Pomp vervangen bij webasto

Plaats reactie
JOEB
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2014, 16:23

Pomp vervangen bij webasto

Bericht door JOEB »

Hoi,
In m'n MAN BUS (HOCL 11.230) is de waterpomp (nr 7) van de Webasto DW300 (nr 2) stuk. Inmiddels juiste vervanging kunnen vinden.
Heb weliswaar geen twee linkerhanden... klussen aan een bus vind ik toch net spannender dan aan m'n oude golfje ...
Vandaar m'n vraag hier gesteld. Heeft iemand een stappenplannetje ? B.v. moet al het koelmiddel eerst afgetapt worden? Enig idee waar ik dat aftapunt kan vinden? Weten jullie of er een kraan/kranen zitten om het water 'rond de motor' bij de motor te houden zodat dat niet afgetapt hoeft te worden. Het leidingsschema spreekt daarover (kraan 4). 'Warm koud, (rood blauw) zit op het dashboard dat laat warm water toe tot de frontkachel (lijkt dus kraan 6) en als de kraan 5 open staat (gestuurd door 'aan uit van de webasto middels een pneumatische kraan) ook de ringleiding in woon gedeelte. Kraan 4 kan ik zo niet vinden.
Als ik aftap... hoeveel liter kan ik verwachten... (hoe groot moet m'n bak zijn....)
Als alles weer op z'n plek zit... koelmiddel er weer in... pomp van webasto nog even loskoppelen en dan zoveel mogelijk lucht er uit... dus starten... even laten lopen..ontluchters open... koelmiddel bijvullen etc totdat er geen lucht meer komt... en dan pomp webasto in schakelen... ????
Al vast dank voor de tips
Afbeelding
Je hebt kamperen en camperen!

Johan Ebbers
Gebruikersavatar
setrabus
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 sep 2011, 20:13

Re: Pomp vervangen bij webasto

Bericht door setrabus »

hoi het makkelijkste en snelst is de slangen kortbij de webasto af te sluiten met van die plastic tangen ,Afbeelding
te koop bij elke automaterialenzaak .
pomp er tussen uit halen , gering koelwater verlies, en weer monteren
op je schema staan de kranen van de bus die alle warmte regelen ,dus geen echte afsluiters voor de webasto
succes Setrabus
JOEB
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2014, 16:23

Re: Pomp vervangen bij webasto

Bericht door JOEB »

@setrabus Dank! goeie tip!
Je hebt kamperen en camperen!

Johan Ebbers
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten