OM314 rookt/stinkt

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hugo »

Pijpsleutel?
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Goeie tip! Ga ik zo ff halen bij een vriend van me die er eentje heeft van 30mm. Scheelt weer €30. Kleppendekselpakking net besteld en zou ik dinsdag moeten hebben, is ook weer €30 trouwens. Morgen gaan de verstuivers er dan uit. Maandag naar Oudejans, dinsdag alles weer erin en dan hopelijk rookloos.

Ik ga meteen de kleppen maar even stellen als die deksel er dan toch af is. Heb zo'n setje voelermaten gekocht net.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Ik lees in het werkplaatshandboek ook nog:

"4. Schroef de lekolieleiding los."

Kan iemand me uitleggen waar dat zit op een OM314?

"6. Monteer de lekolieleiding met nieuwe afdichtingsbrillen."

Wat zijn nieuwe afdichtingsbrillen precies en is het echt nodig die te vervangen?

Ik probeer te voorkomen dat ik straks van alles open heb liggen en niet meer dicht kan maken zonder bepaalde onderdelen die dan net niet op voorraad zijn natuurlijk. En ik moet volgend weekend weer kunnen rijden.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door DVIII »

goede vraag , wat voor vraagbaak heb je daar in godsnaam , eentje met heel veel humor begrijp ik .
je leest wat je moet doen op zijn padvinderij , "kom je bij een rivier maak dan met touw en planken een noodbrug" ( verdere omschrijving ontbreekt ....) :sick:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Yoni »

Bij een Mercedes werkplaats handboek gaan ze er van uit dat de monteur weet wat een lek olie leiding is, Bij een Haynes zal je er ongetwijfeld ook plaatjes bij hebben

Ander woord voor lek olie leiding is retour leiding dat is een leiding die op de verstuivers zit gebout waar overtollig diesel voor koeling weer mee terug loopt naar de tank.

De (bril) afdichtings ringen zijn van koper dus die kan je beter vervangen doe je dat niet en ga je diesel in het blok lekken heb je een probleem na verloop van tijd!

Plaatje afdicht ring
http://www.hydrotek.nl/uploads/media/pr ... _table.png

Ik kreeg mn verstuivers terug met nieuwe "bril ringen" en brandplaatjes vrij standaard spul naar mijn idee.

Suc6
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Dankjewel. Ik heb de retour leiding gevonden en los gemaakt. De ringetjes aan elke kant zijn verbonden met elkaar zodat ze er niet zomaar af kunnen vallen. Brilringetjes dus ja.

De verstuivers zijn er ook uit, inclusief brandplaatjes (ringetjes). Was even lastig zonder zo'n trekker, met een griptang gedaan. Helaas wel wat diepe krassen achtergelaten in de houders, door het slippen van de tang. Hopelijk niets kritieks beschadigd.

Zo zien de nozzles eruit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind ze er behoorlijk smerig uit zien. Morgen ga ik ermee naar Oudejans. Het testen kost een tientje per stuk.
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hugo »

Die verstuivers lijken onderhoud nodig te hebben maar ik weet er niet veel van.
Gisteren heb ik mijn kleppen gesteld, slechts heel kleine afwijkingen, vooral de inlaat stond een beetje ruim.
Nu alles perfect afgesteld en de motor reageerde heel tevreden met een erg mooi, rond geluid.
Ik wist niet dat dit zoveel uit kon maken.
Groet hugo
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Ze lijken mij ook wel vies, maar ik hoor het morgen wel. Ik ga meteen ook mijn kleppen maar even stellen voordat ik de verstuivers er weer in stop, nu ik toch het deksel eraf heb. Ik bedenk me trouwens net dat ik beter even het deksel erop had kunnen doen voor het stof. Morgenochtend maar, dan. Ben nu niet meer bij de bus.
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hugo »

Zonder verstuivers gaat het ronddraaien voor het stellen lekker makkelijk.
Let op dat er niets in kan vallen.
Als je je voelmaatje gebruikt, zorg dan voor een lichte druk op de stelbout, volgens mijn ervaring krijg je het dat heel precies.

Groet Hugo
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 aug 2013, 10:10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hansel »

Ik heb er ook niet veel verstand van, maar die van mij waren een stuk minder vervuild, en deden ook al weinig goeds. Het lijkt met trouwens een soort visueuse cirkel. Omdat de ontbranding minder wordt, wordt het hele zooitje smerig, en dus de ontbranding minder goed etc.

Ik ben heel benieuwd wat Oudejans er over te vertellen heeft.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Net weggebracht. Dat ze er smerig uit zien zegt niet zo veel zei de man daar. Ik hoor morgen wat de test resultaten zijn.
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Paulus407 »

Ja! Het is morgen!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Net het testresultaat gekregen: ze zijn als nieuw! Sproeien mooi, staan ietsje te laag, maar ze vinden het zeker niet nodig er nieuwe nozzles in te zetten.

Dus de verstuivers zijn het probleem niet! Voor noppes eruit gehaald :(

De pomp kan ik nu nog proberen op tijd te zetten? Is dat te doen voor een semi-beginner?

Ze zeiden ook het kan eventueel aan de luchtinlaat liggen, dat ie niet genoeg krijgt, of ergens valse lucht. Iemand een idee waar dat eventueel een probleem kan zijn en hoe dat makkelijk te testen is?
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Uit Leo's verhaal:
Want meestal geeft een te late inspuiting meer wit/grijze dan zwarte rook.
Dat wordt veroorzaakt door de brandstof die zó laat ingespoten wordt dat het geen tijd meer heeft om in je cilinder te verbranden en dan onverbrand de pijp uitgeperst wordt.
Uit je pijp zie je dan meest onverbruikte verdampte brandstof komen (wit/grijs), en niet zo zeer slecht verbrande brandstof (wat roet eigenlijk is).
Aan je uitlaat is dat ook duidelijk te ruiken.
Maar zoals ik al zei, de rook is soms grijs, wat een combinatie is van de bijna witte dieseldamp en een klein beetje roet.
Een beetje vakman hoort ook direct aan je motor of ie te laat staat:
Inplaats van de mooie felle "dieselklop" bij iedere verbranding, staat ie nu te soffen en tikt vrij onregelmatig achter de verbrandingen aan.

Motoren met de nodige kilometers achter hun lagers hebben er vaak last van.
Alles wat bij de aandrijving van de brandstofpomp gebruikt wordt heeft dan een beetje speling gekregen, waardoor op het einde van die aandrijving de pomp dus ff later komt te staan.
Tezamen met een beetje mindere compressie geeft dit dan een vrij futloze motor, die echter wel grote dorst heeft, want het baasje trapt gewoon het gaspedaal op de plank om tóch maar aan die pk's te komen.
Deze motor heeft 22k gereden. Futloos issie niet en teveel verbruikt ie ook niet (1 op 8 a 9).
Zwarte rook oftewel roet wordt meestal veroorzaakt door een onjuiste verhouding van lucht ten opzichte van de hoeveelheid ingespoten brandstof.
Als je teveel brandstof, en dus tekort lucht hebt, gaat ie walmen. ( vergelijkbaar met een olielamp)

Waar kan dat aan liggen:
Het luchtfilter is verstopt
Het is geen zwarte rook.. het is wit/grijs en het stinkt enorm.

Ik ben een beetje ten einde raad aan het raken. "Ermee leren leven" wil ik ook niet, want daarom had ik nou juist een nieuwe motor erin gezet! En dat heeft me een lieve duit gekost... Wat kan ik nog proberen?
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hugo »

Wat jammer,
Is hij gaan roken na onderhoud cq kleppen gesteld?
Groet Hugo
Johannes

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Johannes »

Ook bij te weinig compressie krijg je dit soort rook, je zou een compressietest kunnen (laten) doen.
Ik heb ooit eens een Volvo MD2 opengehaald met dezelfde rookverschijnselen. Daar waren de zuigers 180 graden gedraaid gemonteerd bij revisie. Net als bij de OM314 zit daar een wervelkamer excentrisch in de zuiger, die zat dus aan de verkeerde kant van de cilinder.
brandstofpomp timing is trouwens goed te doen.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Hugo: nee, het is langzaamaan zo gekomen. Na de eerste keer kleppen stellen bij 5000km was ie nog prima.

Pieter: ik kan de compressie eens laten meten... pomp op tijd zetten eerst maar proberen.
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Grumble »

Eind vorig jaar begon onze wagen ook verschrikkelijk te roken, bleek een kapotte koppakking te wezen.
Die is nu vervangen en loopt weer als een zonnetje!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door karogegro »

Tja, ik zou zeggen, koppel je luchtfilter er eens af, en starten.
Geen rook, probleem gevonden. Wel rook, verder zoeken.
Desnoods een stukje rijden met afgekoppelt luchtfilter, totdat de motor goed warm is.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
peter succes

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door peter succes »

kan n verstopte lucht filter ook de oorzaak zijn van meer brandstof gebruik????
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Kapotte koppakking kan tot water in de motor leiden, als ik het goed begrijp, wat weer leidt tot rook (waterdamp). Maar in mijn geval stinkt hij ook nogal, wat echt op onvolledige verbranding duidt. Koppakking nu al stuk bij een nieuwe motor lijkt me ook niet zo waarschijnlijk. Ik raak ook geen koelwater kwijt, en ik zie ook geen olie in de radiateur.

Ik ga het filter eens los gooien. Eerst de verstuivers er weer in. Van de week ergens.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door karogegro »

peter succes schreef:kan n verstopte lucht filter ook de oorzaak zijn van meer brandstof gebruik????
:WTF: .........tja. Lijkt me wel ja. Als er een gronisch tekort aan lucht is, ga je om toch op snelheid te blijven dat gaspendaal door de vloer trappen, en krijg je door Leo uitgebreid verklaarde symptomen. O ja, en een draaikolk in je tank.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 aug 2013, 10:10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hansel »

He jammer dat je de oorzaak nog niet hebt gevonden :(
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Fvd »

Zomaar een gedachte, heeft het niet een beetje te maken met perceptie, dat een diesel zoals de jouwe nu eenmaal wat rookt maar jij vindt dat dat teveel is terwijl het 'normaal' is?


filmpje van de uitstotende uitlaatgassen>?

Fvd
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

karogegro: ik heb niet het idee dat ik vermogen tekort kom, en ik rij op de vlakke baan normaal gesproken ook niet plankgas. Ik kan gemakkelijk de 90 halen met nog wat gas over. Mijn verbruik is ook normaal voor een OM314. Zwarte rook heb ik ook niet. Het is grijs/wit.

fvd: dat zou natuurlijk kunnen, maar als ik mijn uitlaat vergelijk met andere OM314s dan stinkt de mijne veel meer (van die hele scherpe zwavel lucht). De uitlaatgassen van die van een vriend met een behoorlijk uitgelubberde OM314 die heel veel olie zuipt en minder vermogen heeft (met veel km en nooit een revisie gehad waarschijnlijk) zijn veel minder scherp. Als ik het alleen had bij koud/nat weer zou ik er niet over klagen. Maar in het warme Z Frankrijk zag ik zelfs na een lange rit op een warme dag nog steeds een flinke tuft grijs/witte rook naast me hangen. M'n motor komt mooi op 85-90 graden.

En ik ruik het in de cabine, zeker met het raam open, en zelfs op de snelweg. Ik word er misselijk van. Als iemand even moet helpen met ergens inparkeren dan is dat bijna niet te doen door de stank voor die arme mensen. Ik vind de stank nog het ergste, niet eens de rook.

Tenslotte, dit is een nieuwe motor geweest die er eind 2011 in is gezet, uit een krat, strak in de groene lak en in de conserveringsolie, met nieuwe pomp en nieuwe verstuivers. In het begin rookte en stonk hij bijna helemaal niet! Dat ding heeft wel vanaf 1986 in opslag gestaan, ja, maar de dingen die nu versleten zouden kunnen zijn (verstuivers) zijn dat blijkbaar niet. Ik snap er niets van.

Ik heb wel lang met een te koude motor gereden door een stukke thermostaat. Kan dat dit veroorzaken?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten