om616 traag

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: om616 traag

Bericht door Leo »

Klopt, hij had die knop dan ook moet UITtrekken, dus richting stand dat de startmotor gaat draaien.
Heeft hij dat ook gedaan?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: om616 traag

Bericht door pwaes »

Ja, ik heb hem ook zien trekken aan die knop, tot tegen de startmotoraanslag aan. Dat gaf geen effect. Dan enigszins induwen wel (verlies vermogen).
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: om616 traag

Bericht door Leo »

Ik ga ff wat tekeningen met uitleg voor jou en je garagist opzoeken.
Hoogstwaarschijnlijk is je start/stopknop verrot , of de kabel(bevestiging), of het hendeltje op nr 9 zit los.
Dat zou ook verklaren waarom je het soms wél en soms niet hebt. En ook verklaren waarom hij niet fatsoenlijk wilde stoppen.
Ik denk dat "overmatige speling" hier de toverwoorden gaan zijn.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: om616 traag

Bericht door pwaes »

Ik ben heel benieuwd. Thnx alvast voor de support 8)
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: om616 traag

Bericht door Leo »

Eerst een belangrijke opmerking: Op de tekening staat een stop/startknop die precies andersom werkt dan de jouwe.
Bij deze tekening start je door de knop in te drukken en stop je door hem uit te trekken.
Voor de werking van 9 maakt dat niet uit, want jouw kabel zit gewoon aan de andere kant zodat 9 precies dezelfde standen gaat aannemen tijdens start/rijden/stoppen. Let dus vooral op wat 9 doet, en vergeet die verwarrende knop op de tekening.




Tekening 1) De stand van onze nummer 9 tijdens het starten:
Zoals je ziet krijgt de motor tijdens het starten extra brandstof. Hendel 9 drukt dan namelijk de veer van roetstop 17 een stukje in waardoor de regelstang meer ruimte krijgt en de pomp een beste slok meer brandstof gaat geven dan bij normaal volgas het geval is. Weet je meteen waarom die veer daar zit.
ScreenShot002.jpg
==================================================================

Tekening 2) Stationair draaien:
Zoals je hier ziet staat 9 nu in een bepaalde stand. Deze stand blijft hetzelfde zolang de motor draait want is afhankelijk van de stand van je start/stopknop.

Maar denk je nu eens in wat er gebeurt wanneer er ergens speling in kabel of mechaniek zit. Tijdens het starten krijgt de motor dan niet de extra brandstof wat zeker tijdens lage temperaturen enorm veel uitmaakt.
Maar nog veel erger, de brandstofregelstang 8 op onderstaande tekening wordt door de verkeerde stand van ons hendel 9 beperkt.
ScreenShot003.jpg
===================================================================


Tekening 3) Volle kracht.
Snap je wat ik bedoel? Zoals je nu goed kunt zien wordt de "vol gas"stand van de regelstang 8 beperkt door de stand van ons hendeltje 9. Slechts de grote veer die achter het membraam zit duwt de regelstang 8 naar volaan. Vandaar dat stampen op je gaspedaal totaal geen zin heeft wanneer 9 in de verkeerde stand staat.

Op deze tekening kun je ook heel goed zien hoe het membraam werkt.
Het toerental gaat omhoog, daardoor ontstaat in je inlaat een grotere onderdruk, die onderdruk wordt via een slang doorgegeven naar je membraamhuis en zie rechtsonder: Het membraam wordt tegen de kracht van zijn grote veer terug gezogen. Aan dat membraam zit regelstang 8 vast, zodat de motor minder brandstof krijgt. Doodsimpel systeem. Fluitje van een cent zogezegd.

Hier kun je dus ook goed zien dat het membraam niets van doen heeft met volaan. Het membraam gaat pas werken wanneer de pomp MINDER brandstof moet gaan geven. Een lek membraam maakt voor volgas dus helemaal niets uit.
Belangrijk voor vol gas is echter wel de grote veer die tegen het membraam aandrukt. Wanneer deze veer gebroken is, dan krijg je ook ellende met vol gas.
ScreenShot005.jpg
===================================================

Tekening 4) Tot slot de stop-stand.
Hierbij drukt hendel 9 de regelstang 8 geheel naar nul.
Je snapt nu wel waarom er in de start/stopknop, kabels en bevestiging niet te veel speling mag zitten: Anders komt 9 nooit in de juiste middenstand te staan.
ScreenShot001.jpg
============================================================


Samenvattend en advies: Eerst kijken of hendel 9 wel in de goede standen gaat staan. Voelen of je hendel 9 kunt bewegen wanneer de start/stopknop in de middenstand staat, kijken of hij wel ver genoeg gaat (dus de roetstopveer induwt) tijdens het starten. Dat kun je heel goed voelen omdat het een nogal pittig roetstop-veertje is.
Desnoods haal je voor een test (na het starten) hendel 9 even los van de kabel en houdt 'm tegen de roetstopveer aangedrukt. Dan MOET die motor vermogen geven.
Zo niet, dan kijken of de grote veer achter het membraam niet is gebroken.
NB: De regelstang 8 moet zeer soepel heen en weer kunnen gaan. Dus nergens mag je iets van weerstand of axiale speling voelen.

Voor de volledigheid en zekerheid: Die roetstop werkt dus ook andersom dan de meeste mensen denken. Linksom draaien = meer brandstof. Draai 'm tijdens het testen voor de zekerheid even lekker links, zodat je zeker weet dat de roetstop NIET de beperkende factor van 9 wordt tijdens vol bedrijf. Dit omdat waarschijnlijk de halve wereld aan die schroef heeft zitten draaien en Joost mag weten in welke stand hij nu staat. Wanneer alles in orde is en het karretje zijn pk's weer levert stel je de roetstop weer fatsoenlijk af zodat je Grienpies niet op je nek krijgt.


Good luck. :mrgreen:

ps: en als je garagist er nu nóg niet uit komt, dan kom je hier maar ff langs want ik ben dat gelazer van jouw karretje nu wel zat. Zullen we het orgel eens een paar pk's laten leveren waar de Tiroler bergbevolking scheel van gaat zien.
Gelukkig is het voor jou een eind rijden en is het voor mij een klusje van niks, dus durf ik zo'n aanbod -tegen een riante vergoeding uiteraard- wel te doen. :P
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: om616 traag

Bericht door pwaes »

Vanavond wordt er weer aan 'het orgel' gesleuteld. De uitkomsten / resultaten volgen zsm!
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: om616 traag

Bericht door pwaes »

Update van gisterenavond:

Onderdrukdoos is verwijderd, daar kwam wat oude diesel uit (ik heb zelf altijd alleen maar bijgevuld met olie, nooit echt ververst).

Dat was op zich niet zo'n probleem, maar de spanning op de veer die die horizontale schuif in de pomp bediend (die ook via het hefboompje de roetstop raakt), was vrijwel 0. Hij zei, door het lange stilstaan, dat de voorspanning uit deze veer compleet verdwenen is. Kan zijn na 6 jaar stilstand??

Nieuwe veer is besteld en wordt vanmiddag geleverd, inclusief shims om het toerental af te stellen. De afstelling met de gas/starthendel is ook bekeken, maar deze scheen goed te staan.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: om616 traag

Bericht door pwaes »

Het was de veer! Deze bleek in vergelijking met de oude ongeveer 4cm korter te zijn. Dat is nogal wat en geeft ook aan waarom het karretje niet vooruit wilde.

Ben net terug, steady 95/100 km p.u. met nog gas over. Hij rijdt goed, geen zwarte/grijze rook en geen stank erachter tijdens rijden, alleen wat hoog stationair nu (1500 rpm). Maar dat is beter dan 70 op de snelweg!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: om616 traag

Bericht door Leo »

Mooi zo. :P

Waarmee DIT probleem ook meteen is opgelost.

Als je voor mij ff die ouwe veer opmeet dan kan die lengte +4cm in mijn archief voor een volgend slachtoffer.

Stationair schroef je terug bij de klep in je inlaat. Het stelschroefje waar hij op rust tijdens stationair ff terugdraaien, oftewel de klep dichter zetten.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: om616 traag

Bericht door pwaes »

Ik moet de veer nog opmeten, deze ligt in de stalling. Zal dit tzt doen.

Verder laatste berichtje op dit onderwerp (waarschijnlijk): alle problematiek lijkt met de veer opgelost te zijn.

Zo'n 2500km gereden de afgelopen week naar Zwitserland, Oostenrijk om te skien. Erg goed bevallen, onze 207 heeft zich goed gehouden! Gemiddeld 90/95 op de GPS, en hij haalt bijna 110 (maar dat doet wel wat pijn aan je oren). Nihil olieverbruik, en ong. 1:8 / 1:9 aan dieselverbruik. Ook de bergpassen zijn te doen (zij het met gepaste snelheid). Op naar de volgende trip.

Afbeelding

Wel wat gejank van de aandrijflijn, dat gaan we binnenkort wel aanpakken (diff achter / kruiskoppeling)?
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: om616 traag

Bericht door melvin »

diff olie verversen en je vetnippels smeren is zo gepiept!

vet dat je lekker op wintersport gaat met je bussie, staat ook altijd nog op mijn lijstje! Enjoi!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten