Advies voor het vervangen van mijn motor om615

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de_prins
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 jul 2011, 13:19
Locatie: leiderdorp

Advies voor het vervangen van mijn motor om615

Bericht door de_prins »

Beste Allemaal,

het camper seizoen staat voor de deur en na lang wikken en wegen wil ik toch de stap gaan nemen om mijn 406dg van een nieuw hart te voorzien.

inmiddels heb ik mij aardig ingelezen en schrik ik er niet van terug om de uitdaging aan te gaan. ik heb de ruimte en materialen tot mijn beschikking.

toch heb ik jullie advies/raad nodig. ik heb een hoop gelezen over de type motoren die er zijn, de bouwjaren, lange slag of korte slag. versnellingsbakken en overbrenging maar wat ik eigenlijk nergens tegen kom is;

welke motor en 5 ( :P ) versnellingsbak kan ik, zonder mijn achteras te hoeven vervangen "makkelijk" inbouwen.

ik denk dat mijn voorkeur naar een OM616 gaat maar nogmaals, past dit en kan er een 5 versnellings bak aan?

(ik heb nu de 2 liter 55 pk en zou graag wat meer vermogen willen en minder olie verbruik.)
Mvg Maarten Prins

MB 406.... niet veel Pk's. maar ach, je hebt vakantie of niet
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Advies voor het vervangen van mijn motor om615

Bericht door paul snip »

Je zou kunnen zoeken naar een om 616 van een mb 100. Dan heb je de keuze uit motoren tot 1995. Bij mijn 407 paste deze motor zonder aanpassingen. Alleen het carter en de oliepomp/oliefilter overzetten dan past hij erin. In deze motoren is ook nog wel een redelijk aanbod. De meeste mb 100 bussen zijn verrot namelijk. Je hebt dan 75 of 78 pk. Het uiterlijk van de motor is gelijk aan jouw om 615.

5 versnellingsbakken van busjes heeft niet zoveel zin omdat je dan alleen een kortere 1 krijgt en de 5 nog steeds prise direct is (1:1). De 5 bakken uit de w123 serie zijn niet zo degelijk hoor ik hier en daar. Ik zou de originele versnellingsbak eerst laten zitten. Je kunt achter misschien een grotere bandenmaat monteren om qua overbrenging iets omhoog te gaan.

Overigens werden de 207/307/308/407/408 busjes uit de jaren 80 ook voorzien van een 75 pk om 616. Daar zou je ook naar kunnen zoeken dus.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Advies voor het vervangen van mijn motor om615

Bericht door Detlev »

Ik heb een OM314 met 5 bak in m'n 406 zitten.
1e versnelling wordt inderdaad zelden gebruikt!
Die grotere banden achter heb ik weer verwisseld voor kleinere, bij iedere hobbel liepen ze aan.....
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
de_prins
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 jul 2011, 13:19
Locatie: leiderdorp

Re: Advies voor het vervangen van mijn motor om615

Bericht door de_prins »

Dank je wel voor jullie reacties.

ik had al de hoop voor een 616. volgens mij is beste keus wat betreft aanschaf, verbruik, inbouw. de 314 heb ik ook naar gekeken maar deze motor is vrij kostbaar.

jammer dat een 5 bak niet zo veel zin heeft. ik zou bijna denken dat de versnellingsbak die ik nu heb niet origineel is. mijn 1ste versnelling is al zo kort dat ik mij niet kan voorstellen dat hij nog korter kan zijn.

kunnen jullie mij wat vertellen over het aantal toeren dat de OM616 motor mag maken? mijn huidige motor maakt nu ongeveer net zo veel toeren als mijn suzuki motor (ruim 4000!) blijft die zo of wordt dit minder?

en weet er iemand misschien waar je een betrouwbare OM616 kan kopen? eventueel met versnellingsbak
Mvg Maarten Prins

MB 406.... niet veel Pk's. maar ach, je hebt vakantie of niet
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Advies voor het vervangen van mijn motor om615

Bericht door dereiziger »

ik weet 1 te staan heb je een pb gestuurd
Afbeelding
Johannes

Re: Advies voor het vervangen van mijn motor om615

Bericht door Johannes »

In motortoeren verandert er niets noemenswaardig.
Die 5bakken zijn er in twee uitvoeringen de 711.113 en de 711.110 .
De 113 heeft een 1ste met een overbr. van 4.695 en een 5de versnelling met een overbr. van 0.806.
De 110 is een geliefde offroadbak en heeft 1ste met een overbrenging van 6.157 een 5de prise direct dus 1

De 4de van de 113 is ook prise direct dus 1.

m.a.w. de ene heeft een extra 1ste en de andere heeft een extra 5de.

Groet Pieter
Joop1
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2013, 22:18

Re: Advies voor het vervangen van mijn motor om615

Bericht door Joop1 »

Heb geen toerenteller, rij met een vierbak achter een om616, kan me niet voorstellen dat hij die 4000 toeren draait waar je het over hebt, ik rij er echter niet harder dan 90 op de teller mee, hoop het spul zo lang mogelijk heel te houden. :P
Die vierbak bevalt me prima trouwens, heb een 6 bak in mijn gewone auto, blijf je schakelen
groet,

Joop
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Advies voor het vervangen van mijn motor om615

Bericht door Janneman »

Joop1 schreef:Heb geen toerenteller, rij met een vierbak achter een om616, kan me niet voorstellen dat hij die 4000 toeren draait waar je het over hebt, ik rij er echter niet harder dan 90 op de teller mee, hoop het spul zo lang mogelijk heel te houden. :P
Die vierbak bevalt me prima trouwens, heb een 6 bak in mijn gewone auto, blijf je schakelen
groet,

Joop
Nou , je staat versteld wat zo'n oude diesel met voorkamer-techniek aan toeren mag maken. Zover ik weet is dat rond de 5000 rpm onbelast voor een om.616 en belast maximaal rond de 4400 rpm. Dus dat je op kruissnelheid rond de 4000 rpm zit is wel veel dat is meer richting plankgas rijden. Maar in mijn beleving/gehoor zijn het in ieder hoe dan ook geval veeeeel toeren.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
de_prins
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 jul 2011, 13:19
Locatie: leiderdorp

Re: Advies voor het vervangen van mijn motor om615

Bericht door de_prins »

Het is zondag morgen en na een drukke werkweek is het even heerlijk genieten om het forum door te lezen met een kop koffie.

Allemaal erg bedankt voor jullie adviezen iz het vervangen van mijn motor. het is erg leerzaam en interesant om te lezen

ik ga/ben op zoek naar een latere 616 met 4 bak en die gaan we inbouwen maar eerst, naar Parijs met natuurlijk de camper!
Mvg Maarten Prins

MB 406.... niet veel Pk's. maar ach, je hebt vakantie of niet
Gebruikersavatar
de_prins
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 jul 2011, 13:19
Locatie: leiderdorp

Re: Advies voor het vervangen van mijn motor om615

Bericht door de_prins »

Beste ...,


In mijn zoek tocht naar een om616 werd mij als alternatie een om602.940 geadviseerd. heeft iemand ervaring met het plaatsen in een 406? ik zou graag willen weten of dit net zo makkelijk gaat als een om616.

de om602 schijnt zuiniger en sterker te zijn..

ik hoor graag van jullie

mvg Maarten
Mvg Maarten Prins

MB 406.... niet veel Pk's. maar ach, je hebt vakantie of niet
jeroen321
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:55

Re: Advies voor het vervangen van mijn motor om615

Bericht door jeroen321 »

Ik zou zeker niet voor een om616 gaan. het is een sterke motor en loopt altijd alleen is deze motor zeer lawaaierig en erg traag.
Ik heb zelf de om616 vervangen voor een 602.940. Deze motor is niet te vergelijken met een 616. De om616 geeft het gevoel dat je in een tractor zit. De 602 loopt veel rustiger. Hydraulische klepstoters die je niet meer hoeft te stellen. Veel krachtiger.
Je merkt direct dat een 602 een latere generatie is.

Je moet daarentegen wel je aandrijfas inkorten maar dat is toch niet zo,n probleem. Ik weet wel een adres waar ze de kortere as hebben liggen. Verder moet je nog een aantal aanpassingen doen maar zeker de moeite waard.

Groet,

Jeroen
HanomagF40
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2013, 17:32

Re: Advies voor het vervangen van mijn motor om615

Bericht door HanomagF40 »

Wat voor een aanpassingen moet je dan doen voor een 602? ik heb namelijk een 616 die ik wil vervangen, de bus valt namelijk erg terug op hellingen ed. Meer mensen met ervaring in het vervangen voor een 602?
Joop1
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2013, 22:18

Re: Advies voor het vervangen van mijn motor om615

Bericht door Joop1 »

Om toch nog maar even op die toeren terug te komen die 4000 bij cruise snelheid zijn echt overdreven, tenminste ik hoor niet zoveel om616 rijders die 120 als cruisesnelheid aanhouden.


"Totdat het maximaal toerental is bereikt. Je kan dat op twee manieren controleren. Rijdt in de tweede versnelling en controleer of de motor bij de snelheid behorend bij 4350 toeren niet harder wil.
Tweede methode is met een toerentalmeter (optische toerentalmeters zijn niet zo duur) het maximaal onbelast toerental haalt, dat moet tussen de 4800–5200 toeren liggen.
Voordat je met opvulringen begint, hanteer je de bovenstaande methodes, want dan weet je ook hoeveel ringen je ongeveer nodig hebt.

Met die 215/80 R14 banden en een differentieelverhouding van 4,375 kom je op de volgende toerentallen

km/u toeren
60 1991
65 2156
70 2322
75 2488
80 2654
85 2820
90 2986
95 3152
100 3318
105 3484
110 3649
115 3815
120 3981
125 4147
130 4313
135 4479
140 4645
145 4811
150 4976

Je komt denk ik wat vermogen te kort. Kleinere banden zou kunnen helpen.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Advies voor het vervangen van mijn motor om615

Bericht door DVIII »

Joop , alle goede bedoelingen ten spijt , maar wie meet er nu zijn toeren bij een 616 , de orginele toerentellers (brandweer) zijn zeldzaam en meten met een handmeter is onbegonnen werk. en dan wie interesseerd het, al die gegevens als je praat over een motorwissel keuze. ik ben bang dat je energie verloren gaat met het zoeken en typen. verder denk ik dat ook andere bijdragen aan de vraag van de topic starter ook niet altijd on topic zijn , of incompleet . als je praat over een vijfcilinder inbouwen ( de 602 ) moet je ook vermelden dat je moet herkeuren bij de RDW , en dat inbouwen niet hupla gedaan is. je blijft nog wel met wat draden zitten namelijk en er is natuurlijk geen mercedes tussenas die er tussen past , aanpassen kost her en der 100 a 150 euro !. de vraag aan iedereen is dus , wees duidelijk en zo compleet mogelijk. overigens , een OM 602 is een superkeuze voor zo'n bus. zeker afgezet tegen een OM 616 , ook al is dat een 78 pk versie.
( ps een normaal 406 busje zit al dik boven de 3000 toeren bij 90 km/h , het lijkt alsof je de waarden van een 508 hebt gevonden, bij 110 zit je aan de 4000 toeren namelijk )
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Joop1
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2013, 22:18

Re: Advies voor het vervangen van mijn motor om615

Bericht door Joop1 »

Ik reageerde op de eerdere bewering dat een om616 4000 toeren zou draaien bij cruisesnelheid. Dat kan vast, maar moet je er wel kruiwagenwielen onder zetten. :lol: Die 3000 die jij noemt komt dichter in de buurt, en is redelijk in lijn met het gegeven staatje, wat natuurlijk kan varieeren met dif verhouding en bandenmaat.
Natuurlijk is een om616 geen ideale motor, weinig vermogen en veel lawaai. Dus als je in staat bent om er een andere degelijke diesel in te gooien zeker doen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten