Carterinhoud: Hoe veel olie moet er in?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
M Koseoglu
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 dec 2004, 17:35
Locatie: Castricum

Carterinhoud: Hoe veel olie moet er in?

Bericht door M Koseoglu »

.

Hallo Dubbelluchter's

Weet iemand ongeveer hoeveel olie er in een L406D uit 1974 gaat.

Alvast bedankt

Met vreindelijke groeten

M koseoglu
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Olie

Bericht door Roger 1100 »

Over een L406D heb ik helaas geen gegevens. Bij een L508D is de inhoud bij een motor met oliefilter minimaal 8 liter en maximaal 11 liter. Bij een motor met een papieren seriefilterelement is dit minimaal 7 liter en maximaal 10 liter. Ondanks dat een L406D een andere motor heeft dan een L508D zullen deze hoeveelheden wel enigszins overeenkomen. Kwestie van een paar liter kopen en vullen tot aan het gewenste niveau op de peilstok.

Groeten, Roger
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

olie

Bericht door Arnold Smeets »

Volgens het MB werkplaatshandboek zit in een 406 als motor een OM621.
Die motor heeft in het motorcarter ruimte voor 2,5 tot 4 liter olie (min en max op de peilstok).
Advies is om hier tussenin te zitten, dus niet doorvullen tot 4 liter/maximum peil en zeker niet meer dan dit peil.

Het oliefilter vraagt nog eens 1 liter.
Het oliebadluchtfilter vraagt 0,35 liter.

Met een 5 liter kannetje kun je blijkbaar de hele motor verversen.

Groet,


Arnold :D
Gebruikersavatar
M Koseoglu
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 dec 2004, 17:35
Locatie: Castricum

L 406 DG

Bericht door M Koseoglu »

Hallo Arnold,

Alvast bedankt voor het reageren.
In mijn 406 zit geen OM625 maar een OM615 motor, heeft u daar ook de gegevens van.

Met de vriendelijk groeten van

M Koseoglu
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

L406DG

Bericht door Arnold Smeets »

Inderdaad, nog wel in hetzelfde boek :oops: ...

Van de OM615 zijn de diverse inhouden van de motor exact gelijk aan die van de OM621voor de oudere motoren, vanaf motornummer OM615.910 036 972 is het motorcarter vergroot en is de inhoud tussen 3 en 5 liter (min en max).

Groet,


Arnold
Gebruikersavatar
M Koseoglu
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 dec 2004, 17:35
Locatie: Castricum

Olie

Bericht door M Koseoglu »

Bedankt Arnold.

Met vriendelijk groeten van,

M kosoeglu
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

speciale vrachtwagenolie

Bericht door Roger 1100 »

Nu heb ik ook een vraagje over motorolie:

Ik heb laatst een Mercedes vakgarage voor zware bedrijfswagens gebeld met de vraag welke olie nu eigenlijk het beste is voor mijn 508D. Hier wisten ze me te melden dat een 15W-40 olie geschikt zou zijn voor mijn wagen, maar ik moest er wel op letten dat het een olie is bestemd voor vrachtwagens en niet voor personenwagens! Nu heb ik, toen ik de wagen pas kocht, een paar liter Esso Uniflo Multigrade SAE 15W-40 (gekocht bij een tankstation, niet uitgaande van een speciale vrachtwagenolie) bijgevuld. Weet iemand of deze olie voldoet, of dat er toch echt specifieke vrachtwagenolie in moet?

Of, misschien veel simpeler gevraagt: welke olie gebruiken jullie al jaren lang zonder problemen?

Groeten,

Roger
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: speciale vrachtwagenolie

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Roger 1100 schreef: Of, misschien veel simpeler gevraagt: welke olie gebruiken jullie al jaren lang zonder problemen?

Groeten,

Roger
Elf Super D 15W40 -perfecte olie. Ik heb diverse merken geprobeerd en met deze Elf heb ik absoluut geen olieverbruik. Moet af en toe wel eens bijvullen, maar dat komt door olieVERLIES... (lekkage) ;)

Groeten & fijn weekend,

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Welke olie

Bericht door Onze Bus »

Hallo Dubbelluchters,

Ik zie steeds weer vragen opduiken over welke soorten olie we in en 508 moeten gebruiken.

Wat gebruikt het leger voor hun 508 bussen. (Ja ook het leger heeft ze nog)

Motorolie O236 dit is een 15W-40 motorolie
Versnellingsbak O236 dus gewoon motorolie, dat doet het leger wel vaker met versnellingsbakken
Differentieel O226 dit is een sae 90 hypoid tandwiel olie

Het Duitse leger gebruikt alleen voor de versnellingsbak weer wat anders nl. O184 wat weer een sae 90 versnellingsbak olie is.

Mercedes roept voor de versnellingsbak iets over ATF A suffix A dus de verwarring is weer groter.

Wat is nu wijsheid:
Motor olie is duidelijk 15W-40 maar dan wel de gewone en niet syntetisch.
Versnellingsbak sae 80 of 90 versnellingsbakolie.
Differentieel sae 90(85W90) hypoid olie (hier beslist letten op hypoid).

Bovenstaand gebruik ik ook en verkrijg je bij elke automaterialenzaak.

Groeten

Onze Bus
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

uniflo

Bericht door Roger 1100 »

Ben schreef:...Er zijn wel een heleboel noem het kwaliteiten gemaakt.
Die worden aangeduid met Api, CCMC en nog veel meer.
Waar je wel op moet letten is of de olie geschikt is voor een diesel.
Ik ga er van uit dat je een diesel hebt tenminste.
Dat zijn olieen met een CA, CB, CC of CD aanduiding.
De aanduidingen beginnend met een S zijn voor benzinemotoren...
De CA, CB, CC of CD aanduiding kan ik nergens terug vinden op de fles (Esso Uniflo Multigrade SAE 15W-40). Alleen op de achterkant staat heel klein rechtsonder: Conform: API SL/CF; ACEA A2/B2. Mijn bus rijd op diesel. Nu vondt ik op de website van Esso de volgende beschrijving: ESSO UNIFLO 15W-40 Premium quality mineral engine oil suitable for all year use in both petrol and diesel normally aspirated and turbocharged. . Dus dat zal wel goed zitten.

In ieder geval bedankt voor de uitgebreidde reacties van eenieder.

Groeten,

Roger
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

geruststelling

Bericht door Roger 1100 »

Hoi Ben,

Klinkt gelukkig wel geruststellend. Je krijgt zo vanalles te horen van verschillende mensen, dat je op een gegeven moment aan jezelf begint te twijfelen en iets heel simpels opeens overgecompliceerd wordt. Bedankt in ieder geval dat je zelfs je oude schoolboeken erbij hebt gehaald.

Groeten, Roger
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Olie en Defensie

Bericht door Onze Bus »

Dubbelluchters

Voor de oliefanaten hier een opsomming van de olie met de eigenschappen zoals die gebruikt wordt voor de diverse militaire voertuigen en dus ook gebruikt werd voor de MB 508 zau (staat voor ziekenauto).
Als aanvulling heb ik in dit rijtje ook de toegepaste koelvloeistof genoemd.

Benaming : LUBRICATING OIL engine, severe duty, diesel, multigr 15W/40
NATOCODE : O-236
Gebruikersinformatie : Een minerale Multigrade motorolie 15W-40 voor smering van alle typen motoren met compressie- en voorvonkontsteking die voorkomen in uitrustingsstukken voor grondgebruik. Tevens is deze olie voor bepaalde materieel geschikt als versnellingsbakolie.

Benaming : LUBRICATING OIL gear, multipurpose, grade 75
NATOCODE : O-186
Gebruikersinformatie : Een minerale olie met additieven die geschikt is als Extrem Pressure olie (EP) voor het smeren in bepaalde versnellingsbakken, ingesloten cardankoppelingen, tussenbakken, eindaandrijvingen en stuurhuizen.

Benaming : LUBRICATING OIL gear, extreme pressure, grade 80W/90
NATOCODE : O-226
Gebruikersinformatie : Minerale olie met "Extrem Pressure" dope die geschikt is voor het smeren van tandwielen in bepaalde versnellingsbakken, differentielen, stuurhuizen, tussenbakken, eindaandrijvingen en ingesloten cardankoppelingen. Tevens is het product geschikt voor Hypoid overbrengingen.

Benaming : KOELVLOEISTOF -32 °C
NATOCODE: 757
Gebruikersinformatie : Een mengsel van ethyleenglycol, demiwater, natium-disebacaat, benzotriazol en fluoricerende kleurstof die toegepast wordt als koelvloeistof in motoren en andere gronduitrustingensstukken. Het product is direct bruikbaar en geeft een vorstbeveiliging tot -32 °C. Het product is specifiek voor KL materieel en mag niet gemengd worden met andere samengestelde koelvloeistoffen, dit kan schaden aan de motoronderdelen opleveren.

Met vriendelijke groet,

Onze Bus
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Gegevens

Bericht door Onze Bus »

Hallo Ben,

Aan gegevens van een 609 kan ik je niet helpen.
Ongetwijfeld heeft het leger dit type MB ook. Alleen hoeveel en voor welke doeleinden kan ik je niet zeggen.

Onze Bus
Unknown User

Bericht door Unknown User »

HOI,JA HET NEDERLANDSE LEGER HEEFT OOK 609,DE MOTOR IS BIJNA GELIJK ALS EEN 314 MOTOR,609=364MOTOR ZELFDE BORING ZELFDE BLOK,BEETJE AANGEPAST MET OF ZONDER TURBO OF INTERCOOLER.OLIE OOK HET ZELFDE 15/40W GEEN SYNTH,GEWOON MINERALE OLIE IS GOED.ALLEEN 5 PK MEER=90. GR DIRK
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten