30 of 50 mb gasdruk op de gas instalatie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

30 of 50 mb gasdruk op de gas instalatie

Bericht door berriaaf »

Hallo Dubbelluchters

Hoorde vandaag dat in Duitsland is besloten om vanaf heden alleen nog bij de gas instalaties de 30 mb drukregelaars te gebruiken

Dus zullen de nieuw uit te gebrachte gas producten alleen nog in 30 mb gemaakt worden

Maar er zullen natuurlijk wel druk regelaars van 30 naar 50 mb op de markt blijven

Maar ga je een nieuwe nu dus iets nieuw bouwen zoals wij kun je dat dus direct beter met 30 mb doen

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: 30 of 50 mb gas.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Bertus,

Dat heb een tijdje geleden ook ergens gelezen, nieuw campers worden tegenwoordig dan ook met een 30 mbar geleverd.

Als je alle gas apparaten nieuw inbouwd is er geen enkele reden om niet voor 30 mbar te kiezen, maar als je b.v. een goede gebruikte kachel hebt of koopt die 50 mbar is dan kun je voor de leiding naar het andere een "tussen regelaar"van 30 mbar regeluur plaatsen.

Bedenk wel: je kunt wel van 50 mbar terug reduseren naar 30 mbar maar niet andersom, maar ook dat onnodige regelaars de kans op storingen onnodig vergroot.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
john1
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 aug 2005, 13:45
Locatie: Maastricht

Bericht door john1 »

mag je dan twee soorten druk in de camper gebuiken?. Ik dacht dat je altijd moest kiezen 50 mb of 30 mb, maar dat allebei niet was toegestaan?

grtz.
John
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

John,

mag je dan twee soorten druk in de camper gebuiken?.

Waarom niet? Het lijkt me alleen niet erg praktisch met twee reduceerventielen te werken.

Ik dacht dat je altijd moest kiezen 50 mb of 30 mb, maar dat allebei niet was toegestaan?

Door wie niet? Anders dan in Duitsland, waar de TÃœv zich ook met het kookgas bemoeit, wordt de veiligheid in Nederland aan je gezond verstand en vakmanschap overgelaten.

Voor alle duidelijkheid: sinds een aantal jaren is de druk voor alle butaan/propaan kampeergasapparaten gestandaardiseerd op 30 mbar. Alleen oude apparatuur heeft nog 50 mbar nodig.

Hou het veilig!
Ernst
john hunnef
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 feb 2006, 19:23
Locatie: Elsloo

gasdruk

Bericht door john hunnef »

Ik heb een keukengeizer aan boord en die werkt alleen met een 50 mb
drukregelaar .
krijg ik daar dan geen problemen mee in het buitenland?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik heb een keukengeizer aan boord en die werkt alleen met een 50 mb
drukregelaar. krijg ik daar dan geen problemen mee in het buitenland?


Afhankelijk van in welk land je bent, moet je wel eens een lege gasfles ruilen of (laten) vullen.
Bij vullen is er geen enkel probleem (je blijft hetzelfde reduceerventiel gebruiken), maar als je opeens overstapt op een ander model fles, met een andere koppeling, moet je eigenlijk een 50 mbar reduceerventiel met díe koppeling achter de hand hebben. Dat zou inderdaad wel eens lastig kunnen zijn.
Dus: voldoende voorraad flessengas meenemen of een LPG-(damp!)tank die je met twee verloopstukken in heel Europa kunt vullen aan de pomp.

Dit lijkt me trouwens typisch een vraag om tijdens het voorjaarsweekend te stellen aan JSP, die fabriceren flessen voor alle landen waar butaan- of propaan wordt verkocht.

Groeten,
Ernst
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Unknown User op 08 mei 2006, 02:27, 1 keer totaal gewijzigd.
john hunnef
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 feb 2006, 19:23
Locatie: Elsloo

gasdruk

Bericht door john hunnef »

beste ernst
Ik heb een lpg tank onder de bus ,maar mijn vraag is krijg ik in het buitenland dan geen problemen als er een controle is .
Daarmee bedoel ik een veiligheidscontrole zoals die wel eens gedaan word bij vrachtwagens.
Als oud vrachtrijder heb ik al eens problemen gehad omdat mijn standkachel op gas werkte en niet op diesel ,of zijn hiervoor geen regels omdat de keukengeiser niets met de wagen te maken heeft?
groetjes john
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Dear John,

Een Nederlands voertuig dat aan de Nederlandse eisen (APK!) voldoet, wordt in het buitenland zonder meer toegelaten. Dat de Duitse TÃœV zich met gasinbouw bemoeit, heeft alleen met Duitse wagens te maken!

Ik heb voor mijn vorige bus met twee verschillende messing verloopstukken (o.a. ANWB) in alle landen waar gas was, aan de slang kunnen hangen. Niet dat dat nodig was, want het verbruik voor alleen een 2-pits kookplaat is minimaal... Misschien gebruikt de geiser wat meer?

Groeten,
Ernst
john hunnef
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 feb 2006, 19:23
Locatie: Elsloo

Bericht door john hunnef »

hey ernst
het is niet voor het verbruik maar de druk voor de geiser met 30 mb druk springt de geiser niet aan als je de warmwaterkraan opendraait.
dat werd mij geadviseerd door degene waar ik de geiser heb gekocht en ik heb het ook zelf ondervonden want eigenwijs als ik ben moet ik dat zelf natuurlijk uit proberen.
groet john
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Er zijn apparaten voor 30 mbar en (veelal oudere) apparaten voor 50 mbar. Gebruik voor elk apparaat de juiste spanning :!:

Als de geiser voor 50 mbar is gemaakt (typeplaatje!) is het logisch dat-ie niet werkt op 30.
Als het een 30 mbar-geiser is en hij heeft toch 50 mbar nodig om aan te springen, is er iets heel erg mis met die geiser. In dat geval: eerst (laten) repareren.

Succes,
Ernst
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten