HELP UIT FRANKRIJK... cardan olie (verlies) ? 608D

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Unknown User

HELP UIT FRANKRIJK... cardan olie (verlies) ? 608D

Bericht door Unknown User »

nadat ik hier in z frankrijk een probleem heb gehad met de tussenkopping van de aandrijfas; die is vernieuwd, zie ik ineens dat er olie aan mijn achter-cardan hangt.

Ik heb geen idee of ik daar ook olie uit verlies...
Hoe kan ik dat in godsnaam controleren, als hij er waarschijnlijk alleen olie uitgooit als ik rij...
Kan iedere willekeurige garage een cardan bijvullen...?

Alle ideeen en tips welkom!

dag hoor!
Petra
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Cardanolie verlies

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Perta,
Elke garage kan natuurlijk het cardanolie peil controleren, maar willen in Frankrijk is soms iets anders, daarom zal ik je omschrijven hoe je het mogelijk ook zelf kunt doen.

Als je achter de achteras onder de wagen kruipt kijk je tegen het bolle deksel van het cardan aan, in dit deksel zit ongeveer 1/3 van onderen een stop in geschroeft, je hebt een 14 mm inbus of inbusdopsleutel nodig om deze los te draaien met een als je een inbus sleutel gebruikt is een stukje pijp vaak wel handig om voldoeden kracht te zetten.

Als je de dop er uit hebt moet de olie magenoeg gelijk staan met het gat, even de vinger er in, een beetje lager is niet erg.
Als je zelf gaat bijvullen moet je ter plaatse een oplossing vinden om de olie in dat gat te krijgen.

Als de olie (weer) op peil is kun je de cardan van buiten het beste goed droog en schoon poetsen om mogelijk na een tijd rijden te zien waar het lekt, als de dekselrand let kun je alle bouten goed aandraaien, te veel olie geeft ook vaak lekkage en dan kan oliekering van de asaansluiting nog lekken.

Als het niet te erg lekt zou ik wat het ook is er, behalve van tijd tot tijd controleren en soms bijvullen voorlopig niets aan doen.

Ik wens je verder een goede reis, Groeten Bert Steenhuis.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten