Eberspacher 24V standkachel op 12V

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Eberspacher 24V standkachel op 12V

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik kan via een kennis, voor een bijna belachelijk lage prijs, een 4kW Eberspacher dieselkachel overnemen. Nu hebben we daar wel oren naar, maar het is een 24V uitvoering. Het is overigens wel ééntje die "los" aan te sluiten is, en niet zo'n ding die je veel op Ebay of Marktplaats ziet uit een vrachtwagen die je op de CAN-bus en boordcomputer moet aansluiten. En dus niet los te bedienen is.

Nu zijn daar 3 (courante...) oplossingen voor om dat ding in een 12V systeem aan te sluiten:

1)achter de Victron omvormer met een 230->24V adapter
2)speciaal voor standkachels worden er voor een paar tientjes 12->24 convertertjes verkocht
3)(laten) ombouwen.

3 is, tenzij je een kapotte donorkachel hebt, eigenlijk niet interessant voor zover ik begrepen heb en geen electronicus o.i.d. bent ;) De kosten zijn hoger als een normale 12V kachel kopen.

1 ben ik ook niet kapot van, maar 2 lijkt me nog wel wat. Nu weet ik uiteraard dat zo'n dingetje er tussen behoorlijk warm kan worden, en warmte verlies is, waardoor de kachel nog meer stroom verbruikt als dat hij al zou doen op 12V, maar de prijs is zo gunstig dat ik daar de komende jaren wel mee kan leven. (denk ik)
Heeft iemand ervaringen met zo'n oplossing? Of bezwaren?

En nog andere dingen waar ik op moet letten bij het kijken/kopen van zo'n kachel, behalve dat de hele schuur niet blauwwit staat bij het starten? ;-)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Eberspacher 24V standkachel op 12V

Bericht door jervig »

Ja, let goed op het benodigde vermogen tijdens het starten van de kachel bij de keus van je omvormertje. Meestal wordt dat niet gegeven maar slechts het stroomverbuik tijdens functioneren.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Eberspacher 24V standkachel op 12V

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Het convertertje wat ik op het oog heb is een 20A versie, dat zou voldoende moeten zijn voor een 4kW kachel... We gaan morgen kijken, alleen hoorde ik net dat de kabelbomen kapot geknipt zijn bij het uitbouwen, de kachel is dus niet werkend te zien. Jammer, maar als het ons niet aanstaat doen we het niet. Als de kachel goedkoop is en er vervolgens een revisieset van 300 euro en nog wat extra spul nodig is (+ nog eens die converter), is die goedkope kachel al niet zo goedkoop meer. ;-)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Eberspacher 24V standkachel op 12V

Bericht door paulv »

Ik heb waarschijnlijk dezelfde kachel in een 12V uitvoering en ik wil wel ruilen voor een 24V.
Dat scheelt mij ook weer een omvormer.

Laat maar weten wat je wilt en hoe je dat wilt doen. Je kunt me ook gewoon bellen (zie forumgegevens).

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Eberspacher 24V standkachel op 12V

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Niet gekocht; de prijs bleek ook hoger te zijn, waardoor deze dichter bij een gereviseerd exemplaar met 3 maanden garantie aan kwam. Omdat de werking/staat van deze kachel onbekend was, de verkoper had hem ook weer zo als hij nu was gekocht van iemand anders, hebben we hem niet gekocht, nog los van de compleet verknipte draadboom. (waarom doen mensen dat...??) We hadden, wellicht tegen beter weten in, gehoopt dat de verkoper nog wat meer informatie of details had, maar dat bleek niet het geval.

Groeten Jeroen :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Eberspacher 24V standkachel op 12V

Bericht door DVIII »

voor de typemachine is 12 of 24 maar één cijfer verschil , maar om iedereen lastig te vallen met de vraag hoe ik dat , en dit en wat ,voor de zoveelste keer , het kan niet , en het is niet de manier om te denken ! , 12 is 12 en 24 is wat anders
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Eberspacher 24V standkachel op 12V

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Kost wat, maar dan heb je ook wat....
Afbeelding

In het VK besteld (zonder waterschade) voor de helft van de prijs die dit spul bij die grote (en overigens prima!) zaak in Schijndel kost... Overigens een 12V versie :)

Ik was het geleuter met die niet reagerende en soms gewoon oplichterige Marktplaatsverkopers (nee hoor, dit is echt een universele kachel, gek genoeg is als je het serienummer checkt het dan toch een OEM deel van een autofabrikant wat alleen op de CANbus van dat merk werkt en meer van dat soort onzin) en ook de vraagprijzen voor half complete zooi zo zat aan het het worden, dat ik voor de prijs van een 2e hands een nieuwe gekocht heb, incl. camperinbouwset met luchtslangen, stillere doseerpomp, uitstroomopeningen, uitlaatdemper en een hele zak met spul waarvan ik nog even moet uitzoeken waarvoor het is. :mrgreen:

Dus.

Erg blij mee, maar ook een dubbel gevoel dat het zo moet. Overigens betreft het hier de particuliere verkopers op Marktplaats en NIET de zakelijke!

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
rienold
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2010, 21:54

Re: Eberspacher 24V standkachel op 12V

Bericht door rienold »

Kost wat, maar dan heb je ook wat....

Daar heb ik ook wel belang bij. Mag ik weten bij welk bedrijf je die kachel hebt besteld? Dan hoef ik deze zomer geen kou te kleumen tijdens de rondrit door Scandinavië.

Was eerst van plan om een kachel op LPG in te bouwen, want een tank heb ik al (uit de oude Transit). Alleen is deze wat te groot voor onder de auto (150 L).
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Eberspacher 24V standkachel op 12V

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Natuurlijk:

http://sales.butlertechnik.com/webasto- ... me-kit-12v

Maar wat krijgen we nou? Ik heb hem zondagavond besteld voor 745 Euro incl. BTW (ik kan je de factuur/bestelbon laten zien als je dat wilt) en nu kost hij 770 excl BTW! Ik vond hem al zo voordelig, maar ja, er staat dan ook "special offer" bij? Het versturen was ook nog eens gratis en hij is vandaag geleverd zoals je kunt zien.
Wel vond ik het prijsverschil met de vergelijkbare Eberspächer D2 die ze ook hebben vrij fors, al zat daar een luxere programmeerbare thermostaat bij die ook prijzig is. Echter, daar zat de "camperset" weer niet bij. Ik gok dat ze de prijs ex BTW als incl BTW ingevoerd hebben, die prijzen liggen vrij dicht bij elkaar. Overigens is hij desondanks nog steeds aardig wat goedkoper als in Schijndel.

Ik heb van te voren even contact gehad over of de capaciteit van deze kachel voldoende is voor onze bus, en hij kan tot ongeveer 16m3 comfortabel verwarmen, mits je er niet mee in de winter naar Lapland gaat ofzo. Maar dan is een buscamper sowieso al niet de beste keus ;) Wij zijn meer van de voorjaar/zomer/najaar, en wellicht tussendoor in de winter eens een stedentripje uit of uitje, voor ons gebruik zou de de 2kW moeten voldoen. Al moet de echte praktijktest natuurlijk nog komen als de boel af is! :)
Op het Duitse Sprinter forum rijden er ook veel met deze Airtop 2000 rond en die lopen bij -10 nog rond in hun t-shirtje, als second opinon zeg maar in ons geval.
Overigens, de Duiters die wel een 3,5 of 4kW kachel in hun middellange Sprinter/Lt hebben gebruiken enkel de allerlaagste stand -wel zuiniger met stroom en minder lawaai wellicht. Qua brandstof vertelt het Webastoboekje dat de Airtop 2000 vol gas (diesel) ongeveer 0,25 liter per uur gebruikt.
In deze set zit overigens geen externe temperatuurvoeler (nodig als je de kachel buiten onder de bus wilt monteren of in b.v. een dubbele vloer) en tankopnemer -al is het gebruikelijk deze af te takken van de aanvoer of retourleiding (mits die laatste uiteraard ver genoeg in de tank zit...)

Je zal even goed moeten rekenen of deze kachel genoeg capaciteit heeft voor jouw bus. Onze bus heeft bijvoorbeeld weinig ramen, en ook dat scheelt qua isolatie en warmtecapacteit.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
rienold
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2010, 21:54

Re: Eberspacher 24V standkachel op 12V

Bericht door rienold »

Bedankt voor je antwoord, moet het allemaal eerst goed bestuderen. Inderdaad, van "special offer" naar "offer" maakt wel wat in prijs uit. Was misschien een foutje?

Ik denk dat deze kachel mijn bus wel voldoende warm kan krijgen, want alleen de voorste helft van de bus is in gebruik. Het achterste gedeelte is laadruimte en middels een tussenschot afgescheiden van het voorste gedeelte. Mijn bus staat op vrachtauto kenteken.

Ik vraag me wel af of het verstandig is om de kachel in de auto zelf te bouwen vanwege het geluid ervan. Uit ervaring weet ik dat standkachels nogal wat geluid produceren.

Groet,
Rienold
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Eberspacher 24V standkachel op 12V

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik wilde hem eigenlijk ook in een RVS bak (ebay.de voor 79€) onder de bus hangen, maar dit is me toch afgeraden. De kachel kan er op zich prima tegen, maar de electronika wil desondanks nog wel eens de geest geven door corrosie.

Ik ben van plan de kachel in de instaptrede van de schuifdeur (binnen dus) 90 graden gedraaid te monteren waarbij de in-/uitlaten door het vertikale deel van de instap gaan tot onder de bus. Bij ons is de planning dat het keukenblokje half voor de schuifdeur komt en dat is dan een loze ruimte. Of het gaat passen is een tweede ;)
Alternatief wil ik hem of onder de bijrijdersstoel monteren (daar zit een stalen kist onder) of onder het bankje wat de 2e zitrij gaat worden.
Het geluid is erg afhankelijk van hoe hard de kachel werkt. Ook zou de "camperset" mee moeten helpen, hier zit een andere bevestiging voor de doseerpomp bij (met meer rubber) zodat het tikken van dat ding niet zo doordringt, en een langere uitlaatslang met een dempertje. Ik wil er zelf ook nog een inlaatdemper op zitten, en de kachel in een zoveel als mogelijk geïsoleerde kist bouwen. Hoeveel ruimte etc er om de kachel vrij moet blijven staat allemaal in het boek wat erbij zit.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten