Ontluchten 508 1986 / 1987.

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Ontluchten 508 1986 / 1987.

Bericht door Bert Steenhuis »

.

Hallo lezers,

Ik heb deze keer ook eens een vraag
Vandaag het ik met en voor een ander clublid aan zijn 508 ex leger ambulance enig onderhoudswerk uitgevoerd en daarbij moest o.a het brandstof sisteem ontlucht worden.
Nu blijkt op de wat jongere wagens of op de ex leger wagens, op de brandtof pomp niet een ontluchtingsnippel te zitten zo als ik die ken maar op die plaats een schroefdop.
Wie weet hoe het hier nu precies zit met het ontluchten van dit type.
We hebben hem overgens wel weer aan de praat gekregen.

Met groeten Bert Steenhuis.
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Ontluchtingsnippel

Bericht door Onze Bus »

Hallo Bert,

Hier heb je te maken met een gesloten onluchtingssystem. Waar eerder de brandstof met eventuele lucht via een nippel kon ontsnappen zal deze nu via de door jouw genoemde schroefnippel en de daarop aangeloten leiding weer worden teruggevoerd naar de tank. In de schroefnippel zit een veer met een kogel welke opengedrukt word als met de handopvoerpomp een overdruk wordt opgebouwd en zodoende de brandstof met de lucht laat ontsnappen. Je kunt zeggen dat dit systeem wat milieuvriendelijker is. Het ontluchten volstaat hier door met de de handpomp meerdere pompbewegingen te maken totdat je een tegendruk voelt.

"Onze Bus"
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Bedankt ontluchten antwoord

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Onze Bus,

Bedankt voor je antwoord ik had wel gedacht dat het dit was, ik had dit al een keer bij de hand gehad bij een 407 D.
We hadden ook ontlucht zo als je onschreef maar hij sloeg na het starten steeds weer af, we zijn toen gaan controleren wat we los gehad hadden en als eerste het beruchte "borrelglas" voorfilter opnieuw gemonteerd en toe was het opgelost.
Met jouw antwoord weten we nu zeker dat het glaasje ook echt het probleem was en de ontluchtings methode de juiste.

Groeten Bert Steenhuis.
bartp
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:43
Locatie: Mill

Bericht door bartp »

Een andere simpele manier om te ontluchten is het volgende:
Draai de leidingen bij de verstuivers een stukje los.
Start nu de motor (motor draait rond maar slaat niet aan).
Je ziet dat er nu diesel uit de leidingen komt. Draai één voor één de leidingen weer vast en de motor slaat aan.

Gr. Bartp 8)
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Ontluchten

Bericht door Onze Bus »

Bart,

Voor de duidelijkheid, de door jouw beschreven manier klopt maar dan alleen voor het hoge druk deel van het brandstofsysteem. Dit is nodig als je werkzaamheden hebt verricht aan verstuivers, verstuiverleidingen of de inspuitpomp hebt vervangen.

Bij onderhoudswerzaamheden zoals het vervangen van brandstoffilters gebruik je de handopvoerpomp om het lage druk deel van het brandstofsysteem te onluchten. De fabrikant heeft speciaal hiervoor de handpomp.

Dat ook mogelijk is om al startent de opvoerpomp te laten werken is een tweede maar zeker niet in zinne zoals de fabrikant dit had gedacht. Je belast hiermee overmatig je accu's en erger nog , je startmotor.

Mijn advies in deze, ontlucht het lage druk deel met de handpomp.
Kijk ook eens op de documentatie link van Dubbellucht.

"Onze Bus"
bartp
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:43
Locatie: Mill

Bericht door bartp »

"onze bus" Je hebt helemaal gelijk. Ik heb waarschijnlijk het verhaaltje niet helemaal goed gelezen en dacht dat het om het hoge druk gedeelte ging.
Wel een tip; bij het vervangen van het brandstoffilter, vul je de nieuwe filter alvast af met schone diesel, voordat je hem monteert. Dit scheelt weer in het opvoeren van de brandstof.

Gr. Bartp
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten