Vloerverwarming

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Vloerverwarming

Bericht door Admin »

Een idee van een Blue Bird-collega van me. http://leonardsteward.blogspot.de/ handig om dat vóór in het inbouwtraject op te nemen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Vloerverwarming

Bericht door paulv »

Ziet er goed uit, alleen persoonlijk zou ik uit kostenoverweging PER buizen gebruiken.

Iets voor mijn volgende camper, in deze kan ik die 2cm? vloerverhoging niet hebben en het idee komt net te laat.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Vloerverwarming

Bericht door Wim »

Vloer verwarming is leuk als bij verwarming .
Maar is niet geschikt om een leefruimte snel op temperatuur te brengen .
Wel erg comfortabel , nooit meer kouwe voeten :up:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Vloerverwarming

Bericht door paulv »

Het is juist leuk als constante basis verwarming voor bijvoorbeeld de winter. Voor even snel op temperatuur brengen heb ik een lucht-lucht warmtepomp.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

Re: Vloerverwarming

Bericht door vandijkf »

Leuk om te zien, zelf zou ik de verwarmingsbuizen nog wat meer opsluiten.
Je hebt wel een beetje massa nodig voor vloerverwarming.
In ons project komt het ook in combinatie met een combi ketel.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Vloerverwarming

Bericht door Berthil »

Afgelopen weken ook veel opzoek geweest naar verwarmingsoorten en ik ga denk ik ook voor vloeistofverwarming met vloer en eventueel wandverwarming geheel geïntegreerd in het sandwichpaneel
Ik kwam de zoektocht deze platen tegen:
http://alde.se/usa/products/mobile/?page=3024

Dit in combinatie met een Eberspächer standverwarmer op diesel.
Van Alde en Webasto kon ik geen vloeistofverwarmers vinden op 24V.

Zijn hier nog meer leden die ervaring hebben met vloeistofverwarming?

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vloerverwarming

Bericht door Admin »

Berthil,
Webasto waterverwarming bestaat 100% zeker in 24 V (er zat een DWB2010 in onze oranje bus en in Dr. Wolff). Probleemloze CV-ketel met als grootste nadeel dat-ie nogal wat geluid voortbrengt.
Van Alde heb ik dit jaar een heel fraaie inbouw gezien in een grote MAN, vrijwel zeker met 24 V boordinstallatie. Volledig geruisloos.

Maar is die voedingsspanning nou echt het probleem? Wat doe je b.v. met je koelkast? Ik ben per reis blijer met m'n geleidelijk overschakelen naar 230 V. En met 230 V voeding kun je ook eens kijken naar een mini-CV-ketel. Ombouw naar propaan is bij de grote merken nooit een probleem. Ben je ook voordeliger uit.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Vloerverwarming

Bericht door Berthil »

Hoi Ernst,
Koelkast wordt inderdaad een 230V.
Goed idee, ik zal ook eens kijken naar een mini CV ketel.
Ik kan nu nog alle kanten op.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Vloerverwarming

Bericht door vanhooltje »

CV ketel in je camper :down: Deze proef heb ik geprobeerd in mijn camper, werkt goed tot dat...........................................................................................................je hoger als 700 meter boven zee spiegel komt :down:
cv ketel en ook die van alde (is bij alde bekent, maar kunnen er niets mee) werken op de buitendruk, kom je boven die 700 meter slaat je ketel in storing. Het idee is goed, maar helaas werkt dit niet in de bergen waar het s'nachts soms bar koud kan worden.
En kleine cv ketels???? bijna allen zijn geschikt voor een huis +- 11kw, veel te veel voor een camper en verbruikt daarom veel gas.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gommel
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2014, 19:26

Re: Vloerverwarming

Bericht door Gommel »

Je kan je cm ketel wel knijpen dus dat verbruik zal wel meevallen. Wel goede tip van die hoogte.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Vloerverwarming

Bericht door Berthil »

Ernst,
Hoe erg is het geluid?
Is het afteschermen door een geluidsdempende box er om heen en de heater onder het chassis te plaatsen?
Weet jij ongeveer wat deze DWB2010 nieuw kosten, want er staat er een 'z.g.a.n.' te koop op marktplaats voor 500 euro.
Overigens bedankt voor de andere tips.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vloerverwarming

Bericht door Admin »

Onder Dr. Wolff had ik 'm in een metalen kist, bekleed met (hoge tonen) absorberend pyramideschuimplaat. In de woonruimte hoorde of voelde je een fluittoon, buiten leek het alsof je vlak naast de baan stond waar een 737 stond proef te draaien. Behalve een verdwaalde spotter maak je daar geen vrienden mee.

Ik kocht een kruiwagen vol met slangen, T-klep, 2010, kabelbomen, kamerthermostaat en relais gebruikt (maar zag er uit als nieuw, militaire ambu) voor € 300, bij Van Rooyen (Rocar) in Wijk bij Duurstede. Die relais en kabelbomen suggereerden aansluiting volgens een schema dat ik in de USA vond, waarbij je de circulatie en de keteltemperatuur apart kunt regelen.

Geen idee wat ze nieuw gekost hebben, maar Webasto is niet een erg goedkoop merk.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Vloerverwarming

Bericht door GerardM »

viewtopic.php?f=25&t=4266

Ik had ook een DBW2010 en vond het geluid wel meevallen. Boven de details van uitbouw.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
wim en lidy
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 mei 2009, 17:04
Locatie: Maarssen

Re: Vloerverwarming

Bericht door wim en lidy »

Ik snap niet waar de verhalen vandaan komen!
Wij hebben nu 2 jaar een combieketel met vloerverwarming in de Camper, en vinden het top.
Zijn net terug van de Bodenzee via het zwartewoud en hoger gestaan dan 900 meter.
Het eerste probleem moet nog komen,we wachten het af.

Onze kamer met de keuken zijn samen 6 meter lang, en in de keukenkast zit de ketel.
Kom zelf luisteren, je hoor hem niet en hij zit gewoon achter een glazen deur.
Maar wie van jullie hebben dan een vloer verwarming Die kabaal maakt en veel gebruikt?

Wij hebben de afgelopen 19 dagen 45 liter gas verbruikt hier in de Ardenne . 0,46 € cent Per liter
Wil je het mee maken, stuur een PB voor een afspraak.
groetjes Wim en Lidy
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vloerverwarming

Bericht door DVIII »

ik zit ook als me toch wel afvragend, technicus te bedenken waarom cv ketels niet werken boven de 700 meter , de halve bewoonde wereld die boven de 700 meter woont heeft een cv ketel , en ik moest wel heel erg terug denken aan Peter's redenering toen hij de ketel ingebouwd had , niets kon deze installatie tegenhouden :MrGreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vloerverwarming

Bericht door DVIII »

maar goed , ik beperk mijn aandacht eerst even tot de buis die ga gebruiken , dat is geen pex , maar gewoon kunststof cv leiding die je met wat moeite kan klemmen met ordinair klemkoppelspul uit de handel , met insteekbus voor extra stijfheid ( net zoals je voor pe luchtleiding gebruikt maar dan wat groter in diameter . De hout "aanpak" van steward is niet onaardig , je kan heel veel timmeren en zagen voor een paar honderd euro en ik zou de bochten mooi fraisen , en de strekkende lengte ook breder maken dan nodig zodat de buis kan uitzetten want dat gebeurt natuurlijk . ook zou ik minder dikke vloerplaat gebruiken en eerder daar aluplaat in verwerken zodat dat mijn warmte condensator wordt ........
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Vloerverwarming

Bericht door Arno Z »

Berthil,

Ik heb een ontzettend oude (uit 1982) Alde (heette toen nog Primus) model 2450 in mijn bus zitten. Dit is echt een te eenvoudig ding in aansturing. In alle eenvoudigheid is het een kookstel met een warmetewisselaar en een automatische ontsteking (met veiligheid). Daarnaast een circulatiepompje, naar onze ervaring doet die het prima op grotere hoogte (afgelopen vakantie in Aigües Tortes / Pyreneeën nog op ca 200- meter).

Het ding is redelijk simpel, met een aantal magneetkleppen en een gloeispiraal (handleiding), met genoeg moeite lijkt zo'n ding me best om te bouwen naar 24v.

Ik heb ook overwogen om een vloerverwarming daar aan te koppelen, met ingefreesde leidingen (toevallig heb ik nog een kuil vloerverwarmingslang liggen). Uiteindelijk heb ik besloten om van een set die Alde-radiatoren onder de voorbank te verzinken. Zorgt ook wel voor fijne warmte ;-)
liopleuredon
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2011, 21:53
Locatie: België-Niel & Lichtaart

Re: Vloerverwarming

Bericht door liopleuredon »

Hey

Er bestaat van Elco een CV ketel die moduleert van 900 tot 9000 watt dat is wel handig.

Mvg
Eric
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten