tank of fles?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

tank of fles?

Bericht door Admin »

Ik heb in mijn drie zelfbouwprojecten nooit flessengas gebruikt: in de Oranje Bus zat een gemodificeerde LPG-tank (€ 25), Dr. Wolff had helemaal geen gas aan boord en in Skoolie zit een nieuwe 40 l (32 l netto) dampgastank. Kosten een paar honderd Euro's en na tien jaar vervangen (in Duitsland, maar schijnt uit Brussel te komen, dus in Nederland en België op termijn vast ook).

Voor Kleintje gisteren bij Hornbach (bouwmarkt) een 11 kg fles gekocht met daarin 22 l propaan.
Kosten: € 17.80 + € 30 statiegeld, die je op elk moment kunt terugvragen. Dus € 0.809/l.

LPG kost vandaag € 0.656 (bij http://www.roeleveldrolink.nl/, volgens mij een voordelige plek).

Hoeveel gas moet je verstoken in hoeveel jaar om goedkoper uit te zijn met LPG?
Vorig jaar heb ik in Skoolie bij elkaar 19 l LPG verstookt aan verwarming en koken. In Kleintje komt daar de boiler en de koelkast (in stilstand, zonder walstroom) bij.

Ik vrees dat ik al die jaren een dief van m'n eigen portemonnee ben geweest.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: tank of fles?

Bericht door Gerard Exis »

Naar mijn idee is een dampgas tank nooit terug te verdienen. Indien de motivatie om een dampgas tank te gebruiken voorkomt uit de gedachten dat het stoken op LPG goedkoper is dan kan je het beter laten.

Het gemak om met een dampgas tank overal lpg te kunnen tanken was voor mij de reden om er een aan te schaffen. Ik heb vele malen het gelazer gezien om in Spanje b.v aan een gasfles te komen, vervolgens hebben ze in het zuiden weer een andere fles, kan je de fles uit het noorden niet gebruiken (althans heel moeilijk). Zo heeft Frankrijk ook weer zijn eigen flessen, kortom ruilen van een lege fles naar een volle is in het buitenland een verhaal apart.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: tank of fles?

Bericht door Admin »

Ja, daar kan ik me wat bij voorstellen. Heb hier ook vijf reduceerventielen liggen uit verschillende Europese landen...

Dan hebben we het voor Kleintje dus niet verkeerd gedaan, 11 kg en 6 kg reserve (de barbecuefles) voor citytrips en feestjes in de buurt.
Voor grotere trips blijft het Skoolie . Met twee LPG-verloopnippels kunnen we ongeveer wereldwijd terecht :up:

Was trouwens vorig jaar in Spanje heel verbaasd de Nederlandse bajonetkoppeling aan te treffen. Ze hadden me al bang gemaakt dat heel Spanje over was op een nieuwe koppeling met schreeuwend dure verloopnippel.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: tank of fles?

Bericht door paulv »

Ik gebruik alleen flessengas en alleen om te koken.

Met een Franse lichtgewicht butaanfles (gratis) doen we nu een paar maanden. Ik heb zo'n automatische omschakelaar tussen twee flessen en aan de andere slang zit een Spaanse fles.

Vroeguh, gebruikten voor het koken, boiler, verwarming en koelkast gemiddeld ongeveer 1l/dag.

Ik denk ook dat die "penny wise" gedachte voor een LPG damptank niet loont voor het "kleintje".

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Wout Rockx
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2013, 14:34

Re: tank of fles?

Bericht door Wout Rockx »

Ik zie ook maar 1 echt voordeel aan een dampgasfles/tank en dat is dat je hem altijd bij kan vullen voor vertrek. Dus nooit met een half volle fles (waarvan ik nooit weet hoeveel er nu nog in zit) vertrekken en dan voor de zekerheid nog een fles meenemen.... Wat ik nu doe. Ik heb geen hele grote camper en die tweede reserve fles staat toch meestal de gehele tijd in de weg.
Dit alles naast het feit dat het vullen van gasflessen bij tankstations alleen is toegestaan als het gas wordt gebruikt voor voortstuwing van een voertuig natuurlijk... ;-) Maar wetten zijn er natuurlijk om gebroken te worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten