Koppeling OM314

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Walt
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2013, 17:03

Koppeling OM314

Bericht door Walt »

Hallo allemaal!
Ik ben helemaal nieuw op dit forum. Inmiddels heb ik al mijn 2e 508d dus het werd eens tijd ook!

Dan direct maar mijn vraag:

De koppelingsleiding (hydraulisch dus) was afgebroken. Nu ik weer een nieuw stuk leiding ertussen heb gezet, probeer ik de leiding te ontluchten, maar dit wil helaas niet lukken!
Het ontluchten heb ik op de volgende manieren geprobeerd (al liggend in een plas);
Poging1: Reservoir bijvullen met dot4, een slangetje aan de ontluchtingsnippel, en vervolgens met de ontluchtingsnippel open een helpend persoon menig maal het pedaal laten pompen. Toen ik geen luchtbelletjes meer constateerde in het potje dot4 waarin mijn slangetje eindigde, draaide ik de nippel weer dicht.
Poging 2: Een grote spuit gevuld met dot 4, hieraan een kort slangetje gemonteerd en deze (helemaal gevuld met vloeistof) aan de nippel gezet. Vervolgens de nippel open gedraaid, en met moeite de spuit leeggedrukt. nog eens de spuit gevuld en hetzelfde herhaald totdat het reservoir overstroomde (en mijn broer meende geen belletjes meer te hebben gezien).

Jammer maar helaas pindakaas, heb ik met deze acties nog geen noemenswaardige vooruitgang geboekt..
Het pedaal blijft volledig onderin zitten, en ook is er geen druk voelbaar als men eenmalig drukt. Als je fanatiek gaat pompen dan zal er na een keer of 6 pompen wel wat druk voelbaar zijn, en komt de koppeling ook duidelijk in beweging.

Als ik de leiding controleer zie ik geen enkel lek, en ook bij de werkcilinder lijkt alles prima! Ook het reservoir is voldoende gevuld.

Nou heb ik ergens op dit forum een keer iets gelezen over een koppelingscilinder (onder) die verkeerd om gemonteerd is, waardoor ontluchten niet werkt. Ik las dat de koppelingsnippel, mits goed gemonteerd, naar boven wijst. Bij mijn 508, zit deze echter andersom, en zo is deze er ook vanaf gekomen!
Ik snap dat fenomeen niet zo goed, want toen er in Italië ook al eens eerder de leiding afbrak, was de leiding in no-time weer ontlucht...
Toch hoop ik stiekem dat dit de oorzaak is, want dat zou wel makkelijk zijn!

Maar goed, Ik zou dus graag willen weten hoe de koppelingscilinder (onder) gemonteerd hoort te zijn, en mocht deze goed zitten, wat er dan nog meer voor mogelijke problemen zouden kunnen zijn?

Er zijn trouwens nog wel meer vragen die ik zou willen stellen, maar dat komt later wel, deze heeft de prioriteit, want als de koppeling het weer doet dan rijdt het zaakje weer!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!! alvast bedankt!

Walt
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: Koppeling OM314

Bericht door Houtstoker »

Lucht gaat altijd bovenin zitten, dus de ontluchtingsnippel moet bovenin zitten anders kan ontluchten niet werken.
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Koppeling OM314

Bericht door Yoni »

Wat ik het makkelijkste vind bij een 609 is de cilinder los laten hangen.
Koppeling stangetje er in steken druk er op zetten met de hand ontluchting nippel open zetten en helemaal indrukken,
op het eind dicht zetten en weer los laten dan zuig je alle olie naar beneden.

Met een 508 schijnt het ook goed te werken met een kruipolie pompje met een slangetje beneden op de nippel te zetten en dan de remolie omhoog te pompen incl lucht!

Maar je kan de cilinder ook omdraaien en met de nippel omhoog zetten in het ergste geval moet je even een draai uit je leiding halen!
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Koppeling OM314

Bericht door Wim »

Als er inderdaad geen lucht in zit , dan verdenk ik de hoofdcillinder .
Maar en kan wel degelijk lucht in 't systeem zitten .
Dan zou ik de boel opnieuw leeg laten lopen en van onderaf met een spuit de handel opnieuw vullen .
Dit totdat er voldoende remvloeistof in het "potje" staat .
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Koppeling OM314

Bericht door Detlev »

Dit is zoals we het bij Dubbellucht hebben staan: (dat lijkt enigszins anders te gaan als wat jij beschrijft.....)

De meeste typen zijn uitgerust met hydraulische koppelingsbediening. Als je op het pedaal trapt, druk je daarbij een hoofdcilinder in, welke op zijn beurt weer een bedieningscilinder (werkcilinder) in werking stelt voor de koppelingshefboom. Op het koppelingspedaal zitten hulpveren, die er voor zorgen, dat de benodigde pedaalkracht slechts ca 20 kg bedraagt.

Verwijder de stofdop van de ontluchtingsnippel van de werkcilinder en plaats de ontluchtingsslang. Deze moet schoon zijn en tot aan de ontluchtingsnippel van de wielremcilinder linksvoor komen.
Trek de stofdop van de wielremcilinder linksvoor en schuif het vrije uiteinde van de ontluchtingsslang op de ontluchtingsnippel.
Draai de ontluchtingsnippel van de werkcilinder ca. 1 slag open.
Trek het slangetje aan de zijkant van het reservoir los en hang het in een opvangbakje.
Zorg er voor dat tijdens de procedure het vloeistofnivau in het reservoir steeds bijgevuld wordt en zo niet onder de minimale markering komt.
Draai de ontluchtingsnippel van de wielremcilinder ca. 1 slag los. Trap het rempedaal snel in, draai de nippel weer dicht en laat het rempedaal langzaam omhoog komen.
Herhaal de procedure van punt 14 tot er schone olie, uit het slangetje komt en er geen luchtbellen opstijgen uit het opvangbakje.
Draai de nippel van de koppelingscilinder vast en verwijder de slang.
Breng de stofdoppen weer aan.
Controleer het remvloeistofniveau. Vul indien nodig remvloeistof bij tot de max. markering.
Mercedes 406 uit 1969
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Koppeling OM314

Bericht door DVIII »

hiep hiep , Yoni heeft het goede antwoord gegeven , en okay de methode dbbl is goed , maar meer voor zeer ervaren ontluchters , het risico bestaat dat je remmen ook droog komen te staan , en dat slangetje wil er wel eens tussenuit glippen . , ? Heb ik niet eens een uitvoerige beschrijving in het archief bijgedragen ! ( nota , ik vul ook altijd eerst de werkcilinder met vloeistof ! )
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Koppeling OM314

Bericht door Hanomaad »

Ik heb ook mijn cilinder onderop los moeten halen voordat ik mijn koppeling na vervangen slang weer ontlucht kreeg. Ik heb een paar dagen lopen klooien met andere methodes omdat ik het lastig vond om bij de moeren te komen. DVIII had het toen ook al gezegd trouwens.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten