Hoge koelvloeistoftemperatuur Om615

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Hoge koelvloeistoftemperatuur Om615

Bericht door Knorkneutel »

Mijn Om615 die in mijn f40 zit heeft bij +30graden buitentemperatuur moeite met de koeling.... Bij een zware klim gaat de temperatuur richting de 100 , bij afdaling zakt de temperatuur naar 65/70 graden.... Bij normale buitentemperatuur heb ik geen problemen, ongeveer 80 graden... Het motortje heeft 303000 km gelopen..... Ik zat te denken dat de thermostaat niet meer goed werkt en een klein beetje open blijft staan...... Of moet ik ook de waterpomp preventief vervangen gezien de km stand?
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Hoge koelvloeistoftemperatuur Om615

Bericht door dereiziger »

bij de klim moet ie nogal wat gewicht omhoog trekken . als ie vrij snel weer afkoelt zou ik me geen zorgen maken. maar ok das mijn bescheiden kennis ;)
Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Hoge koelvloeistoftemperatuur Om615

Bericht door DVIII »

een 615 moet je in die gevallen toeren laten maken , omdat de waterpomp eigenlijk te langzaam draait , maar 100 tot 110 graden is in een personenauto heel gewoon , bv. een 200 D (w122)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: Hoge koelvloeistoftemperatuur Om615

Bericht door Knorkneutel »

Ok ik hoef me dus geen zorgen te maken? Het rode gebied is pas bij 110 graden dus? Veel toeren en niet vol gas rij ik al omhoog.... De camper heeft 1 keer een spettertje koelvloeistof tegen de voorruit gespoten(overdruk slangetje zit daar) , maar zo weinig dat ik geen koelvloeistof hoef bij te vullen.... Toch heb ik zo'n idee dat de koeling niet goed genoeg is want eerst had ik dat niet zo erg
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Hoge koelvloeistoftemperatuur Om615

Bericht door Yoni »

je zou ff kunnen kijken hoe het met je vliegenvanger gesteld is
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: Hoge koelvloeistoftemperatuur Om615

Bericht door Knorkneutel »

Ik zag vandaag bij een volkswagen bus dat het rode gebied pas bij 125 graden is.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Hoge koelvloeistoftemperatuur Om615

Bericht door Yoni »

Maar je hebt toch een Mercedes ?
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: Hoge koelvloeistoftemperatuur Om615

Bericht door Knorkneutel »

Ja dat klopt maar daaruit is te zien dat het dus heel normaal is dat de temperatuur oploopt naar 100 graden +
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Hoge koelvloeistoftemperatuur Om615

Bericht door SergeL »

Een hele makkelijke oplossing die bij mij al een aantal keren heeft gewerkt bij verschillende merken auto's, is de radiatordop vernieuwen. Verder is een nieuwe thermostaat nooit verkeerd en even het koelsysteem doorspoelen met de tuinslang kan ook nooit kwaad. Voor een paar 10tjes heb je dan wat simpele dingen uitgesloten en meteen een beetje standaard onderhoud gedaan.
Gebruikersavatar
de_prins
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 jul 2011, 13:19
Locatie: leiderdorp

Re: Hoge koelvloeistoftemperatuur Om615

Bericht door de_prins »

Ik rij ook (nog) met een OM615 motor. Ik zou je thermostaat eens vervangen... Als ik in La France door de bergen ga loopt de temperatuur wel op maar niet naar de 100 gr. Bedenk wel dat invloeden zoals de buiten temp, laag toerental tijdens de klim waardoor je pomp minder snel draait maar ook je fan natuurlijk. Je motor moet harder werken en de omstandigheden waarin een stuk minder. succes.
Mvg Maarten Prins

MB 406.... niet veel Pk's. maar ach, je hebt vakantie of niet
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten