Absorptoekoelkast

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Absorptoekoelkast

Bericht door Admin »

In onze Wanderlodge staat een grote dubbeldeurs Norcold absorptiekoelkast vast ingebouwd. Oorspronkelijk werkend op propaan of 110 V, met 12 V voor de ontsteking, de vlambewaking en de binnenverlichting.
Volgens de verkoper werkt de koelkast alleen op gas.

Ik ben, met het op het web gevonden schema in de hand, aan het proberen de koelkast ook op wisselspanning te laten werken. Heb al gezien dat het verwarmingselement gemerkt is: 220 V, 250 W. Dus iemand is al bezig geweest....

Maar eerst maar eens kijken of het koelsysteem wel werkt....

Gisteren de kast twee uur op gas aangehad. De behuizing waarin de verwarming plaatsvindt, werd net iets meer dan handwarm (maar rondom de warmtebronnen zit een boel glaswol), maar de thermometer in het vriesvak gaf nog steeds dezelfde temperatuur aan.
Ik moet er wel bij zeggen dat de omgevingstemperatuur ongeveer 0℃ was.

Mijn vraag aan ervaringsdeskundigen: hoe lang kan het duren voordat een absorptiekoelkast merkbaar kouder wordt? Bedankt voor je reacties!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Absorptoekoelkast

Bericht door DVIII »

als hij niet verplaatst is maw op zijn kant gehouden , moet hij meteen gaan werken , en altijd ook bij lage temperaturen . of hij is stuk ......
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Absorptoekoelkast

Bericht door a.de.boer »

Ik voel altijd effe in het vriesvak, daar merk je het op z'n best na een half uurtje.
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Absorptoekoelkast

Bericht door Admin »

Het eerste deel, het koelen op gas, is opgelost. Bedankt voor het meedenken, maar het zat toch een beetje anders...

Op een Amerikaans forum las ik dat na lang stilstaan - in die categorie vallen we wel - het waterstofgas (wist niet eens dat dat erin zat) en de ammoniak (ammonia = ammoniakgas opgelost in gedestilleerd water) ontmengen, waardoor de circulatie niet meer op gang komt.
Dus even 100 m karrenspoor op en neer gereden, koelkast op gas ontstoken en een poosje later was de temperatuur in het vriesvak van 40℉ naar 15℉ gezakt. Heb niet afgewacht wat de laagste te halen temperatuur is. Dus, zelfs als het niet koud genoeg is om vers vlees in te vriezen, diepgevroren eten zal niet zo snel bederven :up:

Nu verder zoeken waarom het elektrische verwarmingselement geen spanning krijgt. Kan nooit moeilijk te vinden zijn, want volgens het schema zitten er alleen maar een zekering - een keuzeschakelaar - een thermostaat - nog een keuzeschakelaar tussen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Absorptoekoelkast

Bericht door Yoni »

Koelkast even op zn kop plaatsen, amonia kristallen gaan zich hoger in het circuit afzetten door het op zn kop plaatsen lossen ze weer op en koelt hij weer optimaal.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Absorptoekoelkast

Bericht door Admin »

Leuk idee, Yoni. Ik lees af en toe dat dat helpt.
Maar de mijne is ongeveer 1.80 m hoog en zit volledig ingebouwd, met een heleboel schroeven, kabels, kopen leiding en schoorsteen. :roll:
Overigens heb ik nog nooit ammoniakristallen gezien. Ammonia is een gas, opgelost in water...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Absorptoekoelkast

Bericht door DVIII »

dat klinkt allemaal aannemelijk , maar als je de vakman erbij haalt , en je spreekt een bedrag af en hij schroeft hem eruit , draait hem om pakt zijn lunch , eet op zijn gemak , schoeft hem weer vast ,laat dat ding werken en rekend af , hoe ver ben je dan
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Absorptoekoelkast

Bericht door Admin »

In tijd en geld vast een stuk verder!
Ik weet hier in de regio geen bedrijf dat in grote absorptiekoelkasten doet, dus vermoedelijk is het een eind rijden. En ik zie niet wat een vakman kan wat ik niet zou kunnen op dit gebied. Norcold wordt AFAIK niet in Europa geïmporteerd, dus lopen de meeste "vaklui" er vast met een boog omheen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Absorptoekoelkast

Bericht door Yoni »

De tip kwam van een koelmonteur dus ik neem aan dat het kristaliseren van amonia waar is :)
Mijn vorige koelkast is ook door een dag op zn kop zetten weer tot leven gewekt.

Maar wie weet was het karrenspoor voldoende als dit niet zo is kun je hem altijd op zn kop zetten helaas is het voor een koelmonteur niet mogelijk om dit systeem te vacumeren en opnieuw af te vullen dus het is of op zn kop plaatsen of vervangen.
Mark V
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29

Re: Absorptoekoelkast

Bericht door Mark V »

Koelkast van spanning afhalen en het verwarmingselement loskoppelen van draden.
Met de multimeter de weerstand van het verwarmingselement meten.
Als hij niet nul aangeeft, maar een veel hogere waarde, is het element stuk.

Zo weet je al wat meer.

Succes, MArk
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Absorptoekoelkast

Bericht door Admin »

Inmiddels met systematisch foutzoeken geconstateerd dat de Combination Contriol Switch defect is. Vandaar geen spanning op het verwarmingselement bij netspanningsgebruik.
Gelukkig is Norcold (= Dometic, = Thetford) goed gedocumenteerd op het Web. De Combination Contriol Switch is gewoon te koop.... voor $ 538.
Daarvoor koop ik twee dubbeldeurs compressorkoelkasten, dus in geen 538 jaar!

De Combination Contriol Switch bevat een schakelaar gas-uit-elektriek en een instelknop voor de temperatuur. Die keuzeschakelaar werkt, dus moet de fout in de thermostaat zitten. Ik ga een nieuwe thermostaat inbouwen en de defecte Combination Contriol Switch als keuzeschakelaar blijven gebruiken.

In plaats van een mechanische thermostaat Afbeelding
kan ik ook een elektronische kopen. Nog een stuk goedkoper ook. En makkelijker instelbaar. Moet vermoedelijk alleen een relaiscontact omzetten.
Afbeelding

Wie heeft ervaring met zo'n thermostaat-printje? Nauwkeurigheid, levensduur?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Absorptoekoelkast

Bericht door DVIII »

:crazy: Ernst , nu verbaas je toch een hoop mensen . Normaal stellen we deze vraag op het forum en geef jij het antwoord..... :rotfl:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Absorptoekoelkast

Bericht door Admin »

Ik vraag niet hoe ik 'm moet aansluiten, dat lukt me wel, maar of iemand ervaring heeft met de kwaliteit van die printjes.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Absorptoekoelkast

Bericht door paulv »

Hi Ernst,

Die schakelaar van je plaatje is gewoon in Frankrijk te koop voor o.a. wijnkoelkasten en kost € 35 bij amazon.fr
Maar misschien is het een andere schakelaar die bij jou kapot is en heb je gewoon een soortgelijk plaatje gebruikt :crazy:

http://www.amazon.fr/481927128787-Therm ... B001DRW26O

Deze lijkt er volgens mij meer op $ 107
http://www.amazon.com/Norcold-Inc-Refri ... 2VSCWRWM0H

Succes, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Absorptoekoelkast

Bericht door Admin »

Bedankt voor het meedenken, Paul!
De oorspronkelijke thermostaat bevat ook een hoofdschakelaar en een gaskraan. Is nog volop te koop... vanaf US$ 538 :!:

Heb inmiddels in Engeland een nieuw verwarmingselement besteld (weliswaar 110 V, maar die heb ik ook aan boord), het oude element lekte zoveel naar aarde dat de aardlekschakelaar aansprak, en in Duitsland een elektronische thermostaat (€ 13.95 incl. waterdicht kastje).

Vervangen door een compressorkoelkast doe ik nog wel een keer. Eerst eens wennen aan "op z'n Amerikaans"....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten