LPG-injectiesystemen voor Dummies

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

LPG-injectiesystemen voor Dummies

Bericht door Leo »

Hoi allemaal,

heb even de tijd genomen om een stukje uitleg te geven wbt de werking van de verschillende gasinjectie-systemen. Hierbij dan (zo ongeveer ) de definitieve versie.


Voor alle zekerheid even hetvolgende: LPG is een zeer krachtig spulletje waarmee je zeer snel je motor kunt opblazen.
Dat mijn motor en versnellingsbak tijdens de eerste test niet over de A7 verspreid lagen verbaasd me eigenlijk nog steeds een beetje, dus wees voorzichtig als je er aan begint.
Hieronder beschreven vacuüm-geregelde installatie is niet geschikt voor een OM615, omdat deze een smoorklep in zijn inlaat heeft die de onderdruk in die inlaat schrikkelijk versterkt als het gaspedaal losgelaten wordt.
En een vacuüm-geregelde installatie geeft nu juist méér LPG bij een hogere onderdruk.
Voor een OM615 ( en alle andere motoren die een smoorklep in hun inlaat hebben) blijft er in het DoeHetZelf-segment voorlopig slechts het ongeregelde systeem over. ( Maar zal er nog eens over denken, je weet maar nooit..:P )
Tot zover deze disclaimer.. :?




Het is eigenlijk zó eenvoudig dat ik er zelf verbaasd van stond dat mijn theorie ook werkelijk werkte...

Want men neme: Dampgas, 2 instelbare reduceerventielen, een schakelaar, 1 of 2 solenoids, enige meters slang of pijp en heel veel instel-geduld.
Je meet de onderdruk in je inlaat bij stationair èn vol toerental, stelt het zooitje af, en klaar ben je.

Het zou heel mooi zijn als ik nu al klaar was met schrijven, maar helaas kan niemand hier natuurlijk enigerlei technisch verteerbare worst van maken...
Ben weer verplicht tot de beruchte "korte" uitleg van mijn kant...
Komtie en sterkte met lezen:

Hoe werkt dat LPG-gas nou eigenlijk in een dieselmotor?
ikzelf schreef: Afhankelijk van zijn leeftijd en onderhoud verbrandt een ouderwetse dieselmotor ongeveer tot 90%-95% van de ingespoten brandstof. De rest gaat ongebruikt letterlijk de pijp uit.

Hoe komt dat nu?

De verstuivernevel bestaat uit hele kleine druppeltjes. Een druppel, hoe klein ook, verbrandt niet zo maar in 1 klap.. Nee, hij begint aan de buitenkant te branden nèt zolang tot ie "op" is.
Hoe groter de druppel, hoe langer het duurt voordat hij geheel verbrand is, met als resultaat dat een gedeelte van de laatst ingespoten brandstof door de uitlaat afgevoerd wordt ipv lekker in de cilinder te ontbranden.

Dan zijn er ook nog plaatsen in de cilinder(kop) waar het eigenlijk te koud voor de dieselolie is om lekker te ontbranden. Te denken valt aan de (gekoelde) cilinderwand en dergelijke. Dit zorgt dan op zijn minst voor een vertraagde verbranding met als negatief resultaat dat ook een deel van deze dieselolie onverbrand het luchtruim kiest.

Door nu een bepaalde hoeveelheid LPG aan de inlaatlucht toe te voegen veranderen deze negatieve processen. De LPG wordt ontstoken door de eerste ontbrandende diesel, waarna de LPG-"vlam" zich relatief langzaam door de cilinder beweegt.
Daardoor verbrandt opeens circa 98% van de ingespoten dieselbrandstof..(noot 22 oktober2006: zo werd het in de tijd van schrijven overal voorgesteld, en zo heb ik het toendertijd overgenomen. Maar ik heb inmiddels een beetje mijn twijfels over die "langzame" snelheid van de lpg-vlam indien grote hoeveelheden LPG worden toegevoegd)
Je snapt natuurlijk wel dat je alleen dáárdoor al een vermogenswinst krijgt, want opeens ontploft er een paar procent meer dieselbrandstof.

Maar er komt nog iets bij, en dat is de energie die er in de geinjecteerde LPG zit.
Ook dàt levert de nodige pk's op.. :P
De hoeveelheid pk's is hierbij vanzelfsprekend geheel afhankelijk van de toegevoerde hoeveelheid.

Nou, ik hoop dat dit duidelijk is, gaan we verder naar het volgende epistel, namelijk:

De verschillende injectie-systemen.

Als eerste:
De Euthenasie-regeling:

Toen ik een paar maanden geleden mijn 67jarige kameraad trots vertelde over mijn gasinjectie, begon ie meewarig te grinniken.
De beste man is zijn hele leven al kottervisser, en toendertijd begonnen met een 20PK (twintig, jawel!!) Kromhout-motor.
Een motorvermogen dat door mijn kameraad omschreven wordt als: "Het ding trok nog geen leverworst van tafel"...

Nou had een halve eeuw geleden de visserman altijd 2 problemen: Hij maakte eigenlijk standaard zijn netten te groot èn hij ging (daarom) altijd véél te langzaam naar zijn zin.. :(
Was er maar 1 oplossing natuurlijk: MEER PK's!!
Maar jah, de bankrekening hield toendertijd niet altijd gelijke tred met "the need for power and speed", ff eenvoudiger gezegd; ze konden geen andere motor betalen... :?

Totdat er door een onvoorzichtigheid een gasfles in zo'n armetierig machinekamertje stond te lekken.
De betreffende schipper schoot plotseling met "duivelsche snelheid" door het water , uit het dunne uitlaatpijpje werden krachtige ploffen vernomen, en het vliegwiel draaide met (voor die tijd) ongekende toerentallen in de rondte.
De oorzaak van deze wonderbaarlijke vermogenswinst werd al snel gevonden, en binnen de kortse keren visten veel schuitjes met gas-injectie in de rondte..

Nou ging die gasregeling verschrikkelijk primitief: Gewoon een slangetje naar de inlaat, en dan net zo ver de kraan openschroeven als je op dat moment durfde.
Dat er daarbij wel eens een lager, een zuiger of zelfs complete motor sneuvelde werd gezien als een risico van het vak...

Bijkomend moraal van dit verhaal?
Er is niks nieuws onder de zon.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

De ongeregelde injectie:


Dit is eigenlijk de injectie-soort die het meest wereldwijd wordt toegepast vanwege zijn simpelheid èn doeltreffendheid.
Je schakelt het in principe alléén aan als je het nodig hebt.
Ik heb het voor het eerst mogen testen bij Jan in Ermelo, en was meteen verkocht toen hij het spul inschakelde.

Het principe is alsvolgt:

Je neemt een instelbare reduceer die je gewoon op je dampgastank plaatst.
Vervolgens een electrisch bediende gasklep die je open en dicht schakelt door middel van een schakelaar die met je gaspedaal verbonden is.
Dié schakelaar wordt gevoed door een schakelaar op je dashboard die het hele zooitje aan/uit schakelt.

Vanaf de klep laat je een slangetje lopen naar je inlaat.
In die slang moet er een nauwe doorgang komen die er voor zorgt dat er niet te veel gas doorgevoerd wordt, want een reduceer geeft in principe een veel te grote hoeveelheid.
Je kunt die nauwe doorgang zelf maken door een stukje rond staal of messing te doorboren met de juiste maat.
Als je nu zorgt dat de buitendiameter van dat stukje rond precies in je slang past, dan kun je hem eenvoudig met een paar slangenklemmen er tussen monteren.

De diameter van het te boren gaatje is geheel afhankelijk van de ingestelde reduceerdruk èn de cilinderinhoud + het toerental waarop hij optimaal moet werken. ( Dat zal bij de meeste mensen het motortoerental van rond de 80-85km/uur zijn)
Die diameter uitzoeken is een hels karwei, vooral omdat de enige tabellen die je er voor kunt gebruiken, zijn opgesteld in amerikaanse waarden, dus niet metrisch.
De tabellen zijn te vinden op http://www.mrsharkey.com/lpg.htm .


Veel eenvoudiger is het om gebruik te maken van een goede (gas)naaldafsluiter.
Dan kun je mooi met nul beginnen en net zo lang schroeven tot het gewenste resultaat bereikt is.


Het nadeel van dit systeem:

Je kunt maar 1 bepaalde hoeveelheid gas injecteren.
Dat betekent in de praktijk dat je bij de lage toerentallen teveel gas krijgt, en bij de hoogste toerentallen meestal te kort.
Dit probleem ondervangen we gedeeltelijk door de gaspedaalschakelaar pas te laten inschakelen als hij bv halverwege is.
Het is even leren rijden op die manier, maar het is heel goed om te doen. ( bij optrekken je gaspedaal niet te ver indrukken is voor velen nogal wennen..)

Tevens zorgt die schakelaar er voor dat er geen gas toegevoerd wordt indien er geen diesel verbrandt wordt.
Om het gas te onsteken gebruik je namelijk gewoon de eerste vlam van de normale dieselontsteking.
Je hebt immers geen bougies ofzo?
Maar stel nu dat je bv een berg af gaat.
Je gaspedaal laat je dan natuurlijk los, en er is op dat moment geen ontsteking in je cilinders.
Stel dat het gas op dat moment dáár stroomt, dan krijg je een uitlaat vol met gasmengsel.
Er zit dan een kans in dat je uitlaat ontploft op het moment dat je het gaspedaal weer indrukt.
Ik heb het in de praktijk zelf meegemaakt... Het geeft een klereklap...
Ik had dan het geluk dat er een nieuwe uitlaat stevig onder zat, want een oudere pot had er zéker uitgezien als een ontplofte trompet.

Het systeem is wel perfect voor op de snelweg of in de bergen.
Als je vermogen te kort komt, schakel je het ding gewoon in, en fluitend haal je die vrachtwagen in, of stuif je het bergje op zonder terug te schakelen... nou jah, stuiven...

Voordeel nr2: Je kunt je bestaande dampgastank of -fles gebruiken.

Voordeel 3: Erg goedkoop èn gemakkelijk zelf te bouwen.


Complete sets in de Nederlandse handel:
http://www.Dppnl.nl : De "Powershot" van deze firma valt onder deze catagorie.
Als extra is nog toe te voegen dat deze set geleverd kan worden voor dampgas èn voor vloeibaar gas.
In het geval van vloeibaar gas wordt er een verdamper geplaatst.
Noot 28oktober2006: Dppnl is helaas overgestapt op het Gasotronic systeem.

~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~



Het door onderdruk gestuurde injectie-systeem.

Ter inleiding:
Ondanks het feit dat veel "internet-techneuten" het tegendeel beweren, heerst er in een inlaatspruitstuk van een turbo-loze motor wel degelijk een onderdruk.
Zie daar het effect van internet, want iedereen lult elkaar maar na, maar gek genoeg zal niemand eens de proef op de som nemen.
Meten is weten weet je wel?

Het is trouwens ook wel erg logisch dat er een onderdruk is:
1e) Lucht kan zich alleen verplaatsen van een hoge- naar een lage druk.
Is er geen drukverschil, dan beweegt lucht absoluut niet en zou er niks door het luchtfilter stromen.
2e) Neem nou bijvoorbeeld mijn torretje.
Als dat ding 4000 toeren draait, dan heeft hij zo'n 4800 liter lucht per minuut nodig.
Die 4800 liter wordt aangezogen door een gaatje van nog geen 7 centimeter doorsnede.
Iemand die durft te beweren dat je dan geen drukverschil krijgt?
~~~~~~~~~~


Toen ik na de proefrit bij Jan vandaan reed was 1 ding zeker: ik moest aan het gas.
Alleen beviel dat ongeregelde systeem me niet helemaal, dat moest beter kunnen, zonder dat er veel geld mee gemoeid zou zijn.
(Ik ben wel geen Zeeuw, maar wel schrikkelijk zùnnig.)

Eerst ben ik maar eens in de tabellen van McSharkey gekropen.
Zakjapanner er op versleten, maar uiteindelijk een spulletje in elkaar geschroefd wat volgens die tabellen veilig moest werken.

Om een, voor mij op dat moment, onverklaarbare reden bleek dat spul een waanzinnige hoeveelheid PK's te leveren, in plaats van de extra 20pk die beloofd was.
Terug naar huis en wéér de zakjapanner mishandeld: Maar de berekeningen klopten, er moest dus iets anders aan de hand zijn.
Nou ben ik zo'n vakidioot die niet rust vòòrdat hij een technisch probleem opgelost heeft, òf op z'n minst een plausibele verklaring voor het probleem ontdekt.

Ben gaan zoeken naar het voorbeeld van een werkende reduceer, want ergens in m'n achterhoofd brandde heel zwak een lampie.
Afbeelding

Na een kwartiertje mooi zitten en dom kijken naar dat bewegende plaatje viel bij mij het kwartje.
Omdat er in mijn inlaat een onderdruk heerst, was het ingestelde drukverschil veel groter dan de ingestelde waarde.
Dus ipv 30 millibar "voelde" het membraan een veel groter verschil en bleef de klep wagenwijd openstaan.

(De tabellen van McSharkey houden gevaarlijk genoeg geen rekening met dit verschijnsel, maar hij is dan ook aanhanger van het "er bestaat geen onderdruk-gilde".

Maar dan..... Moest dit model reduceer ook te gebruiken zijn als onderdruk-gestuurde regelaar.
Dat ben ik een beetje verder gaan uitwerken, en zo kwam ik op het volgende:

Een reduceer gebruiken als onderdruk-geregelde klep.

Laten we eens kijken naar dat plaatje van die bewegende reduceer : Wat zien we dan eigenlijk?

Het lichtblauwe gedeelte is de uitgang.
Als je de bovenste veer instelt op bijvoorbeeld een druk van 30millibar, dan drukt die veer net zo lang de afsluiter open tot er een evenwicht ontstaat tussen die veerdruk en de kracht die het gas uitoefent op het (gele) membraam.
Zodra de druk in de uitgang een pietsie hoger komt, dan wint het membraan de strijd van de veer, en gaat de afsluiter dicht.
De aanvoerdruk in het donkerblauwe gedeelte zorgt er dan mede voor dat de klep goed gesloten blijft totdat het membraam weer sterker is.
Op deze manier wordt een reduceer gebruikt: een vaste (ietwat golvende) overdruk creëren.

Maar stel nou eens dat je die veer instelt op NUL: dan wint het onderste veertje het altijd, en blijf de klep dicht staan.

Maar ga nu eens aan de uitgang zuigen? :roll:
Dán is opeens het evenwicht weer verstoord en wordt de klep door het membraam weer geopend.
Hoe harder je zuigt, des de wijder gaat de klep open. :P

Hoe meer toeren een motor maakt, hoe meer onderdruk er in de inlaat ontstaat.
Hoe harder je zuigt, des te wijder gaat de klep open>>> Voila, een reduceer die op deze wijze (met onderveer) gebouwd is, kàn je dus gebruiken als onderdruk-geregelde toevoerklep.. :D

(Het mooiste zou zijn dat je de spanning van het onderste veertje kon regelen, maar helaas ligt zoiets niet in mijn MallePietje-magazijn..)
Afbeelding
Dit reduceer gebruik ik als vacuüm-gestuurde regelaar.
Het is gewoon zo'n ding die bv voor een varkensbrander gebruikt wordt, maar omdat er onder het membraam een veertje zit, nèt zoals op de tekening, kun je 'm instellen op een druk die lager is dan nul.


Nu kun je op de ingang natuurlijk niet zomaar de gasfles aansluiten, dat zou door de enorme hoeveelheid toegevoerd gas tot een ontplofte motor leiden. :(
Dan zet je er nog een instelbaar reduceer vóór, waarmee je de maximale doorstroom-druk kunt regelen.
Afbeelding
Dit is het reduceerventiel wat op mijn tank zit.


Toen werd het tijd dat ik maar eens ging meten hoeveel onderdruk er eigenlijk bij mijn bussie aanwezig was.
Ik heb daarvoor een doorzichtig plastic slang genomen die ik ergens halverwege de inlaat aangesloten heb.
Een fles water op de grond gezet, daar de slang ingehangen, en vervolgens de motor gestart.
De onderdruk in de inlaat zal het water in de slang omhoogzuigen.
Het verschil tussen de waterspiegel in de fles èn de waterspiegel in de slang meet je op in centimeters.
Iedere centimeter staat gelijk met 1 Millibar.

Ik meette stationair 12mb, en bij ca 4000 toeren 22mb.
Dat moest genoeg zijn om dat zooitje aan te sturen..:D
De (ex)reduceer moest dus zodanig ingesteld worden, dat hij pas bij - (min) 12mb begon te openen.

Tot zo ver de theorie.

Take it to the limit..

De weerbarstige praktijk was natuurlijk weer anders dan die mooie theorie.. :?
Want wat gebeurde:
In beginsel werkte het spul wel een beetje, een beetje errug goed zelfs.
Na een week afstellen en proefrijden was het naar mijn zin. :D

En dan begint het gelazer, want dan gaat bij mij altijd de vraag rijzen: Wat kan ie nog méér?

Nou, dat liet het spul me snel weten, want toen ik de toevoerdruk opschroefde kapte het er mee.
Alleen in de hoge toerentallen begon ie opeens te werken..
Na weer een tijdje naar dat bewegende plaatje gekeken te hebben zag ik het euvel:
De toevoerdruk duwt tegen de afsluitklep indien deze dicht is.
Hoe hoger die toevoerdruk, des te meer kracht moet het membraam uitoefenen om die klep tégen de toevoerdruk open te krijgen.
Maw: Wil ik erg veel gas gaan toevoeren, dan zal ik een reduceer moeten gaan gebruiken met een groter membraam-oppervlakte, omdat de zuigdruk van de motor dan tè gering is om de klep tijdig te openen.
Ik heb niet erg veel gas nodig, vind het wel goed zo, maar voor mensen die verder willen gaan expirimenteren is het maar ff een tip.


Bevroren dampgas-tank.

Een tweede euvel openbaarde zich toen ik er deze winter echte afstanden mee ging rijden: De damptank was na ca 150km stijf bevroren.
(De tank staat bij mij binnen in de bus opgesteld, op een plek waar weinig luchtcirculatie is.)
Bijkomend probleem is dan dat de butaan in de LPG niet meer verdampt; na verloop van tijd heb je dus alleen nog maar butaan in de tank zitten die er met geen mogelijkheid meer uit wil.

Voor mensen die hun voertuig alleen zomers gebruiken, èn hun tank buiten hebben hangen is er geen enkel probleem.
Mensen die hun tank binnen hebben staan, krijgen er een gratis airco bij indien ze lange afstanden rijden.

Omdat ikzelf het hele jaar in mijn blikkie rij, zal ik over moeten stappen op vloeibaar gas wat dmv een verdamper gasvormig gemaakt wordt.
Als ik mijn hele systeem àchter die verdamper monteer, ben ik van dit euvel af en kan ik het hele jaar knorren op mijn LPG-injectie-systeempje.


Vuil luchtfilter

Na verloop van tijd vervuilt natuurlijk het luchtfilter.
Dat betekent bij dit systeem dat er dan meer LPG toegevoegd wordt omdat er dan meer onderdruk ontstaat.
Ik kan geen andere oplossing verzinnen dan het luchtfilter goed schoon te houden.


Andere ideeën
Je zou de "regelreduceer" kunnen vervangen door een verdamper/regelaar uit een benzine LPG installatie.
Of wat dacht je van een naaldafsluiter die bediend wordt door een membraam?

Mijn uitgangspunt is: Geen electronica.
Maar anders.....:P

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


De toeren-geregelde gasinjectie:


Men neme het toerental van de motor en een naaldafsluiter die bediend wordt door een stappen-motor.
Vervolgens bouw je een computertje die de twee aan elkaar verbindt.
Gaat het toerental omhoog, dan gaat de naaldafsluiter wijder open.
Draait-ie stationair, dan is de naaldafsluiter gesloten.
Indien er geen schakelaar op het gaspedaal gemonteerd wordt, zal hij echter wel LPG blijven toevoeren op het moment dat je het gaspedaal los laat, maar het toerental nog wèl hoog is. ( te denken valt hier aan bv bergafwaarts rijden)


Onder dit principe valt de Gasotronic-set.
De set draait alleen op vloeibaar gas, volgens de leverancier kan hij niet op dampgas gebruikt worden.
Volgens mij is dat klinkklare onzin, want die verdamper is niks anders dan een door koelwater verwarmd reduceerventiel.
En die reduceer zal het een rotzorg zijn of het verwarmingsgedeelte vloeibaar of gasvormig voor zijn kiezen krijgt.
Zolang de toegevoerde druk & hoeveelheid maar hoog genoeg is, doet hij zijn werk.
Daar de hoeveelheid geinjecteerd gas erg gering is, zullen de gebruikte standaard leidingen niet snel te dun zijn.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Vloeibaar gas-injectie:

Het speelterrein van de èchte grote jongens zoals Caterpillar etc.
Via het motor-management-systeem wordt zorgvuldig berekend hoeveel gas er op dat moment toegevoerd kan/mag worden.
Het gas wordt vloeibaar in de motor geinjecteerd, alwaar het door te verdampen ook nog eens zorgt voor een extra koeling van de inlaatlucht.
Voor zelfbouwers en camperprutsers een onhaalbare utopie, daarom is het ook niet nuttig om er hier dieper op in te gaan.
Het is echter wel het systeem van de toekomst die alle andere systemen ver achter zich laat qua toegepaste techniek en instel-mogelijkheden.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Veiligheid en keurings-eisen wbt (zelfbouw)gas-injectie systemen:

Volgens de laatste berichten zit het zo:

Voor "hulpbrandstoffen" is wettelijk (nog) niks geregeld.
Na inbouw hoeft er geen keuring plaats te vinden.
U mag het systeem zelf ontwikkelen en/of inbouwen.
Bij de APK keuring moet alleen gecontroleerd worden dat het systeem niet lekt.
Voor het veilig functioneren bent u zelf verantwoordelijk.

(Mda Teo Zelf, Camperforum.nl.)


Bedenkingen over LPG-toevoegen:

Zitten er dan helemaal geen verborgen addertjes onder het gras?
Daar heb ik eens een tijdje over zitten prakkedenken, en dan kom ik op het volgende:

Als je het systeem in een antieke motor plaatst:
Zolang je het over een motor in goede staat hebt, geloof ik niet dat het veel kwaad kan als je tot 10% bijvoegt.
Dan krijg je een wat betere verbranding van de diesel èn nog een klein beetje power uit de toegevoegde LPG.
Ga je meer toevoegen dan die 10% dan begin ik m'n twijfels te krijgen of een oude motor daar op lange termijn wel zo blij mee is.
Mercedes-motoren zijn natuurlijk enorm geknepen in hun vermogen om zo een lange levensduur te verkrijgen, da's waar.
Maar de meeste motoren in onze bussies hebben al een heel werkzaam leven achter de rug, en dan is nog maar de vraag of alles heel blijft.

LPG=Wondermiddel tegen allerlei kwaaltjes?
Gehoord en gelezen:
Goed tegen een blauwe smeeroliewalm.
Goed tegen rook afkomstig van slechte verstuivers.
Goed tegen een roetende motor.

Laat ik hier heel duidelijk over zijn: Je motor moet gewoon rookvrij zijn, óók zonder LPG.
Een smeeroliewalm duidt op z'n minst op versleten schraapveren, òf andere problemen waardoor smeerolie in je verbrandingsruimte komt.

Slechte verstuivers verpesten niet alleen het verbrandingsproces, maar kunnen op de lange duur ook nog andere problemen veroorzaken zoals een gat in de zuiger en dat soort grapjes.

Een roetende motor krijgt te kort lucht = teveel brandstof.
Dat los je niet op door nog meer brandstof toe te voeren.
Het wordt alleen maar erger daardoor!


Zorg dat je een goede motor hebt indien je aan LPG-toevoeging begint.
Heb je een flinke carterdruk? Moet je er niet aan beginnen, want een carter-explosie kan het gevolg zijn.
Tis maar een weetje.
~~~~

LPG-toevoeging in de bergen:

Een dieselmotor zonder turbo heeft standaard een luchtoverschot.
Daarom kun je ook extra brandstof zoals LPG toevoegen zonder dat de motor roet begint te braken.
Impliceert wel dat een gedeelte van dat luchtoverschot gebruikt wordt wanneer je LPG toevoegt.
Ga maar na: Er wordt opeens meer diesel verbrand èn de LPG ontploft óók nog eens.
Die extra verbranding heeft lucht nodig.

Wat gebeurt en nou als je met een turbo-loze motor de bergen in gaat?
Hoe hoger je komt, des te lager de luchtdruk is.
Betekent dat er een kleinere hoeveelheid lucht aangezogen wordt.
Normaal is dat niet zo heel erg, want omdat je een luchtoverschot hebt, blijft het torretje wel normaal z'n werk doen zonder het uitzicht van achteropkomend verkeer te vernietigen.
Echter wanneer je LPG toevoegt ga je daarmee (een gedeelte van) dat luchtoverschot gebruiken, en zal de motor dus eerder te kort lucht krijgen, danwel gaan roeten.

Wanneer en op welke hoogte dat gebeurt is natuurlijk niet precies te zeggen, want dat ligt aan de staat van je motor en de hoeveelheid toevoeging.
Maar als ik een gokje waag, dan denk ik dat rond de 1500 meter de meeste LPG-schakelaars wel op de "uit"stand komen te staan, òf dat je het voetje van het gaspedaal moet nemen.
Maar in beide gevallen moet je dus gewoon verder naar boven sukkelen op je ouwe vertrouwde trage wijze.
En das best wel lullig als je nou juist een LPG-installatie geinstalleerd hebt omdat je te kort kracht in de bergen hebt..
Natuurlijk kan je gewoon blijven doortrappen naar boven; de Mercedes-dealer zal je daar heel dankbaar voor zijn, want handel = handel.


Noot 22 oktober 2006:
Als je een verbrandingsdruk-diagram van een diesel bekijkt dan zie je dat er getracht wordt om een soort gelijkmatige druk te verkrijgen tijdens het hele inspuitproces.
Ff uitgelegd: Een benzine/LPG-motor comprimeert een gasmengsel, wat vervolgens in 1 rotklap ontploft door er een vonk van de bougie bij te brengen.
Je krijgt op dat moment dus een enorme stijging van de druk.

Een diesel comprimeert slechts lucht, waarna hij over een groot aantal krukgraden een inspuiting geeft.
Die verbranding loopt dus veel geleidelijker en er is dus niet zo'n enorme piekdruk al bij een benzinemotor.

Maar wat gebeurt en nou als je veel LPG toevoegt, want dat spul klapt natuurlijk wèl bij de eerste de beste onsteking?
Dan krijg je dus een piekdruk die niet gewoon is in een dieselmotor.

Daarom heb ik m'n twijfels over het toevoeren van grote hoeveelheden lpg in een dieselmotor, zònder dat je iets aan het inspuitmoment verandert.
Zoals je hebt kunnen lezen ben ik zelf al teruggegaan naar max 10% toevoeging, want anders klonk mijn torretje wel errug rauw. (mercedes OM616 met VOORKAMERS)





Noot 12 Mei 2008:
Op http://www.gasotronic.nl/index.php?page=downloads keert Gasotronic zich af van de werkwijze om LPG toe te voegen voor extra power.

Quote uit hun Nederlandstalige flyer:
"Het EcoCAN systeem vervangt diesel en verhoogd het vermogen en koppel niet, vele concurenten voegen alleen gas toe waardoor het vermogen en koppel enorm toeneemt."

Nou jah, hiermee is Gasotronic alvast niet meer aantrekkelijk voor campers met een (te) laag motorvermogen.
Is die discussie eindelijk van tafel.



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 06 nov 2006, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
janbenz1
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
Locatie: Drachten

Re: LPG-injectiesystemen voor Dummies

Bericht door janbenz1 »

Dit stuk heb ik geschreven op het mercedes forum, en plaats ik hier dus ook even, misschien dat iemand zijn voordeel hiermee kan doen.
het gaat dus om een OM616 motor.

Ik heb een L407D uit 1982.

OM616 motor 24000km gereden.

Het is de bedoeling om hier LPG op te gaan toevoegen + PPO.(puur plantaardige olie)

Waarom?

Diesel verbrand voor ongeveer 90%, de rest van de brandstof verlaat de cilinder door de uitlaat.

Dit komt omdat de druppeltjes ingespoten brandstof niet allemaal of geheel tot ontbranding komen door afkoeling in de cilinder, of omdat dan de uitlaatkleppen alweer opengaan, en ze er worden uitgedreven. Dit geeft de bekende roetvorming. Wanneer je nu LPG aan de ingezogen lucht gaat toevoegen, wat een tragere verbrandingstijd heeft, en dus langer blijft branden, worden alle restbrandstoffen ook verbrand wat de arbeidslag meer kracht geeft, en een toename van power geeft. De motor zal stiller gaan lopen, omdat het klopeffect wordt verminderd.

Door de betere verbrandig wat krachttoename betekend, kun je het gaspendaal iets terug nemen, voor de zelfde snelheid, dus diesel besparing.Je voegt wel een 20-30% LPG toe, maar dit is de helft goedkoper dan Diesel.de krachttoename van de motor kan tot 20Pk oplopen.De dieselbesparing zit ook rond deze waardes.Het bijkomende voordeel voor het milieu is dat de roetuitstoot voor 99% is verdwenen door de 99% verbranding van de dieselolie.

Het is niet aan te raden om zomaar de gaskraan open te draaien, en zien wat er gebeurd, wees daar wel van bewust. Het effct zal ongeveer hetzelfde zijn als bij de Oerknal. De kans bestaat dat de kop net een beetje wordt gelicht, en de kopakking lekkage gaat geven.Dus voorzichtigheid is zeker geboden.

Dus de eerste keer de kraan in de dampgasslang helemaal dicht draaien, en dan heel voorzichtig een beetje openstellen.

Als je daarbij ook nog eens een 2tanksysteem gaat bijvoegen voor rijden op PPO, dan is dit financieel een nog groter voordeel.Normaal heeft de zonebloemolie nogal een kleverig effect, en dat geeft dan vaak een restlaag in de motor bij onvolledige verbranding.het nadeel hiervan is dan dat op den duur je zuigerveren gaan vatzitten, wat tot slechtere compressie, verbranding leid, en op den duur je toch echt de motor moet gaan reviseren.

Men is al veel bezig om op PPO te rijden, en heeft hier dan ook al voorverwarmer op gezet, zodat de brandstof op een betrer anvaardbare dikte bij de brandstofpomp komt, dat geeft de pomp een langere levensduur, en de PPO is beter in te spuiten, doordat het dunner is.

Men doet ook wel dat de verstuiverdruk wordt bijgesteld naar een hogere druk, voor een betere verneveling, maar daar ben ik zelf geen voorstander van.
het nadeel is als je dit gaat doen, en je gaat later och onverhoopt op 100% diesel rijden,(tijdens vakantie niet aan PPO kunnen komen bv.) je kans hebt dat het inspuitbeeld in de verbrandingskamer niet goed is, en te ver naar binnen spuit. Het gevolg is dan dat er gaten in je zuigers branden door de te hoge inspuitdruk.

Maar nu de opbouw.

Ik heb een LPG installatie uit een Golf mogen halen.De gastank heb ik achterin de camper geplaatst.De verdamper heb ik gisteren vorin de motorruimte gebouwd, moet deze nog aansluiten op het koelsysteem.Zat nog even met het probleem van de webasto, en extra waterpomp voor de iterieurverwarming. Water neemt de weg van de minste weerstand, dus na de pom plaatsen van de verdamper zal de kachel kortsluiten, en alleen de verdamper wordt verwarmt. Dus voor de pomp de inlaatslang bevestigen, en dan de uitgang op de retourleiding bij de motor.Er moet nog een gasleiding worden gelegd van de tank naar de motoruimte.Er zit een afsluiter op de verdamper.Deze ga ik geruiken, wanneer de motor loopt dat deze wordt ingeschakeld. ook komt er een schakelaar op het dashbord om het zaakje helemaal af te kunnen sluiten. Dan nog de dampgasslang aanbrengen, en een mengstuk plaatsen in de luchtinlaatslang.

Het voordeel van een M616 motor is dat deze een gasklep heeft in het inlaatspruitstuk.

Wanneer de opengaat wordt er meer lucht aangezogen, dus ook meer LPG, bij het sluiten zal er een onderdruk worden gevormd in het inlaatspruitstuk, door de minder toegevoerde lucht. Bij een normale diesel is dit minder af te regelen, omdat de gaschuif ontbreekt.

Mijn vorderingen houd ik bij in dit topic.Wanneer jullie aanvullingen, verbeteringen, ervaringen hebben, graag er bij plaatsen. Het is een leuk project, het wordt ook al in de vrachtwagen techniek toegepast, ervaringen zijn er wel, dit werkt dan met computer gestuurde injectie door Gastronic, maar om het zelf te doen zonder een computer gestuurde unit is een uitdaging.

De onderdelen gehaald bij Adrie Schouten in Heerenveen, de gasman van Friesland.Geschikte lui, en bereid om mee te denken. Ook willen ze wel een handje helpen als het nodig is, en zeer belangstellend voor de toepassing en de resultaten.



Maar thuisgekomen eerste even uitgestald voor de foto, en toen onder de camper gekropen, en de gasleiding aangelegd. Deze zoveel mogelijk aan de binnenzijde van de chassisbalken gelegd, zodat deze niet beschadigd kan raken door takken, stenen o.i.d., en er niets achter kan blijven haken.


Bij de verdamper de leiding klaar gelegd, deze zal door Adrie Schouten worden aangesloten, ivm. het vensen van het uiteinde van de leiding. Zo ook bij de tankaansluiting. Ook zal hij de buitenaansluiting voor de tanknippel er voor mij inponsen.Op de foto hangt ie nog aan tyrips, maar dat wordt nog verholpen.

Met de stelschroef in de dampgasslang, zie foto's onderaan de pagina, wordt de hoeveelheid LPG toevoer geregeld. Door deze eerst helemaal dicht te knijpen, en dan heel langzaam open te draaien op je gehoor/gevoel /intuitie, en natuurlijk gezond verstand, moet je hem afstellen. Niet te veel toevoegen, maar net genoeg. Jammergenoeg heb ik geen lambdasonde er in zitten, dan hadden ze kunnen meten hoe de afstelling is, maar misschien is dit nog een inbouwoptie? wie hier verstand, ervaring of wat dan ook van af weet laat je mening aub. horen. Heb hier zelf geen ervaring mee.

Morgen weer verder als het allemaal meezit, dan de waterslangen aansluiten, damgasslang zover als het kan klaarmaken, moet nog een mengstuk hebben die in het inlaatsysteem past.

misschien heeft iemand nog ergens een liggen?

Ik houd me aanbevolen.


Nou vanmiddag toch nog even bezig geweest.

De waterslangen aangesloten aan de af en toevoerleiding van de kachel.Hier T stukken tussen gezet, en aangesloten.

Alles is lekvrij.

Moeilijke plaatsen om te werken, maar met geduld kom je er wel.
Aan de achterzijde van de radiateur zat een inkeping waar de waterslang precies inpastte, waar ik de slang zo in kon klemmen, toch voor de zekerheid vastgezet met een tyrippie.
Toen de waterslangen klaar waren, ben ik maar doorgegaan met de dampgasslang.

deze moet dus rechtstreeks op de luchtinlaatslang worden aangesloten.Doordat er een behoorlijke onderdruk in de inlaatslang heerst heb ik besloten om er geen venturi/gasmengsstuk in te plaatsen. dit geeft weer een weerstand in de luchtinlaat, en omdat er een behoorlijke onderdruk heerst, zal deze de dampgas heus wel meesnuiven naar binnen.

Dus gewoon een knelkoppeling 15mm van de waterleijding gebruikt om hier op de inlaatbuis aan te sluiten.

Even in het hok neuzen, (wie wat bewaard die heeft wat, NOU EN IK HEB WAT!!!!!) en daar vond ik een passende moer met een grote platte kant, zodat deze mooi afsluit tegen de binnenkant buis, en scheuren hiervan voorkomt. gaatje gemaakt, en daardoor de knelfitting gezet, daarop verder gewerkt met een stuk pijp 15mm en daarop weer een bocht. Zo kom ik weer behoorlijk in de lijn van de verdamper, waar de slang naar toe moet.

De Stelschroef waarmee ik straks de hoeveelheid LPG ga mengen er gelijk tussen gezet, zo dat deze handig in te stellen is. Leiding goed vast gezet, zodat deze weinig trilling heeft, en zo alles bevestigd dat je overal nog goed bij kunt, dieselfilter, kleppendeksel, radiateur e.d.



Nu nog de afsluiter aansluiten op 12 volt.

Draden heb ik inmiddels al getrokken, nog even een goede schakelaar halen, en dan moet het lukken. Dan naar Adrie Schouten in Heerenveen om de vlensjes aan de gasleiding te laten persen, en de vulnippel even door het blik stansen, dan kan het feest beginnen.

Inmiddels heb ik het systeem zover klaar.
De schakelaar op het dashboard gebouwd, waar ik de tankafsluiter en de verdamper mee aan en uit kan zetten.

De spanning haal ik van het relais wat er voor zorgt dat beide accu's geladen worden, en wanneer je de motor stop zet dat de startaccu niet wordt leeggetrokken.
Dus dan valt de stroom weg van schakeldraad.
Dus wanneer de motor uislaat, is de stroom verbroken.
Dit is als veiligheid ingebouwd, om bij een aanreiding een explosie te voorkomen.

Ook wordt er een schakelaar op de gasregelstangen geplaatst, zodat bij stationair draaien van de motor, de verdamper uit staat.
En er komt een vacuum geregelde afsluiter die wanneer de gasklep gesloten , deze klep geheel afsluit waardoor er geen dampgas wordt geleverd,om gasophoping te voorkomen.

deze klep wordt bediend door de vacuumslang die ook naar de brandstofpomp gaat, en deze afsluit bij het gasloslaten.
Er zit in de gasklep een hele kleine doorlaat, waardoor er dan nog lucht in het inlaatspruitstuk kabn komen.
Hierdoor wordt er een heel hooh vacuum gezogen in dit gaatje, en daar zit ook de aansluiting van de vacuumslang die naar de pomp gaat.
Hier pak ik een aftakking van en wordt de afsluitklep door bediend.

Een heel verhaal, misschien wat omslachtig beschreven, ik hoop dat jullie het nog begrijpen.

De luchtinlaat van de dampgas heb ik inmiddels ook aangepastzie foto.
Door deze iets te verdraaien kun je een beetje invloed uitoefenen op het vacuum.
Wanneer je deze met de platte kant naar het luchtfilter draait, zal je aan de achterkant een groter vacuum krijgen, wat de verdamper meer activeert.

Vandaag de terugslagklep gemonteerd.
deze wordt door het vacuum van de venturi in het inlaatspruitstuk geactiveert.
Wanner het gas losgelaten wordt trekt daar een enorm vacuum die de brandstofpomp ook afsluit.
Deze vacuumslang heb ik onderbroken, en met een T stuk een aftakking gemaakt naar de terugslagklep.
Ben nog op zoek naar een schakelaar die ik op het gasstangenmechanisme kan plaatsen, die dan de verdamper afsluit. Dan heb ik genoeg beveiligingen ingebouwd.
hier een paar foto's.
Nou ik heb het aangesloten, gasvulnippel aan de zijkant er in, keurig netjes gedaan.
Weg gereden, en de gastoevoer op minmaal afgesteld.
Ik trek met lood in de schoenen de schakelaar uit om de verdamper en gasafsluiter te openen, ineens geeft ie een beetje gas, en begon het te kraken , dus direct de schakelaar weer uit, hij kreeg dus nog te veel gas.
Thuisgekomen eerst de terugslagklep dichtgeknepen, deze kan ik helemaal op nul zetten.
Toen heel voorzichtig iets bijgesteld, en horen wat de motor ging doen.
Langzaam begon hij iets in toeren te klimmen.
Zover afgesteld dat het goed hoort en loopt, op een bepaald moment ging de motor op stationair toeren iets galloperen.
Dus iets dichter geknepen, en zo moet het dan goedzijn.

Dus eer wegrijden, en de knop uittrekken, en ja hoor, daar gaat ie, hij trekt nu veel beter, en je merkt het ook echt wanneer je opterkt dat je veel eerder op snelheid bent.

Maar of de motor nu stiller is dat heb ik nog niet echt opgemerkt.

Maar tot nu toe is het project geslaagd te noemen, het werkt zoals ik had uitgedokterd, en tot nu toe ben ik tevreden. Dus het is aan te bevelen voor een ieder die het leuk vind.




Groet jan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door janbenz1 op 07 mei 2008, 21:55, 2 keer totaal gewijzigd.
There is no bether coke than my benzsmoke!

Groetnis fan jan, ût Fryslân.
Afbeelding
Gebruikersavatar
janbenz1
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
Locatie: Drachten

Re: LPG-injectiesystemen voor Dummies

Bericht door janbenz1 »

hier nog een foto van het systeem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There is no bether coke than my benzsmoke!

Groetnis fan jan, ût Fryslân.
Afbeelding
Gebruikersavatar
janbenz1
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
Locatie: Drachten

Re: LPG-injectiesystemen voor Dummies

Bericht door janbenz1 »

Nog een paar plaatjes,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There is no bether coke than my benzsmoke!

Groetnis fan jan, ût Fryslân.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: LPG-injectiesystemen voor Dummies

Bericht door Leo »

Gefeliciteerd Jan.
Mooi werk hoor. :wink:

Stiller zal hij er niet van worden omdat het een voorkamermotor is, die wordt hoogstens luidruchtiger (scherper geluid).
Geef 'm alsjeblieft niet te veel lpg, want voor je het weet kun je een koppakking wisselen. En ik spreek uit ondervinding.. :oops:

Verder veel plezier ermee en hou ons op de hoogte over je ervaringen.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
janbenz1
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
Locatie: Drachten

Re: LPG-injectiesystemen voor Dummies

Bericht door janbenz1 »

Oke Leo, ik zal er om denken, ik heb hem zoveel mogelijk dicht geknepen, als je te veel geeft, dan heb je zeker een scherp geluid, en dat wil je niet horen.
Ik hoop dat ie het goed blijft doen.

Hoe lang heb jij LPG toegevoegd op je Om616?
En waar ging het fout?

Groet Jan.
There is no bether coke than my benzsmoke!

Groetnis fan jan, ût Fryslân.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: LPG-injectiesystemen voor Dummies

Bericht door Leo »

Hoi Jan,

Ik heb er met tussenpozen iets van een kleine 2 jaar mee rondgereden.
Heb het eruit gesloopt omdat ik 'm zou gaan verkopen, maar nooit meer teruggeplaatst.
Qua brandstofkosten maakte het niks uit, hij had alleen een paar pk's meer.

Die koppakking heb ik eigenlijk al naar de gallemiezen gebracht tijdens het testen. :oops:
Heb nog een heel tijdje in de rondte gereden met een miniem lekje, maar op een gegeven moment begeeft ie het toch he? :?
Dat (blijven) toevoegen met zijn hogere verbrandingsdrukken zal daar ook nog wel aan meegeholpen hebben.

Wbt die roetvermindering die je verwacht: Als je bij tegenwind moet planken en je brandstofpomp staat max afgesteld met de roetstop, dan gaat ie juist meer roeten wanneer je lpg toevoegt.
Want zó groot is het luchtoverschot nou ook weer niet als je vollast rijdt.

Verder heb ik nog steeds geen overtuigend bewijs kunnen vinden dat LPG-toevoeging emissievoordelen biedt.
Ik wacht nog steeds op een beloofd universiteitsrapport wat alles uit de doeken zou doen. :roll:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Op zoek naar dat rapport kwam ik het volgende tegen:

Op http://www.gasotronic.nl/index.php?page=downloads keert Gasotronic zich af van de werkwijze om LPG toe te voegen voor extra power.

Quote uit hun Nederlandstalige flyer:
"Het EcoCAN systeem vervangt diesel en verhoogd het vermogen en koppel niet, vele concurenten voegen alleen gas toe waardoor het vermogen en koppel enorm toeneemt."

Nou jah, hiermee is Gasotronic alvast niet meer aantrekkelijk voor campers met een (te) laag motorvermogen.
Zijn we van die discussie eindelijk verlost. :wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: LPG-injectiesystemen voor Dummies

Bericht door jan »

Ja Leo, ook ik geloof niet in een verminderde emissie, want als ik gas bijvoeg gaat de om616 ondanks de vermeerderde pk`s behoorlijk rook uitbraken. Trouwens Janbenz, ik volg je experimenten met belangstelling.

groet,

Jan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten