startvloeistof

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

startvloeistof

Bericht door Roger 1100 »

trefw: startpilot ether

Beste allemaal,

In de handleiding van mijn 508 uit 1977 wordt een systeem met startvloeistof beschreven (vooral voor de koude maanden). Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Ik heb me laatst bij een automaterialen-groothandel overigens laten verleiden door een spuitbus genaamd startpilote, met als onderschrift 'startvloeistof' en vervolgens 'ogenblikkelijk starten onder alle omstandigheden'. Je blijkt dit spul in de luchtinlaat van het luchtfilter te moeten spuiten gedurende 1 seconde, waarna je motor zonder probleem aan blijkt te springen.

Ik heb het nog niet gebruikt (nog niet nodig gehad). Weet hier ook iemand iets meer van? Zo'n automaterialen-groothandel is overigens niet gezond voor je portemonee: haast alles lijkt wel handig en bruikbaar.

Roger
Carpe Noctem.
Unknown User

Re: startvloeistof

Bericht door Unknown User »

Roger 1100 schreef:Hoi Roger,

In de handleiding van mijn 508 uit 1977 wordt een systeem met startvloeistof beschreven (vooral voor de koude maanden). Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Was vroeger standaard in veel vrachtauto's. Een metaal met glazen bakje, via een slang verbonden met het inlaatspruitstuk, net onder het luchtfilter. Voor het starten spoot je een paar seconden StartPilote (jawel, dezelde!) uit de rood-witte spuitbus in dat bakje en startte dan, diesel zonder voorgloeien en benzine zonder choke.
StartPilote is gewoon ether (ethoxyethaan), mogelijk met een spoortje olie. Ether ontploft bij een lagere druk dan dieselolie en daardoor werkt 't!


Ik heb me laatst bij een automaterialen-groothandel overigens laten verleiden door een spuitbus genaamd startpilote, met als onderschrift 'startvloeistof' en vervolgens 'ogenblikkelijk starten onder alle omstandigheden'. Je blijkt dit spul in de luchtinlaat van het luchtfilter te moeten spuiten gedurende 1 seconde, waarna je motor zonder probleem aan blijkt te springen.

Dezelfde spuitbus is ook leverbaar met een nozzletje met een kunststof slangetje eraan. Aan de andere kant zit een piefje dat je in een gaatje in je luchtfilter klemt (nà het filter). Je boort drie kleine gaatjes (dashboardkastje, schutbord en luchtfilter) en je kunt de bus altijd aangesloten in je dashboardkastje laten liggen.


Ik heb het nog niet gebruikt (nog niet nodig gehad). Weet hier ook iemand iets meer van? Zo'n automaterialen-groothandel is overigens niet gezond voor je portemonee: haast alles lijkt wel handig en bruikbaar.
Er zit echter wel een addertje onder het gras: de ether spoelt de hele oliefilm van de cylinderwand af en het duurt een paar slagen van de zuiger voor die film zich weer hersteld heeft. Er treedt dus even een verhoogde slijtage op. Daarom zou ik zeggen: alleen gebruiken in noodsituaties (versleten motor met lage compressie, slechte accu). Je bent gewaarschuwd.
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

slijtage

Bericht door Roger 1100 »

Hoi Ernst,

Dank voor je reactie. Vooral het feit dat bij het gebruik van deze startvloeistof een korte extra slijtage optreed is wel even handig om te weten. Op zich natuurlijk wel handig om inderdaad zo'n busje startvloeistof in de wagen te hebben liggen voor noodgevallen.

Groeten, Roger
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

Start pilot heeft ook een snellere verbranding ,dat is de reden dat het werkt dit wil zeggen dat de verbranding plaats heeft als de zuiger op zijn hoogste punt is in plaats van juist daarna. Als je te veel start pilot gebruikt zal de motor daardoor harde klappen krijgen die je duidelijk hoort. Bij een echte overdosis zal hij zelfs niet starten te weinig lucht in het mengsel dus als je het gebruikt moet je dit met mate doen. Overigens als je echt in nood zit en je hebt geen pilot bij de hand kan je ook ether uit het medicijn kastje gebruiken
Michael de Ridder
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 jan 2005, 21:11
Locatie: Voorburg

Startpilot

Bericht door Michael de Ridder »

Beste Roger,
Heb mijn 613 voorbereid. Dunne harde plastik slang achter luchtfilter. Andere opening zijkant schutbord. Sproeiopening van bus in het gaatje. Motor starten. Bijrijder heel even op sproeier laten drukken en motor springt met lelijke bijgeluiden en terugslag aan. Een omwenteling van de krukas is vaak al voldoende. Vooral bij slechte accu en koude een aardig paardemiddel. Helpt ook bij moeilijk startende generatoren.
M.v.gr.
Michael
Laatst gewijzigd door Michael de Ridder op 05 jan 2005, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

starten bij koude temperaturen

Bericht door Roger 1100 »

Hoi,

Tot nu toe heb ik de startvloeistof nog niet nodig gehad en ik zal hem, na jullie waarschuwingen, ook absoluut niet gebruiken indien niet echt noodzakelijk. De zuigers zijn nota bene de hartkleppen van de wagen. En een kleine hartritmestoornis ga je ook niet direct te lijf met electroshocks.

Ik zal je tip met de stadslichten eens uitproberen. Wanneer de temperatuur boven de 0 graden is, dan start hij zo goed als direct. Beneden de 0 graden moet hij wel even redelijk puffen voordat hij aanspringt. Maar starten doet hij uiteindelijk altijd. Bij deze koude temperaturen duw ik de startknop ca. 20 seconden in. Je hoort dan dat hij langzaam op gang komt en hij begint al wat rook uit te puffen. Ik stop dan meestal ca. tien seconden en duw weer ca. 20 seconden op de startknop, waarna hij (tot nu toe) altijd is aangesprongen. Meestal met een flinke kuch rook. Ik laat hem dan even draaien (waarbij de rook steeds minder wordt) en rijd hem vervolgens even rustig warm door de straat op en neer te rijden. Ik heb namelijk het 'probleem' dat als ik thuis wegrijd, ik meteen een stijle berg (de Emmaberg in Valkenburg) op moet en dat is niet echt raadzaam met een koude motor.

Groeten,

Roger
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

bergje op

Bericht door Arnold Smeets »

Hi Roger,

Over die vloeistof is wel genoeg geschreven, dat van die berg is op zich niet zo heel erg.
Als je motor eenmaal normaal loopt kun je die berg wel op maar is het fijn als je darbij vrij laag in een juiste versnelling kunt blijven, zeker bij koud weer. Dat is vervelend voor het achteropkomende verkeer maar als dit zonder gevaar kan zou ik mij daar niet veel van aantrekken. Bovenaan kun je misschien even opzij gaan en de mensen achter je laten passeren?

Daarna netjes warmrijden en dan lekker genieten.

Groet,

Arnold
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten