Wit (heel licht blauw) rokende motor... (OM602, 100.000km)

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Wit (heel licht blauw) rokende motor... (OM602, 100.000km)

Bericht door Grumble »

Vandaag even een stukje gereden om de nieuwe voorwiellagers uit te proberen, maar ik schaamde m'n ogen uit de kop vanwege de hoeveelheid rook die de wagen produceerde.
We hebben een OM602 met zo'n 100.000 km op de teller.
Starten gaat prima, ook na een maand stilstaan.

Als ik google op blauwe of wit-achtige rook kom ik het volgende tegen:

Wordt meestal veroorzaakt door een onvolledige verbrandingen bestaat uit gecondenseerde brandstofdeeltjes. Hoe meer condensatietijd, hoe lichter de kleur van de uitlaatrook.
- Blauwe of witachtige rook bij een koude start, kleine belasting en hoge snelheid, die zwart wordt of vermindert bij warme motor en volle belasting, wijst op een te laat inspuitmoment
- Blauwe of witachtige uitlaatrook, bij koude en warme motor, meestal samengaand met kloppen, duidt op een in open stand geblokkeerde verstuiver
- Lichtblauw gekleurde uitlaatrook, bij lichte belasting en hoge snelheid, wijst op een te lage motortemperatuur
- Witte uitlaatrook is het gevolg van water dat in de verbrandingskamers of het uitlaatsysteem terecht komt
- Blauwe rook bij warme en koude motor en bij alle snelheden en belastingen, wijst op olieverbruik
- Blauwe rook bij hoge snelheden bij alle belastingen, wijst op een te hoog oliepeil in een oliebadfilter (indien gemonteerd)

Maar: hoe wit is wit, en wanneer spreek je van blauwe rook?
Ook vond ik het nogal stinken in de cabine, een vieze brandlucht vond ik.

Wat kan ik zelf nog doen als technisch goed onderrricht, maar een leek op dieselmotoren?
Laatst gewijzigd door Grumble op 30 sep 2013, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Rokende motor...

Bericht door Berthil »

Zoek even op het forum op 'rokende diesel motoren'

viewtopic.php?f=21&t=977&p=6888&hilit=R ... oren#p6888

Mijn advies eerst verstuivers laten controleren bij een Bosch service center en omdat hij stinkt controleren dat het kleppendeksel niet lekt waardoor er olie direct in de inlaat komt.
Daar had ik last van.

Groeten Berthil
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Rokende motor...

Bericht door DVIII »

OM 602 ( en de 01 en 03 ook ) kapotte koppakking tussen cilinder en olie kanaal , meest voorkomende kwaal ! en meestal op de voorste cilinder. haal je uitlaatspruitstuk eraf en kijk in de kanalen welke er VET is , daar zit dan het lek . oplossing ! , kopppakking vervangen . verder lopen die dingen mooi en probleemloos !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: Rokende motor...

Bericht door Grumble »

Ik ga zeker naar het uitlaat spruitstuk kijken, dank voor de tip.
Kan het ook zijn dat mijn luchtfilter vuil is?
We hebben de wagen pas 1 1/2 jaar en toen had hij 97.000 op de teller en ik vond hem toen erg schoon lopen.
Maar de laatste paar maanden werd het steeds erger, met uiteindelijk zo erg dat ik er niet meer mee durfde te rijden uit schaamte... Mensen stonden zelfs met de zakdoek ons na te kijken, nu ben ik wel gewend om nagekeken te worden, maar niet vanwege de rook...
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Rokende motor...

Bericht door DVIII »

even nog een advies aan iedereen, elke motor of motorenserie heeft zijn eigen probleempjes , het is dus geen 314 motor die nogal eens olie meezuigt uit zijn inlaatspruitstuk , omdat daar het kleppendeksel en spruitstuk hetzelfde is. dit is een veel moderner ontwerp !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: Rokende motor...

Bericht door Grumble »

Een paar foto's van de motor in kwestie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: Rokende motor...

Bericht door Grumble »

Overigens: heeft er iemand een afbeelding (liefst exploded view) van een OM602 blok? (pdf o.i.d.) of een linkje daarheen?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Rokende motor...

Bericht door Leo »

DVIII schreef:even nog een advies aan iedereen, elke motor of motoren-serie heeft zijn eigen probleempjes , het is dus geen 314 motor die nogal eens olie meezuigt uit zijn inlaatspruitstuk , omdat daar het kleppendeksel en spruitstuk hetzelfde is. dit is een veel moderner ontwerp !
Yep, maar ondanks alle verschillen in motorconstructie blijft rook gewoon rook. Vanwege een andere constructie krijgt bijvoorbeeld verbrandende smeerolie niet opeens een andere kleur of geur.
Op dit forum staat letterlijk alles over de verschillende rooksoorten uitgelegd. Niet alleen wat je ziét, maar ook hoe ze ruiken.
Als topicstarter dat nou eerst eens ging lezen, dan kon hij wat gerichtere vragen stellen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Wit (heel licht blauw) rokende motor... (OM602, 100.000k

Bericht door Rene »

maar ondanks alle verschillen in motorconstructie blijft rook gewoon rook. ( bron wikipedeia ? :ooo ) En overbodig rook is niet goed ( als het uit een motor komt )wat voor kleur dan ook.
Rook betekend meestal vieze handen :lol:

Gr rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: Wit (heel licht blauw) rokende motor... (OM602, 100.000k

Bericht door Grumble »

Ik héb al aardig wat gelezen Leo, en ik snap ook wel HOE het principe van een diesel motor werkt en waarom het ene probleem een witte,en een ander probleem een zwarte rook geeft.
Mijn probleem begon al met mijn vraag: hoe wit is wit, en wanneer spreek je van blauwe rook?

Met het openen van deze draad hoopte ik op een specifiek op mijn type motor (Om602) geënt antwoord, en gelukkig heb ik daar ook al wat op gekregen.
Mijn leek zijn uit zich in het geïmponeerd worden door de grootte van het blok, en de techniek erachter, waardoor ik door de bomen het bos niet meer ziet en gewoon niet weet waar te beginnen.

Alleen al het simpele antwoord: bekijk je uitlaatspruitstuk om te zien welke uitlaat vettig is, zodat daar eventueel vanaf te leiden is of en waar de koppakking kapot is.
Ik haal de kap in de cabine eraf om bij de motor te komen, en denk gelijk: Allemensen... dát ziet er reostig uit, kan ik dat wel los krijgen? Breek ik die tapeinden niet af? Maak ik het probleem niet erger als het is?
Echt.. ik ben niet bang van vieze vingers, ik heb meer het probleem dat ik niet weet waar te beginnen (oke, lezen, maar dat heb ik al gedaan...)
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Wit (heel licht blauw) rokende motor... (OM602, 100.000k

Bericht door DVIII »

maak je geen zorgen , dat stuk gietijzer zier er altijd zo uit, maar die zes of zeven moeren gaan gewoon los, haal wel montagepasta in huis voor de terugmontage (bosal pasta)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Wit (heel licht blauw) rokende motor... (OM602, 100.000k

Bericht door Rene »

Zorg dat je wat documentatie krijgt en gewoon beginnen. Zo moeilijk kan het niet zijn. Kijk hoe het in elkaar zit en de oude techniek is eigenlijk heel simpel ( op de moeilijke dingen na dan ) Haal het los leg het op volgorde en omgekeerd weer in elkaar zetten. En als er daarna niets meer over is heb je het meestal goed gedaan.
Maar zonder gekheid, het is echt niet zo moeilijk. Maar de eerste sleutel op het blok zetten is de moeilijkste.
En de torretjes kun je nog gewoon zonder pc aan te sluiten maken.

Succes
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Wit (heel licht blauw) rokende motor... (OM602, 100.000k

Bericht door Leo »

Grumble schreef:hoe wit is wit, en wanneer spreek je van blauwe rook?
Staat hier beschreven. En anders is er altijd nog de geur die uitsluitsel kan geven. Staat ook beschreven hoe je daar onderscheid tussen kunt maken.

Als je een topic begint met "ik heb gegoogeld op rook" en je komt met een (niet kloppend) lijstje welk niet op dit forum te vinden is, dan wek je bij mij niet de indruk dat je het dieselgedeelte van dit forum grondig hebt doorgenomen. Kun je best een beetje pissig op me worden wanneer ik je daar op wijs, maar ik heb hier duizenden uren zitten schrijven over dieselmotoren. Nergens op Nederlandstalig internet staan het rookprobleem, de diagnose-methode en de oplossingen zo duidelijk beschreven als op dit forum. Maak er gebruik van.

En sleutelen? Door schade en schande wordt je wijs. Als je alles moet gaan betalen wat ik al naar de duivel heb gedraaid, kun je tot je pensioen je salaris bij me inleveren.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Wit (heel licht blauw) rokende motor... (OM602, 100.000k

Bericht door SergeL »

Leo schreef:Als je alles moet gaan betalen wat ik al naar de duivel heb gedraaid, kun je tot je pensioen je salaris bij me inleveren.
Mocht ik ooit in m'n leven nog eens een sollicitatiebrief moeten schrijven, dan sluit ik m met deze zin af :lol:

Uitlaatspruitstuk losdraaien met de meeste kans op weinig brokken; ringsleutel pakken en met een hamer tikken tot er beweging in komt. komt er geen beweging in, dan heet stoken, laten afkoelen en nog eens proberen
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: Wit (heel licht blauw) rokende motor... (OM602, 100.000k

Bericht door Grumble »

Het uitlaat spruitstuk is (met wat extra hulp) van het blok los, en de voorste uitlaat is bagger vet!
Conclusie: koppakking is kapot, met 100.000 op de teller best wel vroeg, maar het blok is (als het er van het begin af aan ingezeten heeft) wel 32 jaar oud.
Dan komt nu de volgende stap: het demonteren van de kop.
Ik zal zoveel mogelijk foto'tjes maken zodat ik alles weer terug kan zetten, maar heeft iemand een plan van aanpak?
Moet ik de motor uit de wagen halen of kan die blijven zitten?

Pff...zoveel vragen en dit forum doorlezend kom ik zoveel dooie linkjes naar foto's tegen...
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Wit (heel licht blauw) rokende motor... (OM602, 100.000k

Bericht door Berthil »

Een tip kan ik je in iedergeval geven, maak je blok goed schoon voordat je het uit elkaar haalt.
Ik gebruik altijd een borstel met een of meer bussen remmenreiniger.
Dit voorkomt dat er troep in je blok terecht komt.

Succes
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Wit (heel licht blauw) rokende motor... (OM602, 100.000k

Bericht door DVIII »

de kristallen bol werkt nog prima dus , en mensen als je niet aan een remschijf of vliegwiel werkt , blijf dan uit de buurt van remmenreiniger !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: Wit (heel licht blauw) rokende motor... (OM602, 100.000k

Bericht door Grumble »

Ik snap je opmerking niet helemaal wat betreft die glazen bol, maar de opmerking over remmenreiniger snap ik helemaal :ssh:
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Wit (heel licht blauw) rokende motor... (OM602, 100.000k

Bericht door DVIII »

ik had toch al verteld dat zoiets het heel goed kon zijn ! ( als eerste reactie van mij)
:think:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten