zeer slecht starten om314

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door RobinM. »

Hallo allemaal,

Vandaag alle drie de rubberen leidingen (waren keihard na 33 jaar)vervangen en de koperen ringen uitgegloeid, en het grote brandstoffilter vervangen.
Toen alles weer was aangesloten ben ik gaan pompen met het ontluchtingspompje.
Deze werkte nog goed, echter toen ik het zaakje op druk kreeg kwam er langs de plastic cilinder van het pompje diesel omhoog.
Is dit een overdruk??membraam of betekent dit dat hij gewoon versleten is?
Tevens vraag ik mij af waarom ze bij de ene leiding koperen ringen gebruiken en bij een andere een aluminium.

Grot,
Robin
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door Anton »

Hoi,

Leo heeft het handpompje al eens beschreven:

viewtopic.php?f=21&t=4509&hilit=opvoerpompje

Citaat:

Het handpompje:
Het handpompje is niks anders dan een zuigertje wat je met de hand op en neer haalt.
Er zit niks moeilijks in verborgen.
De zuig- en persklepjes doen dan precies hetzelfde als met de motor-aandrijving.
Het handpompje wil na verloop van tijd nog wel eens gaan lekken als je hem gebruikt, maar zodra je hem weer stevig vastschoeft na gebruik is er
niks aan de hand.
In 99,9% van de gevallen sluit hij dan keurig af en zal verder niet voor problemen zorgen.


Lees het hele topic eens door!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door RobinM. »

Het handpompje wil na verloop van tijd nog wel eens gaan lekken als je hem gebruikt, maar zodra je hem weer stevig vastschoeft na gebruik is er
niks aan de hand.

Ha, die Anton.

Ik had dit topic al doorgelezen, maar ja, dit stukje net gemist.
Scheelt mij weer een hoop werk en een nieuw pompje :D
Iemand nog een idee over het gebruik van de verschillende ringetjes.? (koper, aluminium)

Gr. Robin
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door DVIII »

Die ringetjes, aluminium ringen kosten per doosje 6 euro en koperen een euro of 20 , dus dat is een kwestie van zuinigheid.
Helaas kan je die aluminium meuk maar één keer gebruiken anders was het wel leuk geweest. Ook een nadeel is dat na een aantal jaren die alu's gaan oxideren en alles verwoesten met hun extreme uitzetting. In nederland langs de kust is dat een serieus probleem , in duitsland niet !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door RobinM. »

Eindelijk probleem opgelost. :D :D :D
Toen ik de het drukventiel aandraaide van de toevoerslang van de pomp naar het hoofdfilter, hoorde ik ""Krak"".
Toen ik hem losdraaide zag ik dat deze gescheurd was.
Aangezien ik hem voorzichtig en met beleid vastdraaide, moet hij al reeds ingescheurd geweest zijn.
Dit was echter niet met het blote oog te zien.
Bij Mercedes een nieuwe besteld a la 18 euro.
Gisteren gemonteerd,ontlucht en vanochtend in 2 seconden starten. :D
Mochten dus de ""gewone oplossingen"" niet werken, ook het drukventiel dus nakijken op scheuren.
Bedankt voor alle info.

Gr. Robin
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door dereiziger »

Geweldig Robin ..gefeliciteerd maar he :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door Leo »

Berichten van Werner verplaatst naar nieuw topic. <klik hier>

Leo.
mod.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door RobinM. »

Helaas, de vreugde was van korte duur.
:evil: :evil: :evil:
De eerste keer na het reviseren ging goed, binnen 4 seconden starten.
Echter, na twee dagen weer gestart, nu duurde het 8 seconden.
Na drie dagen weer gestart, en daar begon het gedonder weer, 15 seconden door moeten starten met weer dikke rookpluimen.
Nu vraag ik mij het volgende af; ik heb het gevoel dat hij met het starten op de een of ander manier verzopen is, terwijl ik geen gas extra geef.
Het lijkt wel of hij eerst de teveel aan diesel eruit moet starten.
Is het mogelijk dat er tijdens de dagen dat ik hem niet gebruik er diesel door de verstuivers in de cilinders drupt of iets dergelijks??
Volgende keer als ik hem ga starten, zal ik ook eerst een paar keer pompen met het handpompje.

Gr. Robin
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door Anton »

Hoi,

Ook hier waarschijnlijk een luchtprobleempje.
Hoe langer ie stilstaat hoe langer het starten duurt, oftewel hoe meer lucht als er in zit / aangezogen heeft.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door gilles »

robin...
doe net als ik...
haal "tyleen"(polimyde) leiding.. 8mm ongeveer 6 meter,6mm ongeveer 1 meter,11mm ongeveer 2 meter.
haal ook direct voldoende nieuwe koperen ringen.
ik heb dus van de tank naar de pomp en terug de leidingen en slangen(aansluiting op tank) vervangen.
verder ook alle leidingen vanaf de pomp en filters vervangen en echt elk koperen ringetje vervangen.. stond nu 2 dagen stil ben hem net weer even wezen starten... :mrgreen: :lol: wordt je gewoonweg helemaal blij van ...klik vroem en draaien die motor.. en dus ook direct aanslaan geen getwijfel :P
is echt een aanrader om te doen .. en voor het geld (ik was 15 euries kwijt ) hoef je het ook al niet te laten.
Johannes

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door Johannes »

Hallo Robin,

De reden dat jou motor van die dikke rookpluimen produceert kan twee oorzaken hebben.
De eerste is dat er te weinig compressie is waardoor er niet voldoende druk en temperatuur wordt opgebouwd om het brandstofmengsel volledig te laten ontbranden. Bij jou niet van toepassing lijkt mij.
Tweede, de verstuiver vernevelt de brandstof tijdens het inspuiten niet goed waardoor er geen volledeige ontbranding plaatsvind. Dit kan ook weer verschillende oorzaken hebben , waaronder bijvoorbeeld lucht in de leidingen.
Het is inderdaad helemaal zo gek nog niet om bij onze op leeftijd gekomen bussen de hele leiding boel eens te vernieuwen.
Als je dat doet sluit dan de leiding op de tank als laatste aan.
Als je alles aangesloten hebt neem je de fietspomp en sluit die aan op de toevoerleiding bij de tank. Pomp iets druk in het systeem en controleer met zeepsop of lekspray al le aansluitingen op lekkage.
Zorg daarna dat de leiding goed op de tank komt en dan ontluchten.
Groet Pieter
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door RobinM. »

Heren ,

bedankt voor de tips en morele ondersteuning. :lol:
Ik had alle filters, korte brandstofleidingen en koperen ringen al vervangen en nu zijn dus toch de lange brandstofleidingen aan de beurt.
Morgen moet het gaan gebeuren, als ik niets vastvries aan het wegdek :(
Het voordeel is dat je de wagen van binnen en buiten leert kennen. :D
U hoort nog van mij.

Gr. Robin
Paul

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door Paul »

gilles schreef:robin...
doe net als ik...
haal "tyleen"(polimyde) leiding.. 8mm ongeveer 6 meter,6mm ongeveer 1 meter,11mm ongeveer 2 meter.
haal ook direct voldoende nieuwe koperen ringen.
Waar kun je die leidingen halen? en zijn die koperen ringen allemaal dezelfde dikte/afmeting?
Ik wil ook graag alles vervangen, en wil dus alles van te voren bij elkaar hebben zodat het in 1 dagje af kan en ik niet weer heen en weer moet rijden voor een paar ringetjes..

Onze bus staat in een loods van vrienden, en dat is hier helaas 135 km vandaan. vandaar dat voorbereiding van belang is.

alvast bedankt
Johannes

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door Johannes »

Met een hobbybrander of gewoon in de vlam van het gaskooktoestel kun je de KOPERRINGEN roodgloeiend heet maken. Dan laat je ze direct, roodgloeiend, in (een emmer bv.)water vallen.
Ze zijn dan weer zacht en voor hergebruik gereed.
Pieter
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door DVIII »

je kan ook gewoon een doosje nieuwe ringen halen , want voor het zelfde geld zitten er aluminium ringen tussen en die kan je niet eenvoudig uitgloeien. één doos 14x22 ringen gaat je hele leven mee !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door RobinM. »

Hallo Paul,

De ringen had ik gewoon bij de mercedesdealer gehaald, had ze op voorraad.
18 stuks gehaald ,geloof 0,50 per stuk of i.d.
Er zaten inderdaad ook enkele oude aluminium ringen bij, weg met die zooi, bij mij waren ze al aan het oxideren.
Vervang meteen de korte aan en afvoer leidingen.
Ben nog niet toegekomen aan het vervangen van de aanvoerleiding.
Ik heb een nieuw handpompje liggen die ik eerst wil vervangen, maar je kan er heel moeilijk bij.Er kan een sleutel 24 op, maar je kan hem dan niet goed losdraaien.
Iemand ervaring hiermee of tips?
A.s. donderdag gaat hij voor de apk naar Harry Kraats, misschien dat ze daar een speciaal stuk gereedschap hebben.

Gr. Robin
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door dereiziger »

zelf maken .. heb ik ook gedaan van gewoon een stuk ijzer ..
Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door DVIII »

draai toch gewoon eerst de banjoleidingen eraf. kun je er makkelijk bij en die moeten toch los.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Paul

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door Paul »

Gilles, zou je iets meer uitleg kunnen geven over het hoe en wat van die leidingen..

Als ik zoek op Tyleen Polymide kom ik niks tegen, op Polymide kom je sowieso maar 32 hits tegen, dus ik neem aan dat het een spelfout is, maarja wat is dan de juiste spelling want Polyamide is weer een stof soort..
Op Tyleen krijg je wel heel wat hits, maar die gaan vooral over een waterleiding, is het wel lange tijd brandstofbestendig?

Ik wil vandaag of morgen even gaan kijken of ze deze leidingen hebben bij de "Hydro Perslucht Techniek BV Karcher Service" hier in Den Haag of heb jij nog betere verkoopadressen?


Alvast Bedankt,

Paul
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door DVIII »

zonder al te veel technische benamingen te roepen , van dat soort slang/leiding heeft de firma DRONK in zoetermeer een heel assortiment . Met Tstukken , sokken, pilaren enz . al dat soort zwarte (abs) spul is bestendig en sterk. Let wel op dat je de dikke wanddikte uitkiest , die is wat slijtvaster dan de dunne uitvoeringen .het uiteinde verwarmen in kokend water en het knelt om alle banjo's en pilaren die je nu ook gebruikt .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door Admin »

Wat is het nou, Tyleen, Polyamide of ABS? Ik gok op Tyleen.

Ik kan me niet voorstellen dat ze van ABS (Acrylonitril butadieen styreen) flexibele leidingen maken, wij maakten daar bij ITT de uitwendige delen van telefoontoestellen van. En Mercedes maakt er bumpers van. Polyamide is de verzamelnaam van een aantal vezels, zoals o.a. Kevlar en nylon.
Polyetheen (oude naam Polyethyleen) is de grondstof van o.a. schoon- en vuilwatertanks en... de bekende zwarte leidingen voor water, gas en kennelijk ook dieselbrandstof. In de handel onder de naam Tyleenslang :roll:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door DVIII »

apropos, abs bumpers zijn zeer flexibel, en het is een verzamelnaam voor een hele range aan producten van één en de dezelfde basiskunststof. de dikke waterslangen worden inderdaad tyleen genoemd, maar de namen van dit soort producten zijn erg verwarrend.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door gilles »

sorry paul .. ik was al een paar dagen niet geweest ..druk druk druk hahaha
maar de leidingen kun je halen bij een goede automatrialen zaak net als de koperen ringen.
werk secuur en schoon (zorg dat de aanlig vlakken voor de koperen ringen goed schoonzijn,dus geen verf enz.)
ik woon vlak bij hillegom daar ben ik even naar de rsh (remmen service hillegom) gereden.
deze hadden alles liggen voor mij.
en trek er gerust een 1/2 dag voor uit hahaha .
veel sucses paul (bij mij heeft het geweldig gewerkt .. ik heb geen last meer!!) :mrgreen:
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door RobinM. »

Even een update.

Inmiddels het nieuwe handpompje geplaatst.
Ik had de lekleiding na een tip van een een transparante slang gemaakt.
Er loopt zichtbaar geen diesel terug.
Afgelopen dinsdag het volgende gedaan, luchtfilterslang eraf gehaald, een 2000watt fohn op de inlaat pijp gezet en na 8 seconden startte hij bij 4 graden buitentemperatuur.
Eigenlijk heb ik dus gewoon een vlamstarter nodig of het hele jaar door een buitentemperatuur van 25 graden :D

Gr. Robin
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door Anton »

Hoi,

Als je moet starten met een hete fohn dan lijkt het er op dat je motor versleten is.

Maarre, je kunt voordat je veel geld uitgeeft en er energie instopt een aantal zaken controleren.

Zijn de verstuivers in orde?
Staat de brandstofpomp op tijd?
Luchtfilter schoon?
Uitlaat niet dicht gereden?
Als de motor draait en je draait de olievuldop er (voorzichtig) af moet je dan meteen douchen of komt er geen tot weinig damp uit?


Succes!

Droet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 28 gasten