om616 gaat steeds minder olie verbuiken???

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

om616 gaat steeds minder olie verbuiken???

Bericht door Janneman »

Toen ik mijn buscamper pas had was het olieverbruik iets van 1 liter op de 600 km.
Na een beurtje en wat kilometers (had het idee dat hij best lang stil had gestaan) werd dat 1 liter op de 1200 kilometer. Niet niks maar ook niet zorgelijk.

Inmiddels zijn we 30.000 km verder en wat me deze vakantie opviel is dat het olievebruik weer een stuk minder is geworden> heb hem zojuist weer op maximum peil gezet (met de bus waterpas staand) en de afgelopen 3000 kilometer heb ik er dan nog geen liter bij hoeven gooien..

Is een afnemend olieverbruik ook iets om je zorgen over te maken? En hoe kan het? Weer een zuiger(schraap)veer die weer meedoet of zo?
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: om616 gaat steeds minder olie verbuiken???

Bericht door vanhooltje »

Je hoeft je geen zorgen te maken over een afnemend olie verbruik :P
Na lang stil staan willen de zuigerveren wel eens gaan plakken, met gevolg dat er olie langs kan en het verbrand.
Door weer te gaan rijden komen deze weer los en sluiten de kier weer op, dus alleen maar goed :P
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: om616 gaat steeds minder olie verbuiken???

Bericht door DVIII »

ververs je wel , of tap je alleen af , het kan ook zijn dat er diesel in je blok loopt , en dan is die nooit onder pijl !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: om616 gaat steeds minder olie verbuiken???

Bericht door Janneman »

DVIII schreef:ververs je wel , of tap je alleen af , het kan ook zijn dat er diesel in je blok loopt , en dan is die nooit onder pijl !
Misschien snap ik je antwoord niet, maar met olie verversen bedoel ik nieuwe olie + filter.

Hoe kan ik controleren of er diesel in het blok loopt? En hoe is dat dan mogelijk? Ik rij er meestal lange stukken (>100 kilometer) mee.
De motor start altijd vlot en zonder rook en loopt goed. 110 op de teller loopt hij vlot naar toe (zolang er maar geen heuvel in zicht is maar is rij altijd rond de 95 km/h (op de teller in het echt rij je dan met de vrachtwagens mee).
-----------------------
Groetjes,
Jan
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: om616 gaat steeds minder olie verbuiken???

Bericht door DVIII »

als je regelmatig ververst is het misschien niet het geval , er zou diesel door de afdichting van je inspuitpomp kunnen lekken , ik doe ook maar een gooi . ik vind een 616 die geen of stukken minder olie verbruikt dan. . . . eerst, erg verdacht , maar het kan zijn dat er weldegelijk een beter smeer gedrag is gekomen door beter (lees regelmatig) rijden maar het blijft iets om op te letten , je ruikt trouwens in de olie als je ververst of er diesel in zit. zodra het pijl stijgt is het voor het echie ! , nu is het maar een idee.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: om616 gaat steeds minder olie verbuiken???

Bericht door SergeL »

Hoe staat het met je koelwaterpeil?
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: om616 gaat steeds minder olie verbuiken???

Bericht door Janneman »

Keurig op peil, al een paar jaar (sinds vervangen radiator) niets meer bij gevuld. is ook mooi heldergroen.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten