Gaskast in bestelbus

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Gaskast in bestelbus

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Zoals het onderwerp zegt... hoe hebben de andere zelfbouwers dit opgelost? Ik heb niet zoveel ruimte. Er past net zo'n groene 5kg fles in een gesloten compartiment in de nog de maken keuken, maar dan kom ik al in de knoei met de ventilatieopening aan de onderkant.
Bovendien zit die, net als de opening die er nu al helemaal achterin in zit uit de werkplaatswagen-tijd recht boven de uitlaat. (vroeger stond er een snijbrander achterin met dus die opening recht boven de uitlaat...?)

Hoe hebben jullie dat opgelost? Het liefst heb ik de fles in de keuken, korte slang en makkelijk verwissel/bereikbaar. Anders moet ik hem helemaal achterin kwijt en leidingen gaan trekken.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Gaskast in bestelbus

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Niet helemaal zoal ik wilde, maar toch opgelost.
Achter het linker achterspatbord van bus passen precies 2 stuks 5KG flessen achter elkaar. In het midden ervan, en wat naar de zijkant, zit een mooie opening waar zo'n Ø130mm ontluchtingpijp kan.
Helaas hebben de heren van MB/VW besloten daar een dik chassisdeel te maken waar de veerstroppen aan zitten, maar als ik hem iets breder hou in het verlengde van de wielkasten past het precies ernaast.
Voor de bevestiging heb ik bodembevestiging-setjes van De Wit gekocht, de bodem wordt 2x 9mm multiplex om voldoende houvast te hebben voor de schroeven.
Dan timmer ik er een kast omheen en lijm het geheel vast met polymeerlijm zodat het dicht is. Daarbovenop komt een klep voor toegang van boven.
Wel moet ik dan leidingen trekken en kranen etc hebben, maar dat is dan maar zo. In de keuken kom er niet mee uit.
Als alternatief zou je nog Campingaz 907 flessen kunnen gebruiken (hier zijn kant-en-klare gaskastjes voor), maar die zijn qua diameter net zo groot, alleen minder hoog. En een stuk kostbaarder, al zullen we met de dieselkachel en 230V koelkast ook niet heel veel gas verstoken.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Gaskast in bestelbus

Bericht door Hanomaad »

Ik had een tijd geleden het idee om mijn gasfles verzonken in de vloer te monteren, door een gat naar buiten waarbij meteen ventilatie zou zijn. Dit om wat ruimte binnen te besparen. Steunend op een rekje.
Screenshot from 2017-04-17 09-58-31.png
Screenshot from 2017-04-17 09-59-12.png
Dit zou dan een LPG fles worden. Ik ben het gedoe met niet-LPG flessen nu wel zat (stiekem vullen met nippel bij de pomp). Ik heb vorig jaar een 27 liter fles gekocht bij deze winkel:

https://www.huisentuinwinkel.nl/navulba ... lknie.html

Ik ben er zeer tevreden over. Heeft een 80% vulstop. De kraag kan eraf zodat je nog wat ruimte kunt besparen. Ik heb er een externe vulopening aan gemaakt zodat ik gewoon LPG kan tanken zonder gezeur. Witkamp maakt ook 5kg flessen, wat jij als formaat wilt.

Wat betreft mijn montage, het plan is nu weer anders, omdat ik onder de vloer daar een vuilwatertank en opslagbak wil maken. Dus de fles blijft gewooon binnen in de keukenkast. Daar is op zich genoeg plek voor, ik heb 'm nu ook in een keukenkast in de oude bus. Die 27l fles doe ik heeeeeel lang mee. Zelfs als ik af en toe de kachel erop aan heb. Maar het idee in de nieuwe bus is alleen koken, en dan gaat zo'n fles wel meer dan een jaar mee is de verwachting. De koelkast wordt elektrisch/compressor en ik heb straks 2 dieselkachels. Hoef ik dus geen zorgen te maken over wisselen in het buitenland. En LPG tanken kan ook in Spanje, zo lang je maar een buitenvuller hebt. Ze zijn daar nog wat strenger met gas.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Gaskast in bestelbus

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Op zich wel een goed idee, zo'n verzonken gasfles. Helaas is onze bus niet zo lang en door de watertanks, bus-dingen nu er nu eenmaal in en onder horen zoals remleidingen en uitlaat en de vele balken en steunen door de zelfdragende carrosserie is er bij ons niet zoveel ruimte onder de bus.
(en ook qua "kruipruimte" mis ik de Hanomag nog wel eens!)
Wij stoken ook op diesel (Webasto Airtop), de koelkast gaat staks op 230V en is bij ons ook enkel het gas voor het kookstel. Het zal dus niet hard gaan, maar door de balken heeft 1 of 2 flessen weinig ruimteconsequenties voor de gaskast bij ons. Dan gelijk maar de reservefles ook mee, die hebben we toch al (5KG DIN flesje)

Ik heb trouwens op internet nog de oude Duitse norm G607 gevonden, weliswaar niet meer actueel, maar er staan genoeg richlijnen en gezond-verstand dingen in.
http://www.brandschutzdomjahn.de/DVGW%20g607.pdf
Misschien heeft iemand er nog iets aan.
Maar let op, sinds 2005 is deze niet meer officieel geldig!

Als ik zover ben zal ik er wel even wat foto's van maken. :)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten