Zoals het onderwerp al meld ligt m'n nokkenas in brokken .
Distributie riem was nog heel , ivm demontage nu door gesneden :mrgreen:
Nokkenas , de resten daarvan , zijn verwijderd .
Kleppen liggen allemaal op gelijke hoogte , zijn goed in te drukken en komen ook goed terug .
De optie's : kop laten zitten nieuwe as en distributie , kop eraf en controleren , andere kop met nokkenas monteren .
Wel waren we van plan om cilinder voor cilinder met perslucht te controleren op lekkage .
Verloopnippel is daarvoor reeds gemaakt , oude gloeiplug verbouwd :mrgreen:
Wie heeft advies (Leo?)
Het betreft een VW LT van "84 met een zes cilinder diesel motortype DW
Nokkenas in drieën , advies gevraagd
- Wim
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
- Locatie: Alkmaar
Nokkenas in drieën , advies gevraagd
Groeten Wim
Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Nokkenas in drieën , advies gevraagd
Nope, hier brand ik mijn vingers niet aan.
Ik kan hiervandaan niet in die motor kijken hoe erg de zuigerkoppen & drijfstanglagers een oplazer van je kleppen hebben gehad.
In drieën breken doet een nokkenas niet spontaan, daarvoor zijn omhoog komende kleppen nodig geweest.
Ik kan slechts zeggen wat ik zou doen, niet wat jij moet doen.
Ik zou de kop er ff afhalen en kijken hoe de zuigerkoppen er uitzien. Aan de inslag kun je wel zien hoeveel geweld er is gebruikt. Nu er geen nokkenas op zit heb je die cilinderkop er binnen een uurtje af en op. Kost je hoogstens een koppakking.
Ik kan hiervandaan niet in die motor kijken hoe erg de zuigerkoppen & drijfstanglagers een oplazer van je kleppen hebben gehad.
In drieën breken doet een nokkenas niet spontaan, daarvoor zijn omhoog komende kleppen nodig geweest.
Ik kan slechts zeggen wat ik zou doen, niet wat jij moet doen.
Ik zou de kop er ff afhalen en kijken hoe de zuigerkoppen er uitzien. Aan de inslag kun je wel zien hoeveel geweld er is gebruikt. Nu er geen nokkenas op zit heb je die cilinderkop er binnen een uurtje af en op. Kost je hoogstens een koppakking.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Arno Z
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
- Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
- Contacteer:
Re: Nokkenas in drieën , advies gevraagd
Ik zie een tafeltje.... in de nabije toekomst
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Nokkenas in drieën , advies gevraagd
nee die motoren zijn notoir voor dat fenomeen , terugschakelen op hoge snelheid is meestal de truuk om het verschijnsel te openbaren. de nokkenas drijft op het eind ook de inspuitpomp aan dus als je een beetje moeite doet is het allemaal zo stuk. het is dus geen nokkenas drijfriem op zich , alles hangt eraan . zoek een motor van een volvo zes cilinder diesel , beetje aanpassen en klaar ben je !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Janneman
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Nokkenas in drieën , advies gevraagd
Als de kabinetsplannen zo doorgaan krijg je straks voor een prikkie een complete Volvo 740 diesel voor een prikkie. Kosten nu al geen drol op marktplaats.
Ik zou dus niet teveel spenderen (tijd/geld) en er een ander blok in lepelen.
Ik zou dus niet teveel spenderen (tijd/geld) en er een ander blok in lepelen.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
- Wim
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
- Locatie: Alkmaar
Re: Nokkenas in drieën , advies gevraagd
Jammer , maar het tafeltje gaat niet door :mrgreen:
Deze motor blijft n.l. gewoon dienst doen .
Na twee weken onderdelen verzamelen en sleutelen met Peter en de nokkenas van Ger (bedankt heren) , doet ie 't gewoon weer . Op een uitgescheurde stoter na was er geen verdere schade .
Dat laatste zal ik wel even uitleggen .
De VW 6 cilinder diesel heeft een bovenliggende 4 maal gelagerde nokkenas , met daaronder komvormige stoters .
De klepspeling wordt gesteld door middel van vul plaatjes .
De opstaande rand van één van die stoters was gedeeltelijk weg gebroken waardoor één van de vulplaatjes was "ontsnapt" die was klem geraakt onder een der nokken en brak aldus de nokkenas .
Deze motor blijft n.l. gewoon dienst doen .
Na twee weken onderdelen verzamelen en sleutelen met Peter en de nokkenas van Ger (bedankt heren) , doet ie 't gewoon weer . Op een uitgescheurde stoter na was er geen verdere schade .
Dat laatste zal ik wel even uitleggen .
De VW 6 cilinder diesel heeft een bovenliggende 4 maal gelagerde nokkenas , met daaronder komvormige stoters .
De klepspeling wordt gesteld door middel van vul plaatjes .
De opstaande rand van één van die stoters was gedeeltelijk weg gebroken waardoor één van de vulplaatjes was "ontsnapt" die was klem geraakt onder een der nokken en brak aldus de nokkenas .
Groeten Wim
Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten