Afbeelding stationairknop/stopknop OM 314

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Afbeelding stationairknop/stopknop OM 314

Bericht door Yildiz »

Hoi allemaal!
Op het forum heb ik berichten gevonden over het zelfde probleem als dat ik heb (stationairknop werkt niet meer en de motor slaat nu telkens af), maar helaas kan ik de nuttige foto's niet openen of vergroten.
Ik wil dit weekend graag gedetailleerder gaan kijken naar de werking onder de motorkap binnen en buiten. Dat heb ik nu gedaan en ik zie de onderdelen die bij het systeem horen, maar zou graag aan de hand van gedetailleerde foto's of afbeeldingen kunnen vergelijken, om te zien of er misschien iets is afgebroken of verdwenen.

Is er iemand die mij een goede gedetailleerde afbeelding of foto wil mailen van het gedeelte onder de motorkap buiten, bij de kabel met hefboom? En eventueel van het gedeelte binnen, rechts naast het motorblok?
Dat zou heel fijn zijn!
Mijn mailadres is yildiz.gies apenstaartje gmail.com

Heel erg bedankt!
Fijne jaarwisseling.
Groetjes van Yildiz
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Afbeelding stationairknop/stopknop OM 314

Bericht door Yoni »

Volgens mij had Pieter foto's van de handgas knop deze zal denk ik intern kapot zijn


Noodoplossing: T-rip om het stationiar hendeltje onder de motor kap, uitzetten doe je door je gaspedaal met je voet op te tillen.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Afbeelding stationairknop/stopknop OM 314

Bericht door Anton »

Hoi,

In mijn voormalige biebbus, 608 d zat ook zo'n knop.
Ook op de dudo's waar ik toen op reed zat zo'n knop, erg primitief, Scania en Volvo hadden dat al niet meer.
Mercedes gebruikte toen nog steeds niet de brandstofpompen met de two speed regeling.
Das de begrenzing min en max. toerental.
Ik heb het ding afgesteld toe ie warm was en er nooit meer aan gedraaid

Ik kan mij voorstellen dat als je in de stad woont dat wel een een beetje lastig kan zijn.
Wil je het ding langer heel houden trap dan het gaspedaal iets in als je toerental verhoogd.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Afbeelding stationairknop/stopknop OM 314

Bericht door DVIII »

de regeling die bosch voor de mercedes heeft geleverd is de eenvoud zelf , je hebt een accelerator die vanaf nul begint dus de gaffel aan de pomp met in een zekere stand staan om stationair te draaien als je die laat zakken stopt de motor en als omhoog gaat versneld de motor. dan heb je slechts een ophouder nodig die je het minimum laat vasthouden die meteen als motorstop kan functioneren , en je kan die ophouder verstelbaar maken zodat je , als het echt heel koud is of de brandstof veranderd (kan echt) het stationair punt kan verstellen . een alles in één knop dus. die knop is bij een bromfietsonderdelen fabriek gemaakt dus die kan erg makkelijk stuk gaan als je die verkeerd behandeld. voor de luxe heeft magura de kabel vrij draaiend gemaakt en aldus een kabelkop in dat verfoeide spuitgiet aluminium waar zundapp zo berucht om was in "gefelst" . felsen en spuitgietspul gaan niet samen dus het is nooit zo degelijk als de rest van de wagen geworden. remedie ; boor de stelbout door met een boortje 3 a 3,5 en steek er een soepele bromfietskabel doorheen. die gaat door de oude buitenkabel en met een tonnetje ben je weer functioneel. je kan dan niet meer zo makkelijk het gas flink opdraaien omdat je vrijdraai als het wat droger wordt niet zo soepel gaat . het werkt nog wel maar niet zoals met de massieve kabel.
kleine vrachtwagens met grote vergelijken is onlogisch , je kan ook geen banaan in een appelschil passen , en die scandinavische super producten hebben ook mindere details :|
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Afbeelding stationairknop/stopknop OM 314

Bericht door Yildiz »

Jippie, het forum doet het weer!

Hebben het nu inderdaad tijdelijk opgelost met een t-rip, maar liever repareren we het natuurlijk.
Het ziet ernaar uit dat zowel bij de club als bij de Mercedes zelf, alleen het gehele systeem in zijn geheel te koop is. Kost zo'n 86,-
Terwijl het misschien helemaal niet nodig is om het totaal te vervangen.

Hoop nog steeds dat iemand foto's heeft, zodat we kunnen vergelijken en kijken of er niet gewoon iets verdwenen is op de weg tussen stationairknop en het uiteindelijke punt onder de motorkap. Het zou jammer zijn als we het helemaal gaan vervangen terwijl er misschien alleen maar ergens een veer of zoiets mist, bij wijze van spreken.

Bedankt voor de reacties

Groetjes
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Afbeelding stationairknop/stopknop OM 314

Bericht door Detlev »

Mijn 406 moet ik uitzetten met die knop Anton!
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Afbeelding stationairknop/stopknop OM 314

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik zette mijn voet onder het gaspedaal en dan stopt ie ook.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Afbeelding stationairknop/stopknop OM 314

Bericht door Detlev »

Dat moet ik eens uitproberen! Dat gedraai aan die knop wordt je ook niet vrolijk van, vooral als na het boodschappen doen blijkt dat je vergeten bent de knop vast terug te draaien en de bus dus niet wil starten......Is altijd even schrikken :oops:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Afbeelding stationairknop/stopknop OM 314

Bericht door Anton »

Hoi,

De knop kan ingedrukt worden...

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Afbeelding stationairknop/stopknop OM 314

Bericht door Frank.fjph »

Als aanvulling op Dave zijn oplossing:
Toen mijne stuk was, ook de felsrand van de draailnop, heb ik 2 dunne gaatjes geboord net langs de kabel vlak voor het tonnetje waarin dun pennetje(spijkertje) gestoken, zodat kabel weer opgesloten zat.
Was een hoop geklooi, maar wel toen nog 68,= Eu luitgespaard.
Heb er een schets van gemaakt, maar die komt pas in voorjaar weer boven water.

Frank
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Afbeelding stationairknop/stopknop OM 314

Bericht door Ed's508 »

Yildiz schreef: Hoop nog steeds dat iemand foto's heeft, zodat we kunnen vergelijken en kijken of er niet gewoon iets verdwenen is op de weg tussen stationairknop en het uiteindelijke punt onder de motorkap. Het zou jammer zijn als we het helemaal gaan vervangen terwijl er misschien alleen maar ergens een veer of zoiets mist, bij wijze van spreken.

Is de vraag om foto's nog actueel? Zo ja, dan probeer ik wat te maken.

Groeten, Ed.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Afbeelding stationairknop/stopknop OM 314

Bericht door Detlev »

Anton schreef:Hoi,

De knop kan ingedrukt worden...

Groet Anton
Neeh....bij mij niet helaas, alleen draaien met gaspedaal ingedrukt.
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
G.W.
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 sep 2006, 07:49
Locatie: Delft

Re: Afbeelding stationairknop/stopknop OM 314

Bericht door G.W. »

Hallo,

bij mij is hij van het weekend ook afgebroken. Ik dacht dat het misschien nog fabrieksgarantie was, ik bedoel, dat na 37 jaar al, maar nee. ;-)

Ik heb de knop iets dieper uitgeboord, daarna 2 zaagsnede's ingemaakt, en daar schuif ik een borgring in.

Ik hoop dat hij het hierna weer 37 jaar blijft doen.

Gr. Ger
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet, Ger :-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten