startmotor probleem

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
dester508
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mar 2005, 13:44
Locatie: Oudega

startmotor probleem

Bericht door dester508 »

.

Hallo forum lezers, Ik heb een startprobleem. wanneer ik mijn 508 ( ex. ambu. alles 24 volt ) wil starten via de startknop dan hoor ik een ringringringring geluid. Accu's zijn vol.

Ik heb hem toen in de versnelling gezet en weer gestart maar weer het zelfde en auto begon ook niet te rollen. Toen een paar keer achter elkaar gestart en in eens slaat hij wel in de starterkrans en motor slaat direkt aan.

Ook een keer een tikje met de hamer tegen de startmotor gedaan en toen starte hij ook direkt. Wat is de oorzaak en wat is hier tegen te doen.

graag jullie ervaringen en tips en alvast bedankt.

Roelof
Gebruikersavatar
M Koseoglu
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 dec 2004, 17:35
Locatie: Castricum

Bericht door M Koseoglu »

Hallo Roelof,

Als er spanning op een startmotor komt te staan. Dan komt de as met daar aan een tandwiel een stukje naar voren, en gaat deze draaien.
Het stukje wat de as naar voren gaat moet er voor zorgen dat het tandwiel van de startmotor in het tandwiel van de motor komt te staan.
Als de startmotor dan gaat draaien gaat de motor ook draaien.
Als de spanning weg er af is dan stopt de startmotor met draaien en gaat de as weer terug, zodat de motor kan blijven draaien.
Een ringringringring geluid wil zeggen dat de startmotor wel draaid maar dat de as niet vergenoeg er uit wil.
Een tikje met de hamer tegen de startmotor is net genoeg om de as er uit te laten komen.
Oplossing 1 :Startmotor uit elkaar halen, schoon maken, vet erin, weer inelkaar zetten en dan maar kijken of hij werkt dit kost niets.
Oplossing 2 : Startmotor laten reveseren, kost wat maar dan is hij wel weer goed.

Met vriendelijk groeten van

M Koseoglu
Six wheels for freedom
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 dec 2004, 21:15
Locatie: Eindhoven

Bericht door Eduard »

Dat heb je heel goed en eenvoudig uitgelegd!
Dat uitspringende tandwiel heet de bendix, als ik me niet vergis.
Met vriendelijke groet,
Eduard
Gebruikersavatar
M Koseoglu
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 dec 2004, 17:35
Locatie: Castricum

Bericht door M Koseoglu »

Hallo Eduard,

U vergist u niet, dat tandwiel is ook de bendix.
Maar ik hou het altijd zo simpel mogelijk zodat het voor anderen ook te begrijpen is .
En niet dat mensen later gaan vragen wat is een bendix.
Maar om op u probleem terug te komen weet u al wat u gaat doen.

Met virendelijke groeten van,

M Koseoglu
Six wheels for freedom
dester508
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mar 2005, 13:44
Locatie: Oudega

Bericht door dester508 »

IK heb de startmotor eraf gehaald en zie dat van de bendix ( uitspringende tandwiel ) twee tanden beschadigd zijn, hoe kan dit gebeuren en kan ik er een nieuwe bendix zelf opzetten of moet de starter een complete revisie ondergaan.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Roelof
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten