Pagina 1 van 1

Leerfilm van Bosch over brandstofpomp

Geplaatst: 05 jun 2011, 22:52
door Johannes
Deze film gaat over de brandstofpomp, regulateur en verstuiver. Natuurlijk in het Duits.
Kijk , geniet en steek er wat van op.
Groet Pieter.
http://www.youtube.com/watch?v=O7Ho4xJQiEg

Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp

Geplaatst: 29 jun 2011, 18:42
door Jeroen_Hanomaf
Ondanks dat dit zo te zien al uit de jaren '50 stamt heb ik er toch van genoten en weer wat van op gestoken, bedankt voor het linken! :)

Groeten Jeroen

Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp

Geplaatst: 29 jun 2011, 23:24
door Admin
1956. Pure nostalgie. Prachtig!

Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp

Geplaatst: 21 nov 2013, 16:36
door nawm
aan die motor zat nog geen turbo.

En daar heb ik een vraagje over.

Hoe stuurt de turbo de brandstof-pomp aan?
Bij een bepaald toerental wordt er extra lucht in de cilinders gepompt door die turbo, en dan moet de pomp extra diesel leveren. Die 2 samen levert dan extra vermogen.
Ik dacht dat het membraan zorgde voor die signalering. Maar het filmpje leert mij wat anders.

Dus hoe weet de pomp dat hij extra diesel moet leveren?

grt Bert

Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp

Geplaatst: 21 nov 2013, 17:09
door karogegro
Dat weet die pomp ook niet.
De opbrengst van de pomp is afgestemd op de hoeveelheid lucht die de turbo in de cillinders douwt.
Meer lucht, meer brandstof.
Je zult ongetwijfeld wel eens gezien hebben, dat als een dieselvoertuig snel optrekt ( de wat oudere generatie ) er soms een beste pluim uit de uitlaat komt. Het gevolg van een turbo die nog niet op toeren is, en een pomp die de volle mep branstof geeft.Teveel brandstof, en te weinig lucht = rookwolk :up:
Toine

Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp

Geplaatst: 23 nov 2013, 00:05
door roze
Een zeer leerzame film!

Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp

Geplaatst: 23 nov 2013, 03:36
door Leo
karogegro schreef:Het gevolg van een turbo die nog niet op toeren is, en een pomp die de volle mep branstof geeft.Teveel brandstof, en te weinig lucht = rookwolk :up:
Jep, waaruit we kunnen concluderen dat méér brandstof de turbo sneller doet draaien. Niet andersom zoals Bert denkt.
Ik zou trouwens niet weten waar die turbo de energie vandaan moet halen om sneller te gaan draaien zonder dat er meer brandstof wordt toegevoerd... :eh:

Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp

Geplaatst: 23 nov 2013, 07:22
door Houtstoker
karogegro schreef:Dat weet die pomp ook niet.
Er zijn pompen die dat wél weten. Zoel maar eens op LDA (lastbhängige Diesel Angleichung)

Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp

Geplaatst: 23 nov 2013, 12:38
door Leo
LDA: Regelt de vollast-aanslag van de pomp bij lagere toerentallen (en daarom lagere turbodruk). Een variabele roetstop voor turbo motoren dus. Dit ter voorkoming van de roetwolk waar Toine het over had.
Een simpel systeem zo oud als de turbo zelf. Werkt volgens hetzelfde membraam-principe als de vacuüm-gestuurde regulateur die nog op vele 615 & 616's zitten, alleen dan op overdruk.

Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp

Geplaatst: 23 nov 2013, 12:53
door Leo
Ter aanvulling van de film over brandstofpompen:
HIER een groot PDF waar oa de werking van heel veel soorten mechanische regulateurs wordt uitgelegd.

Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp

Geplaatst: 23 nov 2013, 14:39
door nawm
mag ik het volgende zeggen:

1 ik geef gas,

2 dat zorgt voor een hoger toerental,

3 de turbo gaat dankzij de uitlaatgassen harder draaien,

4 levert daardoor meer geperste lucht aan de cylinders

5 en dat met de extra brandstof zorgt dat wij vrolijk fluitend de berg op rijden?

Of is er nog een ander apparaat bezig zich er mee te bemoeien?

Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp

Geplaatst: 23 nov 2013, 14:50
door karogegro
U gaat door voor de koelkast :up:

Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp

Geplaatst: 23 nov 2013, 15:22
door nawm
Ik heb liever klassiekaal les, want al schrijvend vind ik het lastig. Dus toch nog even:

de turbo komt in bij 1800 toeren; zegt men.
IK dacht tot nu toe dat dan de turbo een seintje geeft aan de pomp om dan meer diesel te leveren.

Maar wat ik tot nu toe hier gezien (mooie film) en gelezen, pdf van 156blz, heb; gaat het andersom.

Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp

Geplaatst: 09 dec 2013, 17:39
door nawm
Ik begin er wat van te snappen. Nog maar een vraagje:

Van de turbo loopt een buisje naar de lijnpomp. Dat buisje komt uit bij het membraan in de lijnpomp. Waar dient dat buisje voor?