm

Bericht door paulv »

Verplichten moet je dan vervangen door "wij zouden het op prijs stellen dat......"
Dat vind ik ook best, als er maar iets komt.

Het gaat het er mij om iets van een drempel op te werpen.
Sommigen stellen op diverse fora dezelfde "vragen" en laten zich vervolgens nooit meer zien, geen reaktie, geen bedankje, niks.
Soms zeg ik er daar dan iets van :mrgreen: , meer niet.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
jan.en.roos30
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2013, 17:50

Re: Truma gas boiler gele vlam en zwarte walm

Bericht door jan.en.roos30 »

Peter en Arno,nogmaals bedankt voor de tips.
Paul,je hebt duidelijk niks anders te doen als je te ergeren.Prima maar doe dat dan niet hier.Of richt een eigen clubje op,want dit forum is voor zoveel ik zie niet jouw eigendom.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Truma gas boiler gele vlam en zwarte walm

Bericht door paulv »

Kijk Ernst, dat bedoel ik nou :mrgreen: .

Komt net kijken en weet het nu al beter (na 4 berichtjes), natuurlijk niet gehinderd door enige kennis, respect of fatsoen :lol: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Truma gas boiler gele vlam en zwarte walm

Bericht door Detlev »

jan.en.roos30 schreef:Peter en Arno,nogmaals bedankt voor de tips.
Paul,je hebt duidelijk niks anders te doen als je te ergeren.Prima maar doe dat dan niet hier.Of richt een eigen clubje op,want dit forum is voor zoveel ik zie niet jouw eigendom.
Nou nou, komt net kijken en meteen maar even een van de oudgedienden de les lezen....... :evil:
Sta toevallig net bij Paul voor de deur en vanmiddag nog over gehad, ben het wel met 'm eens!
Overigens komen wij met z'n allen uit hetzelfde clubje :mrgreen:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Truma gas boiler gele vlam en zwarte walm

Bericht door De Rooie Reus »

Ik moest er even over nadenken want ik vond de reactie van Roos nogal bruusk. Dit forum wordt gemaakt door ons allen en om van een eigenaar te spreken is enigszins overdreven (ik hoop op je begrip Ernst).
Vragenstellers als Jan lopen dan het risico dat ze de volgende keer volledig genegeerd worden en dat is natuurlijk ook niet goed.
Ik lees weleens dat dit gedrag bij het camperforum volstrekt normaal is maar bij De Mannen van het Staal gelden, zoals Paul ook al aangaf, andere normen.

Voor de rest blijf ik het leven natuurlijk wel positief inzien. Jan en Roos melden zich nog bij het item Voorstellen waarna we het interieur van hun bus kunnen bewonderen.

Trouwens, hoe is het weer bij Paul? :?:

Een stevige nacht toegewenst,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Truma gas boiler gele vlam en zwarte walm

Bericht door Detlev »

Zo'n 25 a 30 graden overdag en 's avonds/'s nachtslot opvallend koud.....
Wel lekker na de verschillende hittegolven die we de afgelopen weken van de Middellandse zee tot in des Landes hebben meegemaakt, tot wel 40 graden dagen lang. Oceaan was ook opvallend rustig, kind van 8 dat met ons meereisde kon ook gewoon de zee in.
Mercedes 406 uit 1969
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten