Wanneer schakelen?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Rick
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jul 2013, 00:31

Wanneer schakelen?

Bericht door Rick »

Hoi,

het is misschien een beetje een vreemde vraag, maar bij welk toerenaantal moet je schakelen. Ik heb een F40 uit 73 en daar zit een om 616 in. Nu heeft de een tegen me gezegd dat ik de bus als een tractor moet rijden. Dat interpreteer ik maar als heel rustig en niet teveel toeren maken voordat je schakelt, heb namelijk nog nooit op een tractor gezeten. Een ander zei juist dat je wel een beetje moest doortrekken in de versnelling voordat je schakelt. Ik wil gewoon het beste doen voor mijn motor, maar ik weet dus niet wat de juiste manier is. Alvast bedankt!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Wanneer schakelen?

Bericht door Yoni »

616 blokken moet je wel redelijk op toeren houden wil je niet doodvallen in of tussen de versnellingen.
bij 508 ligt je maximum schakelpunt van 4 naar 5 rond de maximaal 60km voor invoegen volgens de tacho wat harder maar dat voelt als moord...
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Wanneer schakelen?

Bericht door paul snip »

Als je überhaupt nog een beetje op wilt schieten moet je het motortje aardig tergen. Ver doortrekken dus. Ze kunnen daar, als ze warm zijn, overigens prima tegen!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Wanneer schakelen?

Bericht door Leo »

Als ik er ff van uit ga dat er de standaard vierbak onder hangt én je snelheidsmeter klopt én er de standaard bandenmaat onder zit: Overschakelen bij MAX 20, 40 en 60km/u.

Hoe je moet rijden kan natuurlijk niemand jou vertellen. De variabelen zijn onderweg zo groot (bergen/vlakke weg, tegenwind/vóór de wind etc) dat ieder advies als een tang op een varken slaat.
Wat wél zeker is dat je het karretje flink moet laten janken om de overige weggebruikers niet tot overlast te zijn. :angel:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Wanneer schakelen?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik weet van sommige Benzen dat er van die banen met Romeinse cijfers in de snelheidsmeter bij de cijfers staan die aangeven wanneer maximaal te schakelen. :)

Weliswaar heb ik geen Benz, maar wil je niet iedereen tot last zijn moet er bij tijd en wijle even flink gebruld worden (waarbij het geluidsniveau stukken sneller toeneemt als de gereden snelheid... :WTF: )

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Wanneer schakelen?

Bericht door SergeL »

Ik schakel gemiddeld genomen koud bij 10-30-50 en warm 15-35-60. Het is een beetje op gevoel en gehoor, want ik schakel nooit nav de snelheid, maar in de praktijk komt het vaak wel op voorstaande neer.

Trouwens als je je druk maakt of je je medeweggebruiker hindert, dan kun je je oude kar beter aan de wilgen hangen, want de gemiddelde leasebakl#l ergert zich per definitie aan alles wat minder dan 20km harder rijdt dan de maximum snelheid. Persoonlijk zie ik het als een goede daad om wat rust en traagheid te brengen op de weg, dat zit een stuk lekkerder.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Wanneer schakelen?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik maak me er ook niet druk om. Maar om hem met 50 voor een aanstormende vrachtwagen te prakken omdat de invoegstrook op is, of in Duitsland na het tanken bij het tankstation op een helling weer gang te zetten om tussen het verkeer te komen wordt het motortje toch echt even flink op zijn donder gegeven. Moet ie maar tegenkunnen hoor! :mrgreen:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten