Olie vraagje.

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Olie vraagje.

Bericht door Leo »

Hanomaad schreef:[OT] Ik vind een vespa al smerig. Een tweetact diesel. Wat zal dat stinken zeg. [/OT]
Niet alleen OT, maar je slaat de plank mijlenver mis. Bij de grotere dieselmotoren barst het van de tweetakt, de allergrootste zijn zelfs uitsluitend tweetakt. Ruik je niks van.
Misschien maar eens opzoeken wat het verschil is tussen een diesel- en een benzinemotor? 8)


Ontopic: Tweetaktolie verbrand sneller en schoner Ernst. Het mengt ook wat gemakkelijker dan gewone olie.
Maakt voor de smerende werking in je torretje niet zo veel uit, de uitlaat vervuilt alleen wat sneller. Moet je gaan ontkolen, net als vroegah met je bromfiets.. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Olie vraagje.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Een goede 2-taktdiesel hoeft niet te stinken, maar vertel dat maar eens aan de gemiddelde bollenboer of tuinder met zo'n rochelende op bollensop lopende Sachs of Hatz op de Holder of Bungartz... Ik ruik die stink-Sachs nog toen ik nog bollen opraapte in de polder! :mrgreen:
Maar ja, na afloop van het laatste Dubbellucht-treffen waar ik bij was hing er bij de uittocht eveneens een rookgordijn en dito geur, en dat waren echt geen tweetakt-diesels...!

Om maar weer een beetje OT (on topic) te gaan, wat ik wel merkte in mijn vorige Hanomag, was dat als de verversingstermijn naderde of de olie een jaar of 2 oud was (ohooohhh!), er met de bouw/supermarkt olie regelmatig bijgevuld moest worden (1 liter op 1500km), terwijl er met de Elf olie die ik er later in mikte nooit iets bij hoefde en je uiteindelijk maar ververste omdat het je een goed gevoel gaf. Olieverbruik in diezelfde motor was daarmee zo goed als niks.
De huidige Hanomag is niet zo'n goede indicatie, de vorige motor maakte het niet uit wat je er in gooide, die zoop het toch wel (paar keer de Ardennen in met warm weer, 1 liter op 800km), en de huidige heeft tot nu toe op 1500km nog niks verbruikt, maar dus geen idee hoe zich dat gaat houden.
In de huidige motor zit Gulf olie, kost een drol, dan eventueel maar wat vaker verversen. Voor het prijsverschil met Elf (man wat is dat duur geworden!) kan ik 3x met Gulf verversen! Overigens haalde ik voorheen de Elf vaak bij de Hypermarche in Franrkijk, kostte daar minder als de helft als hier -of het nog zo is weet ik niet, al een tijdje niet meer zo ver gereden :lol:

In het boekje van mijn LT staan enkel wat VW nummers, moet nog eens uitzoeken waar die voor zijn en welke specs er aan hangen. Er staat zelfs geen viscositeit in het boekje? Komt er telkens op neer: laat het door de stealer doen, die weet precies wat goed is voor uw VW... Waar is dat tijd dat klepspeling en de manier van kleppenstellen nog in de instructieboekjes stonden zoals bij mijn Renault 9 en de Hanomag? :mrgreen:

Groeten Jeroen, die inmiddels een Bucheli DHZ boek besteld heeft voor de LT... die krijgt voorlopig geen dealer te zien...
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Olie vraagje.

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik heb vroeger 4 jaar een Wartburg gehad, een driecilinder tweetakt van 1000 cc.
Ik stookte daar gewoon motorolie in, en heb er circa 80.000 meegereden zonder problemen!

Een tweetakt diesel word nog steeds gebruikt ze zitten bv in de diesel electriese treinen.
Die hebben dan vaak een aparte spoelpomp en een ander smeersysteem zodat het stinken echt wel meevalt.
De kleine tuintrekkertjes moet je echt belasten anders koeken ze dicht en blijven ze kwalmen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Olie vraagje.

Bericht door Admin »

Jeroen_Hanomaf schreef:Voor het prijsverschil met Elf (man wat is dat duur geworden!) kan ik 3x met Gulf verversen!
En dan nog is het mogelijk dat die beide olies (of is het oliën?) uit dezelfde productiebatch komen :shock: Van Elf en Total weet je dat tenminste zeker.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Olie vraagje.

Bericht door Admin »

Anton,

Had jouw Wartburg ook drie bobines?
Ik heb vroegah ook diverse tweetakters gehad, o.a. van Puch, Sachs, JLO, NSU, Marelli, Wartburg (in een Oostduitse Barkas) en Kromhout (in een Belgische spits). Met maximumtoerentallen uiteenlopend van 50 RPM tot 12000 RPM. Ik herinner me niets van overdreven walmen. Maar mogelijk heb ik dat verdrongen :oops:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Olie vraagje.

Bericht door Anton »

Hoi Ernst,

Ja er zaten drie bobine's in en drie setjes contactpunten, afgedekt door een plastic deksel.
Ik had daar speciaal afstelgereedschap voor (heb ik nog).
Als je veel in de stad had gereden en je kwam daarna op de grote weg dan rookte ie een paar minuten.
Bijkomend voordeel was dat de uitlaat lang meeging.

Ik heb er 4 jaar lang een prima auto aan gehad, het pruttelen stoorde mij niet.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Olie vraagje.

Bericht door Admin »

Kijk eens wat een Saab 93 uit de jaren '50 vandaag de dag opbrengt. Dan stoort dat pruttelen ook niet :lol:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Olie vraagje.

Bericht door DVIII »

ik denk dat het vooringenomen idee dat tweetact minder is dan viertact een product is van dezelfde lobby die ook betere olie en beter waspoeder enzovoort is. en je zou denken dat je met de moderne media de kwaadsprekers sneller met argumenten zou kunnen stoppen maar het lijkt wel erger te worden. een goed opgezette kwaadsprekerij kan het jaren volhouden, vroeguh en nu nog even goed. en let op, als men gaat kwaadspreken dan lenen ze er vaak ergens een collectieve vijand bij. bijvoorbeeld alles met een spits hoofd deugt niet , of brildragers. oei oei , ben ik helemaal offtopic ! :|
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Olie vraagje.

Bericht door Admin »

Voor wat betreft je laatste statement geeft de geschiedenis je - helaas ! - gelijk. :twisted:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Olie vraagje.

Bericht door Maxer »

Moet je luisteren hoe mooi zo'n 2takt diesel lopen kan.
http://youtu.be/xKgP3o9OO28
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Olie vraagje.

Bericht door Anton »

Hoi,

Mooi he?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Olie vraagje.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Tweetakt brommers vond ik altijd maar een noodzakelijk kwaad, maar van mijn tweetakt MZ ETZ-150 heb ik als eerste motor toch een paar jaar lol gehad. Liep nog zuinig ook, ging nooit stuk, en als je eens wat had kostte onderdelen ook nog eens niks.
Nog meer lol, maar dan van kortere duur, had ik van mijn Kawasaki KH250 driecilinder tweetakt uit 1977 (ook met 3 puntjes!). De "kortere duur" had vooral betrekking op de tankinhoud... Ik heb met deze verder trouwe kameraad denk ik net zo veel aan de hand gelopen als erop gezeten omdat de tank weer eens leeg was. Het ding nodigde gewoon uit tot gassen, en dat was niet bevordelijk voor de zuinigheid... (record: 1:8)

Ik ben nu aan het zoeken wat voor olie ik straks in mijn LT mag gooien. Als je daar op google o.a. naar die VW nummers uit het instructieboek naar zoekt moet je je prikstok meenemen, want je loopt anders zo het mijnenveld in.
Het grappig is trouwens dat de welke-olie-wizards op de sites van Kroon, Eurol en Mobil alle 3 verschillende soorten en viscositeiten geven. Nog grappiger is dat ook de vulinhoud per site verschilt! :mrgreen:
Behalve bij Mobil. Daar houdt men gewoon stug vol dat de LT nooit een 2,8 TDI geleverd is.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Olie vraagje.

Bericht door Patrick1647 »

Goedemiddag, mijn naam is Patrick van Exel.
Eerste post voor mij, ben net lid geworden en tevens sinds kort in bezit van 508 camper. Hoop hier veel te leren :-)

Voor wat betreft olie, dat is min of meer een religieus onderwerp op sommige fora... ik heb geenszins de wijsheid in pacht en sta dan ook open voor alle aanvullingen!

Mijn keuze m.b.t. de motorolie voor de OM314 heb ik als volgt gemaakt:

Er zijn volgens mij twee dingen van belang: het motortype en bijbehorend advies van de fabrikant, alsmede de rij-omstandigheden.

Bij het advies in de toenmalige handleiding van de fabrikant (zeker voor een OM314) kun je meewegen dat dit advies stamt van 30 jaar geleden. Voor wat betreft de oliekwaliteit is er sindsdien heel wat veranderd.

Voor wat betreft de aanbevelingen van de fabrikant beperk ik me dan ook tot de aanbevolen viscositeit van de olie. Deze dient in het Nederlandse klimaat ongeveer 40 te zijn. Dit is geen dwingend getal maar wel een mooi compromis tussen de 30 en de 50 die destijds werden aanbevolen bij meer extreme weersomstandigheden. de 50 viscositeit zie ik als nodeloos nadelig voor het brandstofverbruik. Minerale olie van die tijd had inderdaad meer basis-viscositeit nodig om een goede filmsterkte te behouden bij hogere temperaturen maar dat is bij de huidige olie kwaliteit geen issue meer, zeker niet met de relatief lage toerentallen van een OM314.

Voor wat betreft de winterviscositeit houd ik het op minimaal 10W. Ik zie hier regelmatig posts van mensen die 15W of zelfs 20W gebruiken maar dit lijkt me niet optimaal gezien het feit dat je je 508 ook wel eens in de winter wilt gebruiken. Als het buiten vriest en je moet de motor starten op 15W of 20W olie dan duurt het gewoonweg flink langer voor je blok goed gesmeerd wordt. Dat zorgt voor meer koude start slijtage. Een 10W olie is tegenwoordig bovendien niet meer duurder, dus een 15W of 20W olie lijkt me simpelweg uit de tijd.

5W of 0W is altijd beter, maar daar komen de kosten om de hoek kijken. Dit is namelijk altijd vol-synthetische olie en die vind ik gewoon te duur. Je zou t kunnen overwegen als je bijvoorbeeld iedere twee jaar olie wisselt, maar wissel dan in elk geval jaarlijks het filter.

Zo ben ik uitgekomen op 10W-40 halfsynthetische olie.

Dan is er nog een keuze te maken, want tegenwoordig is er specifieke olie voor dieselmotoren. De basis olie is hetzelfde als voor een benzinemotor, maar er zitten speciale toevoegingen in voor dieselmotoren, waaronder extra toevoegingen om roetdeeltjes zwevend te houden. Dit zijn nuttige toevoegingen die ik daarom graag gebruik.

De olie die ik gebruik is dus een 10W40 halfsyntheet voor dieselmotoren. Een voorbeeld hiervan is Kroon Armado Synth NF 10W40.


Een heel verhaal :-) zeker niet uitputtend (hoogstens voor de lezer) maar wellicht handig voor anderen!

Groet,
Patrick
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Olie vraagje.

Bericht door paulv »

Bij het gebruik maken van synthetische of half synthetische oliën moet je wel kijken of je pakkingen en rubbers er tegen kunnen. Als die motor recent gereviseerd is is er geen probleem, anders moet je eerst even kijken (of die gaat lekken en verbruiken :mrgreen: ).
Veel winst met synthetische oliën kun je trouwens niet maken, de motor is er niet op gebouwd :| .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Olie vraagje.

Bericht door Patrick1647 »

@Paul

lekkende pakkingen en keerringen door synthetische olie heb ik nog nooit meegemaakt. Ik ken ook niemand die het ooit heeft meegemaakt.

In de begintijd van synthetische olie is dit wel een item geweest omdat bepaalde synthetische basis-olie de eigenschap had om keer-materiaal aan te tasten, maar de samenstelling van synthetische olie is inmiddels al decennia aangepast zodat dit niet meer gebeurt.

Overigens heeft synthetische olie wel degelijk ook grote voordelen voor oudere motoren:

- De vloeibaarheid bij lage temperaturen is veel beter dan die van minerale olie, dus betere koude start bescherming
- De chemische stabiliteit van synthetische olie is vele malen groter dan die van minerale olie. Veel minder last van veroudering en veel langere wissel-intervallen mogelijk
- De smeerfilmsterkte is groter bij extreme temperaturen, een 30 volsyntheet beschermt net als een 50 mineraal bij hogere temperaturen.
- Door dunvloeibaarheid een lager brandstofverbruik
- Betere afvoer van motorwarmte (koelvloeistof is pas tweede linie warmte afvoer, olie is minstens zo belangrijk)

Afgezien van de prijs pleit er nauwelijks nog iets tegen volsynthetische olie...
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Olie vraagje.

Bericht door paulv »

Nou de prijs houdt me ook tegen.
Jarenlang gewoon de goedkoopste die voldeed aan de eisen ingemieterd, nooit problemen gehad.
Nu de afgelopen jaren semi-synthetische geprobeerd, duurder, maar geen verschil geconstateerd. Hij start gewoon goed, maar dat deed ie vroeger ook en het diesel verbruik bleef hetzelfde. Van warm worden nooit last gehad.
Het zal met koude motor misschien wel iets schelen, maar ik heb de tijd. Ik rij in het begin gewoon wat rustiger, we hebben de rat-race de rug toegekeerd :lol: .
Eigenlijk zijn de filters ook duur, sommige schijnen beter dan andere te zijn, maar daar neem ik ook altijd de goedkoopste van.

Voortaan gewoon weer de goedkoopste, van Leclerc, Cora Of Carrefour.
Die oliën schijnen van Elf/Total of Mobil te komen :P , mij een worst :mrgreen: , zelf maken ze die in ieder geval niet.

Het is een soort geloof, en ik geloof nergens meer in. Maar dat maakt ieder voor zichzelf maar uit.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Olie vraagje.

Bericht door Admin »

Hoi Anton,
Kijk eens wat ik vandaag tegenkwam (in Neustadtgödens)!
Die Tatra (?) is een bonus voor de liefhebber. Ik ken dit type niet zo 1-2-3...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Olie vraagje.

Bericht door Anton »

Hoi Ernst,

Die busjes kwam je veel tegen in de voormalige DDR.
Er zat een 3 cilinder tweetakt motortje in, topsnelheid circa 90 km/h, best een geinig modelletje voor die tijd.

Groet Anton
Laatst gewijzigd door Anton op 29 jul 2013, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Olie vraagje.

Bericht door Admin »

Ik ken ze, heb er zelf ooit een gehad. cadeau gekregen omdat een van de drie bobines tegen het schot achter de bestuurder lek was en het busje dus niet mooi aan het lopen te krijgen was. Reparatie duurde een kwartier ;-)
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Olie vraagje.

Bericht door paulv »

Die Tatra is veel interessanter, een 2-603 uit de jaren '70 van de vorige eeuw. Deze heeft 4 koplampen inplaats van 3 (de vroegere 603).
Een 2.5l V8 achterin en een nep stroomlijn, een soort dubbele Volkswagen.
Het mooiste wat je destijds kon krijgen (kopen zat er niet in) in het Oostblok.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Olie vraagje.

Bericht door Admin »

Dank, Paul. Dat type kende ik niet (en was nog niet aan 't zoeken gegaan). Mijn vader had ooit een Tatraplan 600 (nieuw gekocht in Nederland rond 1950). Ik zat als klein jongetje vaak achter de achterbank in het bagagecompartiment, met een klep met een glasplaat afgescheiden van de passagiersruimte.
Mijn moeder reed er niet in, want zij vond de (stuur-)versnelling te zwaar schakelen voor een vrouw :lol: Die Tatra haalde de voor die tijd ongekende snelheid van 140 km/h!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
wiwiwes
Berichten: 146
Lid geworden op: 18 aug 2011, 18:24
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Olie vraagje.

Bericht door wiwiwes »

Admin schreef:Hoi Anton,
Kijk eens wat ik vandaag tegenkwam (in Neustadtgödens)!
Die Tatra (?) is een bonus voor de liefhebber. Ik ken dit type niet zo 1-2-3...
Tatra 603 Ernst luchtgekoelde V8 middenmotor en een dubbele bodem.
Van die Barkas heb ik er ook nog een stuk of 2 staan
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Afbeelding
http://www.stichtingdts.nl
Iveco/Clou 670p
Gebruikersavatar
G.W.
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 sep 2006, 07:49
Locatie: Delft

Re: Olie vraagje.

Bericht door G.W. »

Paar weken geleden bij de L'Clerc in Lyon, 15W40 olie voor 8,95 de 5 liter!!!!

Koopje, achteraf denk ik, had er meer mee genomen :lol:
Met vriendelijke groet, Ger :-)
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Olie vraagje.

Bericht door winand »

Is een Barkas 1000 ..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten