Problemen OM617

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Problemen OM617

Bericht door Paulus407 »

Mannen (en Dames ;) )

Mijn maatje heeft een 409 met een 300D OM617 motor (300D).
Gisteren begon hij ineens heel onregelmatig te lopen, koud blijft hij niet eens lopen.
We zijn op onderzoek uit gegaan. Klepspeling (onlangs gesteld) was nog goed. Motor heeft op 1 cilinder (cil. 4) 18 bar compressie en de rest 20/21bar.
De verstuivers zijn onlangs getest en bleken goed.
Nu lopen we een beetje vast.
We hebben 2 van de uitgangen van de dieselpomp los gehaald en daar kwamen we wat olie tegen bij één plunjer. Toevallig ook net de cilinder die de minste compressie geeft. Vervolgens maar besloten om de pomp na te (laten) kijken.
Om de pomp te demonteren wilden we cil 1 in BDP (einde compressieslag) zetten. Hiervoor staan er verschillende merktekens: Op de nokkenas zit achter de poulie een merkteken dat gelijk moet staan met een merkteken op het nokkenaslager-huis. Op de krukas staat een schaalverdeling in graden. Als we de merktekens op de nokkenas gelijk zetten staat de krukas naast merkteken OT, deze staan dus niet gelijk.

Kan iemand ons hier vertellen hoe we de motor op tijd moeten zetten? Of hebben we hier al een oorzaak van het slechte lopen?
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Problemen OM617

Bericht door karmann »

Nee de motor spuit in Voor het dode punt, maar ik vind dat je meteen wel erg rigoreus te werk gaat, alvorens andere zaken te controleren! volgens mij riekt dit meer naar lucht in de brandstof leiding, maar op afstand blijft het moeilijk
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Problemen OM617

Bericht door Paulus407 »

Karmann: uiteraard hebben we meer gecontroleerd, maar ik achtte dat niet heel relevant voor t topic.

Ik begrijp denk ik niet wat je precies bedoeld in je reactie. Dat er voor BDP ingespoten wordt weet ik, maar ik begrijp niet zo goed wat dat met mijn vraag te maken heeft. Mijn vraag is eigenlijk hoe je cil 1 in einde compressieslag zet en of iemand het verschil dat we hebben tussen merktekens kan verklaren (versleten ketting?) Als de nokkenas op merkteken staat, staat de krukas dat niet namelijk.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Problemen OM617

Bericht door Yoni »

Draai je je motor wel de juiste kant op?
Deze blokken hebben ook een ketting spanner die op oliedruk en een veer werkt dus dat kan ook het verschil in de ijkpunten zijn!

Haal ook even je kleppendeksel eens los en toorn je blok rond heb bij een OM615 met 200K al een 2 van de 3 ketting schakels gebroken gezien en die heeft nog even goed gerateld zonder schade op te lopen
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Problemen OM617

Bericht door Paulus407 »

Ik draai de motor linksom; links is de trekkende zijde (gezien vanuit de bestuurder).
Het kleppendeksel is eraf, dat is nodig om de merktekens op de nokkenas te zien. Met de ketting is op 't zicht niets mis.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Problemen OM617

Bericht door Yoni »

de krukas moet je rechtsom draaien als ik me niet vergis dan blijft de kant van de nokas, brandstofpomp en krukas namelijk strak straan, al draaiend zou de motor dan na de krukas tandwiel met de spanner de slek er uit moeten duwen.

Edit: plaatje dr bij

Afbeelding
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Problemen OM617

Bericht door Paulus407 »

We zeggen hetzelfde :lol:
Het is linksom, gezien vanuit de bestuurder en dus rechtsom als je voor de motor staat ;)
Daar zit m de verwarring in ;)
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Problemen OM617

Bericht door karmann »

Het kan natuurlijk zijn dat de ketting gerekt is(veel km,s..en trekwerk?En een Nieuwe (met schakel)...zit er vlug in en kost ook niet alles, wel eerst ook de tandwielen en spanner controleren
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Problemen OM617

Bericht door Paulus407 »

Ja, dat zou zeker t geval kunnen zijn. Vandaar ook mijn vraag. Ik zal straks eens kijken wat de afwijking op de krukas (vanaf 0) is als ik de nokkenas op tijd heb staan.
Waarom staat die schaalverdeling eigenlijk op de krukas? Voor t afstellen v de pomptiming?
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Problemen OM617

Bericht door Paulus407 »

We hebben de oorzaak.... maar die was niet zo spannend als dat we dachten :lol:
Ik heb iemand beloofd om 't op het forum te posten zodra ik het op zou lossen, dus bij deze.

Mijn maatje is zelf aan de camper begonnen en hij kon alleen de pomp niet uitsluiten, vandaar dat hij die wilde uitbouwen om te testen. Ik zou 'm daarbij helpen.
Gisteren dus op zoek naar een werkplaatshandboek of de info over hoe de pomp te demonteren. Via de dubbelluchtclub ook bij "Pieter" terecht gekomen. Volgens mij is Pieter actief lid hier op het forum en bij de dubbellucht-club. Pieter was uiterst behulpzaam en heeft me van a-z uitgelegd hoe je de pomp dient te demonteren. Hij heeft ook meegedacht over een mogelijke oorzaak en naar een verklaring voor de "olie" onder de uitgang van cil. 4 op de pomp.

Nu was ik vandaag vrij, dus ik denk kom, laat ik eens in die camper klimmen, kijken of ik wat kon vinden want m'n gevoel (meer was 't ook niet) zei dat 't de pomp niet zou zijn en dat we "te moeilijk dachten". Omdat één verstuiver een nat neusje leek(!) te hebben, heb ik de verstuivers in een zak gedaan en ben in de auto gestapt om ze te gaan testen (ondanks dat dat onlangs al is gebeurd). Toen ik bij aankomst de zak opende had ik meteen de oorzaak..... benzine. Heeft die knuppel toch z'n campertje gewoon afgetankt met benzine!!
Verstuivers toch ff snel getest, waren allen prima. Snel terug naar huis, draai de dop van zn brandstoftank... ben nog high van de damp :crazy: Maar wij hebben ook gewoon niks geroken... terwijl we er toch samen de verstuivers uit geschroefd hebben. Hij natuurlijk dik 150,- afgerekend bij de pomp... en niks in de gaten Gehehe.

Dus: gelukkig de pomp lekker laten zitten. Vanavond die 100L benzine maar eens overhevelen in mijn tankje, gehehe. De zaak eens schoonmaken en terugbouwen.
Iedereen bedankt voor t meedenken en Pieter in het bijzonder, top!
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Problemen OM617

Bericht door karmann »

Toch nog geluk bij een ongeluk, dat je er zo snel achter komt Paul.
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Problemen OM617

Bericht door Paulus407 »

Nou! Je kunt lang zoeken naar zoiets... En ook gewoon niets geroken met zn tweeën. Wij werken allebei eigenlijk alleen met benzinemotoren, dus die geur viel niet op denk ik :)
Inmiddels t systeem leeg gemaakt, diesel erin, even pompen en starten maar. Beetje kuchen maar hij loopt weer prima!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten