Planar 3kw diesel kachel

Plaats reactie
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Planar 3kw diesel kachel

Bericht door karogegro »

http://vbdservices.nl/index.php?route=p ... duct_id=53

Goed, de keuze was dus, een truma verwarmings systeem, of in dit geval de Planar 4D (3kw) diesel kachel.
De doorslag gaf de beschikbaarheid van gas tov diesel, en tenzij je op lpg stookt, gaf diesel de voorkeur. De brandstof tank zit nl altijd gevuld. Daarnaast was de prijs van deze kachel tov de gangbare merken zoals bijv Webasto byzonder concurerend. Het zou me niet verbazen als deze Planar een kloon is van de gerenomeerde merken, maar in dit geval niet gemaakt in China maar in Rusland. De eerste prille gebruikers ervaring is meer dan bevredigend, meer dan voldoende capaciteit, laag diesel en stroom verbruik, en, maar dat is persoonlijk, weinig herrie. De gewenste temp word ingesteld met een electronisch thermostaatje, op iedere gewenste plaats te monteren, door de ruim bemeten aansluit kabels. Geld overigens voor alle aansluitingen. Ik heb gekozen om deze kachel te plaatsen op de plek waar de oude kachel stond, zodat vrij eenvoudig de kachel aangesloten kon worden op de bestaande ring verwarming/slangen. Behalve het aansluiten van de dieselleiding, die heb ik aangesloten op de retour leiding van de brandstof pomp, is het eigenlijk een plug and play verhaal. Wederom is de ervaring met deze kachel pril, maar wel positief. Met buiten temperaturen onder de 0°C , houd ie de boel op zijn sloffen warm. Uiteraard nog wel een min puntje, de handleiding is in het Russisch en Engels en heel basic. Dus details, mn het gebruik en instellen van de thermostaat vergt nogal wat geduld.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Planar 3kw diesel kachel

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Wij hebben een Webasto, maar indertijd ook de Planar bekeken (maar dan de 2kW uitvoering). Op het Sprinter forum komen ze ook regelmatig ter sprake en de meningen behoorlijk verdeeld, maar ja, het gaat om de Duitse merken Webasto en Eberspächer en dan lopen de gemoederen nog wel eens hoog op ;)
De ervaring daar met Planar zijn ook positief, er heeft iemand nog wel eens stroomverbruik etc gemeten en dat lag wel iets hoger als een Eberspächer of Webasto, maar scheelde ook weer niet belachelijk veel. En de prijs is zonder meer gunstig! Of het licentie of kopie is, is me niet helemaal duidelijk, maar accessoires en onderdelen van een Eberspächer passen er zo op als ik daar de bouwverslagen bekijk.

Uiteindelijk is het bij ons een Webasto geworden omdat ik deze op Ebay in Engeland vond voor 100 euro meer als een Planar, maar incl kit met extra uitlaatdemper, wat slangen en uitstroomdingen enzo en een extra met rubber gedempte doseerpomp.
Ik heb het ding vorig jaar ingebouwd (onder mijn bus geen plug en play :MrGreen: :MrGreen: ) en het meeste geluid wat je hoort is die doseerpomp. ;)
Goed te horen dat de Planar ook bevalt!
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Planar 3kw diesel kachel

Bericht door karogegro »

Ik heb aan de victron laadstroom regelaar een volt metertje gehangen, en als het donker is zie ik eigenlijk geen spannings afname als de kachel draait. Of dit een representatieve weergave is van de werkelijkheid weet ik niet. Tav het brandstof verbruik heb ik alleen de brandstof meter op het dashboard als referentie, en ook hier zie ik nauwelijks verbruik. We hebben er inmiddels al wat dagen en nachten met temperaturen onder 0 op zitten, en hij houd de boel keurig op temperatuur. Waar ik nog steeds moeite mee heb, is het instellen en bedienen van de thermostaat. Da's ronduit een onhandig ding, en daarnaast is de uitleg in de handleiding erg summier. Om die reden wil ik eens gaan uitzoeken of er niet een eenvoudiger alternatief is voor dat ding.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Planar 3kw diesel kachel

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Die van mij heb ik nog niet gemeten, ik moet mijn HH accu nog inbouwen (met de rest van de installatie) dus hij hangt nu weer los. Beetje jammer als ie de startaccu leeg zou trekken ;)
Op het Spinterforum lijkt er veel van Eberspächer te passen, als je wat makkelijkers wilt, misschien past zo'n simpele draairegelaar van een Webasto o.i.d. er ook wel op. Ik vond dat programmeerbare ingewikkelde ding veel te duur, dus heb de standaard draairegelaar genomen. Teruggedraaid is uit, naar Blauw is koud, Rood is heet, groen pijltjeslampje is aan... Alleen bij storing moet je knippertjes tellen in plaats van dat je een display hebt wat je F zoveel vertelt, maar de codes zijn hetzelfde. En gelukkig lopen ze maar tot 13 ofzo en niet tot 256.
Rood = heet is voor ons gebruik voldoende. Ik heb het aansluitschema nog wel liggen als je er belang bij hebt. Veel mensen hebben liever zo'n programmeerbare, dus die draaidingen zijn gebruikt genoeg te vinden (een nieuwe kost zomaar 50 euries ofzo...)

Stook-ze! :)

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten