dieselverbruik?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Unknown User

dieselverbruik?

Bericht door Unknown User »

.

Beste Dubbelluchters,

Ik ben van plan een verlengde en verhoogde 406 d uit 75 te kopen van
een vriend van mij(jelle draijer) Samen hebben we wat onderhoud gepleegd .o.a. de bloeibougies vervangen voor bosch duratherm.
Na wat korte
proefritjes heb ik vorige week een wat langere rit gemaakt van delft
naar enschede en terug. Nu vond ik het dieselverbruik schrikbarend
hoog, met moeite 1:6 daar ik rustig met zo n 80km/u toerde, en dus
niet vol gas reedt. Volgens mijn vriend reed hij er in de vakantie met
8 personen en volle bepakking 1:8 tot 1:9 mee. Ik was dus enigzinds
teleurgesteld. De vraag luidt nu is mijn teleurstelling terecht of niet?
Is het mogelijk om 1:9 te rijden en waar zou het aan kunnen liggen
dat dit nu niet het geval is? Ik weet dat ze het afgelopen jaar weinig onderhoud aan het blok heeft gehad. Kan het zijn dat de verstuivers
schoon gemaak moeten worden( hij rookt namelijk behoorlijk), en kun
je daar tot 30% van de brandstof mee besparen? Of is het waarschijnlijker dat het een combinatie van factoren is? (afstelling te
rijk of te arm) kan iemand mij helpen dit probleem op te lossen, en weet iemand misschien een goed adres in de buurt van delft waar ik haar een keer een beurt zou kunnen geven. Alle tips en adviezen zijn van harte welkom.

Met vriendelijke groet een mogelijke nieuwe dubbelluchter,
Arjen.
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

1:6 is vrij redelijk voor een 406. zelf rij ik ongeveer 1:7 (wel een 508, die horen ook iets "zuiniger" te zijn.
kijk even alle dieselleidingen na. als ze zijn uitgedroogd en scheurtjes hebben dan sijpelt hier tijdens het rijden diesel door, vooral bij knelpunten en aansluitingen. vervangen van de leidingen is veel werk, maar zeker de moeite waard. (ik ben met mijn eigen busje een tweetal weekende ermee bezig geweest, (komt door mijn eigen onkunde). gebruik wel meteen nieuwe slangeklemmetjes.

succes, en kijk even op

http://www.konepool.demon.nl/FAQs%20408 ... oc65662753

Afbeelding
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Dag Jelle, ik heb ook een 406. Een brandstofverbruik van 1 op 7 is wel gebruikelijk bij 80-85 km per uur.
Voor wat betreft de motor.
Begin met het schoonmaken van het oliebad luchtfilter. Goed schoonspoelen met dieselolie en schoonblazen of goed laten uitlekken. De olie niet boven de merkstreep vullen.
Zorg dat de kleppen goed gesteld zijn.
Laat de verstuivers testen. Als je de verstuivers uit het blok hebt, kijk dan met een schijnwerper in de voorkamer. Je ziet dan het puntje van de gloeistift. Onder de gloeistift zie je een soort "kogel" . Deze moet intact zijn, dus ook geen gebroken bevestiging.
Als je de verstuivers eruit hebt, meet dan gelijk de compressie.
Vernieuw de ring onder de verstuiver.
Als al het voorgaande in orde is, en er is nog zwarte rook, controleer dan het inspuitmoment.

Of doe het luchtfilter zelf en laat de rest doen door een Bosch sevice dienst. Je weet dan de conditie van de motor.

Ik heb een 406 gehad die erg zwart rookte. De Mercedes dealer kon de oorzaak niet vinden.
Uiteindelijk kwam ik bij de Bosch dienst. De monteur daar vertelde mij na 10 seconden naar de motor geluisterd te hebben dat het probleem in de voorkamers zat, "Ik hoor de voorverbranding niet ".

( oorzaak: te lange gloeistiften, door mercedes monteur geleverd, hierdoor geen goede voorverbranding )

Toen Bosch duratherm stiften erin gezet, en weg was de zwarte rook! , maar ondertussen waren de zuigers en cylinders versleten (compressie verlies)
Ik wijt dit aan de schurende werking van roet in de cylinders.


De verstuivers. voorkamers, brandstofpomp e.d. van de 615 heb ik nog, dus als je ze nodig hebt ?

Groeten, Bert Zegers
rvvoogt
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2004, 08:42
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door rvvoogt »

Wij hadden een 406 uit 1978. We reden gemiddeld 1:6,2 (meerjaren gemiddelde over alle kilometers). Vorig jaar kochten we een Hanomag F45. Volgens de eigenaar reed deze wel 1:9. In de praktijk rijd deze ook gewoon 1:6. Wat ik wil zeggen hiermee. Veel mensen weten niet hoe het verbruik ligt van hun auto en dus zeggen ze maar iets.
Wij rijden in een Hanomag F45 uit 1968
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten