temperatuur loopt erg op

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

temperatuur loopt erg op

Bericht door Rene »

Ik heb een vraagje. In de bergen liep de temperatuur erg op ( 95gr) zover dat ik de kachel moest aanzetten om de temperatuur weer naar beneden te krijgen. op de vlakke weg geen problemen geen lekkages o.i.d.. Ik heb alles vorig jaar schoon gemaakt en door gespoten. Wat kan het nog meer zijn ik wil hier vanaf mijn temperatuur liep ook steeds op. Kan de werking waterpomp afnemen? andere thermostaat.

Motor 601.940

Gr René
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: temperatuur loopt erg op

Bericht door vanhooltje »

Werking van je pomp kan idd afnemen, de schoepjes willen nog eel een weg rotten.
Als je berg op rijd en in hoge toeren bent gebleven zou ik hier maar eems maar kijken.
Bij lage toeren kan de pomp het koelwater niet snel genoeg rond pompen.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: temperatuur loopt erg op

Bericht door Maxer »

95 graden is geen probleem. Pas boven de 105 moet je naar de kant. Dit kan omdat het een druksysteem is en dan kookt het water niet op 100 graden maar pas ong. bij 110. Ook loopt de temp op grotere hoogten, dus in de bergen verder op dan op zee niveau hier. Zelf heb ik nimmer een waterpomp gezien met rotte bladen (kan ook niet bij gebruik van koelvloeistof) maar wel veel slechte thermostaten. Als ik je bericht zo lees is er niet veel aan de hand.
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: temperatuur loopt erg op

Bericht door karmann »

Dit probleem heb ik bij al mijn M B, s opgelost door bij aanschaf een radiateur blok van een Automaat te monteren, sindsdien nooit geen oplopende temperatuur meer gehad
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: temperatuur loopt erg op

Bericht door Yoni »

karmann schreef:Dit probleem heb ik bij al mijn M B, s opgelost door bij aanschaf een radiateur blok van een Automaat te monteren, sindsdien nooit geen oplopende temperatuur meer gehad
95 graden is geen probleem toch?
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: temperatuur loopt erg op

Bericht door Rene »

95 gr geen probleem, mijn vorige motor is daardoor naar zijn moer gegaan zat wel op 100 gr maar toch. Vandaar dat ik wat huiverig ben ik wil dit geen tweede keer meemaken. Ik ga de pomp eraf halen en even zien wat er onder vandaan komt. Zal de thermostaat eens testen volgens mij zijn er ook die eerder open gaan.
Gr René
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: temperatuur loopt erg op

Bericht door Fvd »

Imo optiek kan de werking van de pomp idd afnemen door vervuilt water/koelvloeistof, je hebt de zaak al doorgespoeld maar wellicht toch te laat

Heb eens een pomp vervangen die zo vervuld/verroest was dat de schoepen 3 x zo dik waren geworden van de aangekoekte zooi en roest, dat pompte niet lekker meer rond

Temperatuurverhoging in de bergen lijkt mij iig te verklaren, je motor moet harder werken, wordt warmer,lagere toeren, dus minder rotatie van waterpomp en dus minder koeling, tel daarbij op dat minder rijwind je rad ook minder afkoelt

Fvd
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: temperatuur loopt erg op

Bericht door karmann »

Rene je kan wel een andere thermostaat monteren, maar als de radiateur niet genoeg koelt heeft dat geen zin, laat hem er dan eerst helemaal uit(of openzetten) dan weet je de koelkapaciteit, dan de bergen nog om uit te proberen
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: temperatuur loopt erg op

Bericht door Leo »

De thermostaat geheel verwijderen is geen strak plan. Je opent daarmee ook het bypass-kanaal waardoor er minder koelmiddel door de radiateur stroomt. Dit geeft dus een vertekend beeld wbt de koelcapaciteit van de radiator.

Btw: 95 graden in de zomerse bergen is niets bijzonders.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten