elgena kb3 boiler aansluiten

Plaats reactie
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

elgena kb3 boiler aansluiten

Bericht door Knorkneutel »

Door een slechte handleiding begrijp ik niet of ik mijn boiler wel goed heb aangesloten.
Maak gebruik van mengkranen en een 41 psi drukpomp (bij gesloten circuit)
Naar de toevoer tussen de pomp en de boiler zit een afsluiter en heb een 3 bar overdrukventiel gemonteerd. (Is een overdrukventiel nou nodig? De afsluiter zat er al maar moet daar een terugslagklep en een aftapkraantje/veiligheidskraantje?)
Op de heet water van de boiler zit de warm water leiding. en de koud water circuit zit voor het overdrukventiel en afsluiter.

Of heb ik het gewoon goed gedaan en moet ik gewoon heeeeeeeel lang wachten voor warm water??? :roll:
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: elgena kb3 boiler aansluiten

Bericht door Knorkneutel »

AfbeeldingIk heb nu het schema van de linker afbeelding.
Ben bang dat met dit systeem de druk van de boiler niet weg kan... Ik moet een lage druk (douche)kraan aansluiten denk ik? Een kraan met drie aansluitingen. Waar kan ik dat krijgen en hoe werkt dat?
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: elgena kb3 boiler aansluiten

Bericht door Knorkneutel »

Ik heb nu trouwens een gewoon expansievat maar zag een Fiamma a20 expansievat met een membraan die 0.9 bar geeft? Is dat niet beter voor die boiler?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: elgena kb3 boiler aansluiten

Bericht door DVIII »

water zet uit als je het warm maakt , waar zit jou overdruk ventiel ? want die boiler gaat misschien wel stuk bij overdruk
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: elgena kb3 boiler aansluiten

Bericht door Knorkneutel »

tussen de boiler en de terugslagklep in de koud water toevoer leiding. Het is een overdrukventiel van 3 bar maar ook te veel voor zo'n plastic boiler denk ik?
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: elgena kb3 boiler aansluiten

Bericht door Anton »

yp KB 3

Inhalt 3 Liter für Wandmontage (inkl. Befestigungsbügel)
Hoi,


Niederdruckgerät für Tauchpumpe ohne Rückschlagventil geeignet

Verwendung hauptsächlich für Wohnwagen, Verkaufsfahrzeuge, kleine Wohnmobile und Boote

Anschlussmöglichkeiten für 230 V / 12 V oder 24 V oder kombinierbar 230 V + 12 V / 230 V + 24 V
Der Kleinboiler KB3 ist immer dabei, ob im Sommer oder Winter, zum Waschen, Spülen, Zähneputzen oder kleine Dusche.
Schnell haben Sie warmes Wasser zur Verfügung und brauchen auch in der Freizeit nicht mehr darauf zu verzichten.
ELGENA KB3 wurde speziell für die Warmwasserversorgung für Boote, Wohnwagen und Verkaufsfahrzeuge konstruiert und kann insbesondere überall dort wo wenig Platz und niedrige Stromverhältnisse vorhanden sind, eingesetzt werden.
Seine Vorteile sind: Leichte Selbstmontage und einfache Befestigung, unkomplizierter Anschluss an eine Tauchpumpe, Fuß- oder Handpumpe, beim Anschluss einer Druckpumpe oder an das Wasserleitungsnetz muss eine Niederdruckaramatur eingesetzt werden und ist nur für eine Abnahmestelle ausgelegt.
ELGENA KB3 braucht wenig Platz und hat ein geringes Gewicht, wird steckerfertig geliefert und ist durch seinen niedrigen Anschlusswert an nahezu jedem Campingplatz oder Bootsliegeplatz zu verwenden

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: elgena kb3 boiler aansluiten

Bericht door Anton »

Hoi,

De link: http://www.obi.de/de/rat-und-tat/wissen ... index.html

Kleine aanvulling:


Die Niederdruckarmatur – ein absolutes Muss bei der Verwendung eines Boilers

Niederdruckarmaturen müssen dann verwendet werden, wenn Ihre Warmwasserversorgung über einen Boiler bzw. ein sogenanntes Untertischgerät erfolgt, da diese den normalen Wasserdruck aus der Leitung nicht verkraften. Das Wasser würde in das Gerät gedrückt werden und könnte es im schlimmsten Fall sogar zum Platzen bringen. Um dieser Gefahr vorzubeugen, werden Niederdruckarmaturen eingesetzt, die den Druck minimieren und das Wasser mit deutlich geringerem Druck in den Boiler leiten. Sie besitzen deshalb drei Wasseranschlüsse: Den Wasserzulauf, der Ihnen kaltes Wasser an der Armatur liefert, den Kaltwasseranschluss zum Boiler sowie den Warmwasserzulauf vom Boiler. Dieser komplexere Aufbau ist auch der Grund dafür, dass Niederdruckarmaturen etwas teurer sind als sogenannte Hochdruckarmaturen. Beim Aufheizen eines Boilers kann es an der Küchenarmatur zu einem leichten Tropfen kommen. Das ist jedoch ganz normal, da es sich bei dem Untertischgerät um ein offenes System handelt. Niederdruckarmaturen werden in allen gängigen Modellen angeboten. So können Sie beispielsweise auch problemlos eine Mischbatterie mit Schlauchbrause anschließen, sofern diese als Niederdruckarmatur ausgewiesen ist.


die den Druck minimieren und das Wasser mit deutlich geringerem Druck in den Boiler leiten.

Dat wil zeggen dat de waterdruk VOOR de boiler terug gebracht word tot een laag nivo

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: elgena kb3 boiler aansluiten

Bericht door Knorkneutel »

ja het systeem moet drukloos zijn en het water moet weg kunnen lopen via de warmwaterkraan. En daarvoor heb ik een lagedruk kraan voor nodig. Daar ga ik nu op zoek het is een mengkraan met 3 aansluitingen, een lagedruk kraan. Het moet in de badkamer worden ingebouwd.
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: elgena kb3 boiler aansluiten

Bericht door Knorkneutel »

http://www.wohnkabinencenter.de/manuals ... %20KB3.pdf
Hier een stuk duidelijker handleiding die ik thuis had nu is het een stuk duidelijker nu maar hopen dat ik morgen daar spullen voor kan kopen
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: elgena kb3 boiler aansluiten

Bericht door Anton »

Hoi,

Ja daar kun je mee uit de voeten, dat hadden ze er meteen bij moeten doen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: elgena kb3 boiler aansluiten

Bericht door Yoni »

Drukloos boiler systeem?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: elgena kb3 boiler aansluiten

Bericht door DVIII »

open boiler , net als zo'n duitse electro waterverwarmer. dus open zodat het uitzettende water uit de kraan loopt
je moet dus de boiler met een kraantje voeden .
het is echt andersom denken .Ze raden aan om met een dompelpompje de boel te voeden , en dan alsnog een open uitstroom. vandaar dat dat klepje erin zit , opdat hij niet leegloopt . je mag ook de open kraan niet lager dan de boiler plaatsen , dan loopt hij ook leeg...
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: elgena kb3 boiler aansluiten

Bericht door Knorkneutel »

Vind het systeem zo prima je verspilt geen water wat je wel hebt als het is aangesloten op de warm water leiding. Het doucheslangetje is lang genoeg zodat ik in de keuken ook een afwas tuiltje kan vullen....

Ik had eerst een primitieve zonneboiler; Vijver slang in een bak met plexiglas werkte goed, het water werd kokend heet maar de slang was 2 maal gescheurd dus heb die zonneboiler van het dak gesloopt omdat ik geen zin had om weer geld uit te gaan geven voor een nieuwe vijver slang,
Als ik nou dit drukloos principe had gebruikt was het niet gebeurt denk ik...
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: elgena kb3 boiler aansluiten

Bericht door DVIII »

nou ja , weer wat geleerd . als je nu verder gaat kan je weer zo'n zonneboiler maken neem ik aan , eentje die heel blijft .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: elgena kb3 boiler aansluiten

Bericht door Yoni »

Als de slang scheurt heb je waarschijnlijk nooit een overdruk klep gehad tyleen slang kan bij 80 graden 3 bar hebben lijkt mij interessanter een zonne boiler of een zonneboiler met gekoppeld aan een scheeps boiler.

Hoe groot was dat ding wat je gemaakt had?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: elgena kb3 boiler aansluiten

Bericht door DVIII »

scheeps boiler , een schotse ketel ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: elgena kb3 boiler aansluiten

Bericht door Yoni »

indirect gestookte boiler
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: elgena kb3 boiler aansluiten

Bericht door DVIII »

ik denk jij bedoelen warmtewisselaar , zo'n ding uit een combiketel
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: elgena kb3 boiler aansluiten

Bericht door Knorkneutel »

Het was geen tyleen slang maar een flexibele vijver slang van de stevigere kwaliteit. Had ook een overdrukventiel die bij 3 bar open ging. Ja hoe veel meter was het, 9 meter ?
Trouwens kan ik die boiler gewoon de hele tijd aan laten staan? Als er voldoende stroom aanwezig is, onder het rijden via de dynamo bijvoorbeeld?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: elgena kb3 boiler aansluiten

Bericht door DVIII »

nee dat is klinklare verspilling en je loopt de kans dat je accu nooit meer vol komt . als je rijdt gooi je al 70 kw aan warmte weg , dus een wisselaar is het minste wat je kan doen , sloop de combieketel en inbouwen die hap. pas op voor je footprint !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten