oliepeil helemaal onderop de stok

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

oliepeil helemaal onderop de stok

Bericht door Hanomaad »

Ik had mijn olie en filter ververst, en gevuld precies op het midden van het gedeelte waar ie moet staan op de peilstok. Toen een stuk gereden, en nog een stuk, en net gekeken en het zat helemaal onderop de peilstok nu. Een liter of anderhalf kon er nog bij. Ik vraag me nu af of dat schade heeft kunnen veroorzaken, of hoe snel dat gebeurt bij een OM314. Ik denk dat ik er zo'n 30km mee heb gereden, dat lage peil. Waarschijnlijk omdat het ook nog het verse oliefilter in moest?
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: oliepeil helemaal onderop de stok

Bericht door Arno Z »

Het oliefilter zal helemaal leeg zijn geweest, nadat de pomp die gevuld heeft ben je wel een dikke liter kwijt. Ook zakt er (bij stilstand) nog eea aan olie naar beneden. Bij draaien wordt dat weer mooi verspreid.

Zag je nog een tipje olie op de pijlstok na het draaien? Dan zou ik me verder geen zorgen maken, het gaat er om dat de aanzuig van de oliepomp onder het olieniveau is gebleven om zo continue de smerende werking te kunnen waarborgen.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: oliepeil helemaal onderop de stok

Bericht door Anton »

Hoi,

Het is zeker niet zo dat bij een te laag oliepeil de motor meteen vastloopt, er is wel enige veiligheid in gebouwd.
Olie heeft namelijk naast zijn smerende werking ook tot doel om warmte af te voeren.
Zorg dat je oliepeil altijd tussen de streepje min en max staat.
Overvullen, te veel olie is ook slecht, de olie kan zeer heet worden en dit kan leiden dat de motor op zijn eigen motorolie gaat lopen, hij slaat op hol en dat wil je echt niet.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: oliepeil helemaal onderop de stok

Bericht door Paulus407 »

Ik las altijd gewoon 10cm aan de peilstok :up:


De oliepomp moet je filter idd nog vullen, wat jij beschrijft is normaal. Als je gereden hebt met een te laag peil is dat in dit geval geen ramp.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten