Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je...., gelukt, loopt weer

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je...., gelukt, loopt we

Bericht door Hugo »

Ik heb het met een vorkheftruck gedaan.
Palletwagen lijkt mij een beter plan.
Gr Hugo
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je...., gelukt, loopt we

Bericht door Hugo »

Wat zonde, dit is toch een hele mooie bus.
Groet Hugo
Laatst gewijzigd door Hugo op 17 jun 2014, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je...., gelukt, loopt we

Bericht door Arno Z »

huh?
Bobbymex
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2014, 15:53

Re: Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je...., gelukt, loopt we

Bericht door Bobbymex »

Dank je Frank.
Er gaat niets boven ervaring.
Palletwagen, had ik dat nou maar gekocht i.p.v die werkplaatskraan.
En ik heb 'm nog wel speciaal voor dit project gekocht.
Nou ja, ik kan 'm eventueel gebruiken om het blok om te keren..

De motor heeft nu 170.000 gedraaid, eigenlijk niet zo veel. (Het is een ex-brandweer, ik kocht hem op 32.000, 14 jaar geleden)
Ik heb er een keer klepsteel rubbers in gezet, 2 jaar geleden. Het olieverbruik ging toen van 1:200 naar 1:800 of minder.
Het is goed te doen, je moet natuurlijk wel zorgen dat de zuigers/cilinders waarvan je de klepveren er af haalt op het bdp staan.
Er zaten helemaal geen klepsteelrubbers op, tot mijn verbazing.
Maar na 1500km begon hij weer flink olie te verbruiken.
Weer naar die klepsteel-rubbers gekeken, die bleken allemaal geplet te zijn.
Er was namelijk niet genoeg ruimte tussen de klepgeleiders en de klepschotels
Ik heb toen 4mm van de klepgeleiders afgevijld, zodat ze niet geraakt werden door de klepschotels.
Het olieverbruik was toen weer 1:800, maar na 1000km ging hij weer veel olie gebruiken.
Ik las ook op het forum dat ze er niet altijd op zitten?
De klepsteelrubbers waren toen (helaas) in prima staat, dus daar lag het dit keer niet aan.
Heeft er nog iemand een idee?
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je...., gelukt, loopt we

Bericht door Yoni »

Makkelijkste is inderdaad op 1 of 2 pallets en dan aan de zijkanten tot de rand van het carter / onderblok met hout uitvullen en vast sjorren en met een palletwagen er uit rollen.
Paar jaar terug in een dag tijd een blok terug geplaats in een 508.

Goed te doen maar wel een klus voor 2 man!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je...., gelukt, loopt we

Bericht door Yoni »

rij je veel lange ritten met je bus of niet?
Hoeveel km geleden is je olie vervangen?
ingedikte olie in je schraapveren kan ook meespelen?
Bobbymex
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2014, 15:53

Re: Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je...., gelukt, loopt we

Bericht door Bobbymex »

We rijden vrij regelmatig (zeg maar eens in 14 dagen) met de 608d, en meestal ritten van een uur of meer.
Zijn er in april mee naar zuid Spanje getuft.
Ik ververs de olie en oliefilter om de 5000km, maar het olieverbruik is vlak na het verversen hetzelfde.
Er komen wel karterdampen door de vuldop als ik die loshaal en gas geef, maar ik kan niet vergelijken of dat nu veel of weinig is.
Het blijft vreemd dat ik het olieverbruik terug heb kunnen brengen naar 1:800, de eerste keer dat ik er klepsteelrubbers op zette.
Mijn theorie was dat er daarna een of meer olieschraapveren stuk zijn gegaan.
Ik daarom was dus moed aan het verzamelen om het blok er uit te halen en open te peuteren om te kijken wat er mis is.
Ik weet nu ongeveer hoe het moet.
Hugo zei "Niet doen", wat op zich ook een goede raad is, gewoon op tijd olie bijvullen.
Ik heb (30 jaar geleden?) wel eens de motor van een 406d opgeblazen omdat ik een drijfstanglager niet goed had aangedraaid, dat "niet doen" begrijp ik dus volkomen.
De bus start verder prima, ook bij -10
Hij loopt 95 op de vlakke weg.
Compressie zat, denk ik?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten