Warmtewisselaar doorgerot...

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Warmtewisselaar doorgerot...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Bij de vraag en aanbod al een balletje opgegooid, maar wellicht ook voor de toekomstige lezer interessant?

De warmtewisselaar van mijn okkazie D142 is helemaal doorgerot. Het koperen deel is nog wel goed, maar de stalen behuizing is compleet vergaan.

4 vragen:

1) kan ik deze vervangen door een normale oliekoeler?

2) op marktplaats vind je bijvoorbeeld dit soort ww: linkje warmtewisselaar BMW op marktplaats Hoe bepaal ik of een eventuele vervangende ww of oliekoeler voldoende dan wel te weinig capaciteit heeft? Volgens mij zit er in of bij de meeste oliekoelers wel een thermostaat, dus ik zou zeggen in het geval van een oliekoeler, liever te groot dan te klein? Ik vermoed dat dit ook voor een warmtewisselaar geldt. Als één van beide vloeistoffen (olie of koelvloeistof) warm of koud is, geeft de warmste zijn warmte af aan de koude. Dus koude motor = koude olie, koelvloeistof warmt snel op door gesloten thermostaat, en warmte zo ook de olie mee op. Bergje op, olie wordt heet, en geeft warmte af aan koelvloeistof die weer gekoeld wordt via de radiateur. Ook hier lijkt me een b.v. groter exemplaar niet zo erg, omdat de thermostaat van de koelvloeistof de koelvloeistoftemperatuur regelt -deze kan dus niet te laag worden. Of maak ik hier een denkfout?

3) moet een oliekoeler persé vooraan in de rijwind zitten? De warmtewisselaar die er nu op zit, zit aan de zijkant van het blok, en er zit nog een ruime meter lengte tot vooraan de radiateur. Lijken me dan wel erg lange slangen/leidingen? Kan ik deze ook gewoon dwars op de motor ongeveer naast de carterpan hangen?

4) heeft iemand ervaringen met het laten reviseren van dit soort dingen, net als bij een radiateur?

5) en tot slot nog een vraag die meer uit nieuwschierigheid is, waarom zou je uberhaupt een warmtewisselaar gebruiken? Heeft dit te maken met het feit dat bij lage snelheid en zware belasting (berg op ofzo) er onvoldoende rijwind door de oliekoeler stroomt en het ding dan geen zin heeft? En dat je minder problemen hebt bij het plaatsen van het ding, omdat ie niet in de rijwind hoeft te hangen?

De motor zit verder nu in elkaar, enkel nog deze warmtewisselaar/oliekoeler en de motorsteunen. Dan kan ie erin :)

Vragen, vragen...

Groeten, Jeroen

[edit: nog wat bijgewerkt en vraag 5 toegevoegd...)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Warmtewisselaar doorgerot...

Bericht door DVIII »

Eén, Oliekoelers zijn zelden geregeld , oftewel ze worden met het koelwater samen warm , en dat is dan voor de olie goed omdat die van 180 graden lekker naar 80 graden gaat.
luchtoliekoelers zijn ook zelden geregeld en als dat zo is zit dat dan vanbuiten , dus niet IN de koeler.
Twee, je kan ook de koeler ervan tussen laten , met de slechtste moderne olie , zelfs die van de lidl (die niet slecht is) kom je tegenwoordig veel verder dan alle olieën uit de zeventiger jaren. dus de olie van nu is niet bang van een beetje warmer.
Drie, je kan ook een serie van koelers maken van sloop onderdelen, op alle moderne auto's zit wel zo'n ding tussen de oliefilter en het blok , daar past een 3/8 gasbuis door. langs de andere kant voer je koelwater 12 mm inwendige buis /slang.
ik heb ook al dieselverwarmers gezien gemaakt van een oude oliekoeler van bv een volkswagen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Warmtewisselaar doorgerot...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ah, denk/schrijffoutje van mij denk ik... een luchtoliekoeler is dan toch ook een vorm van een warmtewisselaar, hij geeft alleen zijn warmte niet af aan het koelwater, maar aan de doorstromende lucht? Hoe heet dat ding dan eigenlijk wat ik er op heb zitten... vloeistofoliekoeler?

Ik heb net even zitten kijken... als ik nu (via mijn broer) een luchtoliekoeler regel van b.v. een landbouwtrekker, en een paar goede slangen zoek/koop/laat maken en die op de bestaande aansluitingen bij het oliefilter zet, en de luchtoliekoeler voor de radiateur zet, heb ik bij bergje op ook voldoende luchtstroming door de ventilator van de radiateur. Er is daar ook plek genoeg, en er zit een grote elektrische ventilator achter de radiateur. (handbediend weliswaar)
Zoiets dus denk ik?
Afbeelding
Die thermostaten zijn er inderdaad ook gewoon los, grappig.
Dan moet ik nog wel de gaten voor de koelvloeistof sluiten, en dat kan volgens mij met de originele doppen uit mijn oude blok.
Blijft enkel het formaat. Als ik een luchtoliekoeler neem van een trekker met vergelijkbare cilinderinhoud of groter, kom ik wel in de buurt?

Moderne olie is natuurlijk kwalitatief beter als de oude, maar op één of andere manier is het ook een beetje een gevoelskwestie. Ik heb nu zoveel dingen kapot gehad aan die Hanomag, ik wil nu deze motor inbouwen, met de gereviseerde brandstofpomp van vorig jaar, en er behalve normaal onderhoud voorlopig geen steeksleutel meer op hoeven te zetten... dus ik wil het eigenlijk nu meteen in één keer goed doen :) Dat is me met de remmerij en koppeling goed bevallen... :)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Warmtewisselaar doorgerot...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik heb uiteindelijk toch een originele, roestvrije (in mooi Hanomag-trekkerblauw...) weten bemachtigen! Blij mee!

Weer een hoop geleerd over deze materie :)

Groeten Jeroen, die nu nog enkel nieuwe motorsteunen moet ritselen en dan aan de slag kan!
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Warmtewisselaar doorgerot...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Jammer genoeg paste die echter niet!

Niet dat er veel Hanomag rijders zijn hier, maar voor de toevallige Google-passant wellicht handig te weten. De zescilinder heeft een koeler van ongeveer 32cm lengte, en de viercilinder is 24cm. De langere koeler van de zescilinder pas niet tussen het oliefilter en de rand waar het koppelingshuis aan gebout wordt van de viercilinder. De aansluitingen op het blok zijn wel hetzelfde. Die wordt dus omgeruild, de kleinere hadden ze ook nog.

gr Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Warmtewisselaar doorgerot...

Bericht door DVIII »

erg leuk om je omzwervingen zo aan te zien , alsof je iemand betrapt op "in zich zelf praten" , maar wel volhouden !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Warmtewisselaar doorgerot...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

:lol: :lol: Daar heb ik inderdaad nog wel eens last van :mrgreen:

Het schijnt ook dat ik in mijn slaap praat... :oops:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Warmtewisselaar doorgerot...

Bericht door Leo »

In aparte kamers slapen lost dat laatste probleem direct op Jeroen. :mrgreen:

Wat moet jij trouwens met een oliekoeler in dat orgel? Van plan om de Sahel te doorkruisen?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Warmtewisselaar doorgerot...

Bericht door DVIII »

ik heb het al aangegeven , maar onze volhouder houdt van orgineel ( dus ook elke 300 km met panne staan) :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Warmtewisselaar doorgerot...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

@Leo: oordoppen werkt ook prima, ook tegen jankende katten onder je slaapkamerraam!

Origineel ( :lol: ) zit er zo'n ding op, en het dichtmaken van de gaten in het blok voor de koelvloeistof is toch niet zo makkelijk als ik in eerste instantie dacht. Bij het oliefilter zit er enkel een verloopring tussen, die zou je er wel makkelijk tussenuit kunnen halen. Al met al, nu ik dus zo'n ding gevonden heb, was het makkelijker en minder werk om hem er gewoon weer tussen te zetten. Daarnaast wil ik het ding nu gewoon goed voor elkaar hebben, zomer of winter, warm of koud, dikke tegenwind of wind mee op de Afsluitdijk, heuvels en bergjes op en af. De gereviseerde inspuitpomp, waterpomp, en verstuivers uit de huidige motor worden dan ook meteen overgezet, ik begin het kloten een beetje zat te raken. (en dat botst heel soms wel eens met vaders... :mrgreen: )

Het blok komt oorspronkelijk uit de F55/65/75 en dat zijn zwaardere types; zeker met b.v. een grote meubelbak erop zal het ding wel harder moeten werken als in mijn (zeker voor een camper) vrij lage en relatief lichte F45.
Overigens heeft de 65pk 2,8 liter die ik nu heb zowel de oliespritzers onder de zuigers, als koeler er niet op zitten.

En mocht ik nog eens in Death Valley uitkomen ben ik alvast voorbereid! :mrgreen:

@DVIII: Gelukkig ben ik het na 300km in die herrie al wel weer zat, dus dat komt mooi uit! :mrgreen:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten