Wie heeft ervaring met FIAT?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Wie heeft ervaring met FIAT?

Bericht door Admin »

Wie kent uit eigen ervaring de FIAT 2.3 diesel met 130 pk?

Levensduur,
storingsgevoeligheid,
gemiddeld verbruik (bij wat voor opbouw),
top (bij wat voor opbouw en wat voor versnellingsbak)?

Alle informatie is welkom. Alvast bedankt!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met FIAT?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Camperforum.nl :crazy: :crazy:

Maar even serieus, ik heb wel eens een Iveco met zo'n motor gereden (middellang/hoog dak -bestelbus, enkellucht) en die reed stukken fijner als de Sprinter 313 CDI of VW LT met 102pk vijfcilinder. Voelbaar sterker en geciviliseerder, om het zo maar te zeggen. Over de storingsgevoeligheid en verbruik kan ik helaas niks melden, wel over het feit dat er een vrij korte asoverbrenging in zat en hij goed trok, maar niet echt snel op top was.
Ook vond ik de Agile bak die daar in zat (net als Sprintshift) niet mijn ding.

Als je één ritje met de 3.0 Iveco gereden hebt, hoef je de 2.3 niet meer... :think:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met FIAT?

Bericht door Admin »

Jeroen, bedankt voor je best wel waardevolle - zij het volkomen subjectieve - verhaal.
Inmiddels uitgevonden dat de 3.0 een ketting heeft om de nokkenas aan te drijven, terwijl de 2.3 al na 92.000 km een nieuwe tandriem nodig heeft.

Dus alles pleit voor de 3 l. Helaas is die kennelijk ook erg schaars :-(

Trouwens een raar gegeven dat vrijwel alle nieuwe campertjes onder de 6 m/3.5 t op een FIAT Ducato staan...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met FIAT?

Bericht door paul snip »

Ik rijd zelf met een buscamper met 2.3 motor. In een busje is 110pk zat. In een grote camper lukt het ook wel maar wordt het allemaal wat minder vlot. Deze motor is wel makkelijk te chippen naar max. 150 pk.

Ze zijn betrouwbaar. Distributieriem moet je inderdaad periodiek vervangen. Máár de 2.2 motor die ook geleverd wordt in deze bussen heeft veel meer problemen. Terwijl deze een ketting heeft. Dat is de motor die ik in ieder geval niet zou adviseren.

De motor is een 2.3 16v Iveco motor. Een redelijk moderne motor. Stil en zuinig.

Verbruik in mijn bus ligt rond de 1 op 12. In een camper wordt het 1 op 10 of net iets minder.

Het is een fijne stille motor. Voor mij zou deze motor geen reden zijn om een camper te laten staan. De 2.2 wél! (PSA rommel)...

Wat mij ook opvalt is dat de motor in bergachtig gebied beter presteert dan een Mercedes of VW motor met hetzelfde vermogen.

In mijn dagelijks werk bij de ANWB kom ik deze motoren zelden tegen met grote problemen. Dat geldt ook voor de oude 2.5 en de 2.8 motoren. Allemaal aan te bevelen. De 2.8 HDI of JTD is ook oke. Alleen de 2.2 motor zowel in de Ford Transit als in de Ducato/Boxer/Jumper serie staat echt bekend om zijn grote problemen. De rest is allemaal goed ;-)
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met FIAT?

Bericht door Admin »

Dank voor de welkome aanvulling, Paul!

Waarnaar wij uitkijken is zeker geen hoge hoed, maar een busje met nèt genoeg stahoogte voor mijn 1.80. Voor het verbruik een voordeel dat ik geen 2.05 lang ben :up:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met FIAT?

Bericht door paul snip »

Ik heb er gewoon een hefdakje op gezet.

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8441842

De bus bevalt mij zeer goed. Er zat een soort powerbox in waardoor het ding trok als een gek en 180 km per uur op de teller liep. Dit ding zag er zo gammel uit dat ik hem eruit gehaald heb. Met de bedoeling te gaan chiptunen. Echter de standaard 110pktjes zijn wat mij betreft voldoende. 130 Op de Autobahn is geen enkel probleem. Bij lange hellingen zakt ie een keer terug naar 120 misschien. Maar ik heb geen moment het idee dat ik vermogen tekort kom.

Ik gebruik de bus ook als dagelijks vervoer. Het is een heel fijn busje om in te rijden.

Verbruik bij rustig rijden ligt bij 1 op 12. Bij Autobahn jakkeren met 130 km en meer wordt het 1 op 10.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten