407 ombouw naar om314

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

407 ombouw naar om314

Bericht door SergeL »

Hierbij even een afsplitsing van het 'brandweer 408 ombouw om314' draadje viewtopic.php?f=21&t=6989 om verwarring te voorkomen. Na voorstaande project te hebben afgerond, is nu mn eigen werkbus aan de beurt. Ik heb eerst onderzocht wat de ombouw naar een om602 behelst, maar zag daar uiteindelijk toch vanaf. De rest van het verhaal gaat als volgt (kopie uit voorstaande draadje);


"Na een hoop nachtjes slapen is het om602 verhaal van de baan. Hoofdredenen zijn dat de ombouw meer tijd gaat vergen, aangezien er meerdere aanpassingen gedaan moeten worden en daarnaast zijn diezelfde aanpassingen voor toekomstig onderhoud niet praktisch, cq; je kunt niet ff naar de winkel om een onderdeel te halen wanneer iets versleten of kapot is, maar zult het eerst zelf moeten fabriceren. Allemaal geen issue wanneer het je vakantiebus is, maar in dit geval gaat het om mn 407 werkbus. Slotconclusie; ik ga voor een standaardombouw, maar wel met iets meer vermogen dan nu met de om616 en [belangrijker] de 5 bak met korte 1, in de vorm van een om314. Zoals in een ander draadje hier vanavond al opgemerkt, heb ik net voor mezelf ontdekt dat deze ook op 12v start, wat de ombouw nog weer wat vlotter maakt in vergelijking met de ombouw van die brandweerbus.

Nog even kort samenvattend waar het hier om gaat; een 407, die in '72 van de band gelopen is als 408 en mid jaren 80 voorzien is van een om616 uit een personenwagen + bijpassende bak, met een wirwar aan suffe oplossingen om dit allemaal aan elkaar te breien. Maargoed, dat heeft het evengoed 30 jaar uitgehouden. De bus draait bij mij sinds 2 jaar als 'nostalische' bedrijfswagen fulltime gemiddeld zo'n 25dkm per jaar en met een geschat totaalgewicht van 4,5 ton heeft het huidige blok het er maar moeilijk mee. Inmiddels loopt de wagen op 3,5 poot, door een verbrande klep, lekt de keerring op de krukas zowel voor als achter in redelijke mate en begint de bak kuren te vertonen. Ondanks dat het blok zelf in wezen nog prima is, zie ik toch af van een revisie, aangezien ik in dat geval ook al dat stuntelwerk op zou willen lossen + voor die 5bak zou kiezen met korte 1. Al met al ben ik dan sneller klaar met de ombouw naar een 314, met nog een paar pk's extra als bonus.

De zoektocht naar een donor en/of goed blok is reeds gestart en volgende week worden er een paar besnuffeld. Verder is mij nog een om364 aangeboden, wat de opvolger van de 314 is en in wezen gelijk van bouw zou zijn vwb aansluitingen en montagewerk. Ik heb dit echter nog nergens geverifieerd gezien. Wanneer deze motor 1 op 1 net zo aangesloten kan worden als de 314, dan zou dat nog een overweging waard zijn.

Plan van aanpak is; tussen nu en eind januari een geschikt blok vinden, in februari de set opfrissen waar nodig met nieuwe slangen, verstuivers, koppeling, remblokken, filters, olie etc. En dan in maart een week vrij plannen om de boel om te bouwen. Ik ga geen beloftes meer doen, maar ik hoop van deze ombouw iets meer foto's te maken dan de vorige en zal die dan ook hier posten.

Nog 1 vraag voor de kenners; ik heb van die brandweerbus nog een nette achteras liggen waar verder niks op staat, maar waarvan 3,25 omwenteling van de flens 1 omwenteling van de remtrommel is. In principe heeft zo'n 408 dezelfde achteras als een 406 of 407, maar dit lijkt mij een andere overbrenging. Klopt dat? cq is deze geschikt voor een om314?"


Inmiddels is duidelijk dat de om364 niet 1 op 1 uitwisselbaar is met de om314 en valt dus af. Ook de achteras is niet geschikt
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door SergeL »

Vandaag vermoedelijk de juiste om314 donor gevonden. Het ding heeft jaren stil gestaan, maar bij de eerste slinger van de startmotor was het meteen rond, 5 bar en weinig rook. warm nog steeds 3 bar, geen lekkages, geen carterdruk, oogaanschijnlijk goede 5 bak, vermoedelijk de achteras met de langere overbrenging. Voor de vorm nog even bij een andere kijken omdat die afspraak nu eenmaal gemaakt is, maar ik wens te betwijfelen dat het nog veel beter gaat worden dan dit.

wordt vervolgt.
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door SergeL »

Motor met alle benodigdheden voor de ombouw zijn aangeschaft bij De kogge. Het is de set geworden die ik maandag bekeken heb. Binnenkort de set daar uitbouwen en dan kan het project beginnen.
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door Wim »

Ondanks het feit dat ik geen MB heb lijkt mij het een intressant projekt .
Ik hoop meer foto's te zien en meer te lezen :wink:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door SergeL »

Tja als ik op stoom ben, dan vergeet ik vaak dat soort bijzaken als foto's maken, maar dit keer heb ik hulptroepen ingeschakeld om de tijd dat de bus uit bedrijf is zo kort mogelijk te houden en dan zullen er best eens wat meer kiekjes geschoten worden dan bij de vorige ombouw. :roll:
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door DVIII »

met een beetje geluk heb je van Jan een motor gekocht waarvan hij niet wist dat het een goede was , en die kans is groot :ssh:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door SergeL »

Ik heb voor de ruggespraak een bekende meegenomen die dik 40 jaar vrachtwagenmonteur is geweest bij Volvo. Zijn oordeel was :up: en daar durf ik wel van uit te gaan.
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door SergeL »

Tja, momenteel ongelofelijk drukte met mn bedrijf en dus geen tijd voor de ombouw, sterker; het blok is nog steeds ingebouwd bij de Kogge. Ik ben bang dat het nog wel zeker een maand of 2 kan duren voordat ik tijd kan vinden voor de ombouw. Op zich is dat geen punt, echter twijfel ik sterk of de huidige motor het nog 2 maanden uit gaat houden; inmiddels geeft de oliedruk bij warme motor stationair de onderkant van de 0 streep aan en met 80kmpu de bovenkant van de 0 streep... Ik zit me even af te vragen of ik me nu iets van die waardes aan moet trekken (dit weekeind hiermee 600km gereden), of me voor moet bereiden op een acute motortransplantatie... Voor de vorm heb ik er vandaag een fles Slick in gegooid, maar afgezien van een stillere motor, maakte het voor de druk niks uit. Wie kan me hier iets zinnigs over zeggen en/of heeft een idee, cq paardenmiddel om deze tor nog een km of 6000 draaiend te houden?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door DVIII »

6000 is geen eindstreep maar een serieuze prestatie . als het zo slecht is met je oliedruk , werkt je filter dan wel , er zit een bypass op het filterhuis die het volume van je olie doorlaat en je olie voor een deel door het filter leidt . als je bypassklep vast zit laat hij altijd bijna alles door en heb je dus altijd bijna geen druk. en een motor die niet smeert haalt de 6000 km niet . ik denk niet dat het aanvoeren dat je geen tijd hebt een reden is voor de motor om het langer vol te houden. je gelooft niet in sprookjes ,dat je op een wonder kan rekenen
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door SergeL »

Vandaag ff met de ex-vrachtwagenmonteur gesproken en die had ook al van die opbeurende woorden. Overigens opperde hij ook het filter. Verder zat ik net te denken dat de olie -ondanks dat er een liter op 400km bij gaat- misschien wel sterk verdund is met diesel omdat ie op 3 poten loopt. Goed dat ga ik dan nog proberen; oliefilterhuis checken, oliefilter vernieuwen en een nieuwe sloot olie er in. Lange stukken met een andere kar en als het dan alsnog voortijdig boem is, dan is dat maar zo, ik ga er ook geen studie meer van maken.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door DVIII »

je snept zelf ook wel dat met wat je nu weet je in feite een manier van doen voor jezelf goedkeurt waar je normaal , als een ander dat zo omschrijft je geen goed woord voor over hebt . ik vind het tamelijk fatalistisch . een paar jaar geleden gingen een paar kennissen van mij met een suzuki busje , je kent ze wel zo'n vierkant auto'tje van niks met heel veel lawaai in de motor , er was duidelijk iets niet in orde mechanisch . heel dat ding volgeladen met bullen en ze moesten en zouden en gingen toch , geen argument kon ze tegenhouden op reis . de reis eindigde bij zundert , dus nog voor de belgische grens , het was hoogzomer en in zundert was een camping . de auto is niet eens verder gekomen dan de camping , daar wonen nu kippen in . dat ze in zundert terecht kwamen was dat de man van de sleepdienst in zundert woonde, eigenlijk strandde het ding voor breda , en dat ze breda haalde was omdat de moerdijkbrug naar het zuiden toe een flinke berg af rijden is , dus dat ging nog net . en dat ze de moerdijkbrug haalde was omdat de A16 nogal smal is en de zuiging van het vrachtverkeer een hoop meegeholpen heeft aan een verminderde luchtweerstand. oja , ze woonden in dordrecht :red:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door Admin »

Mooi verhaal! En hij viel als een blok voor de dochter van de campingbaas, ze trouwden en ze leefden nog lang en gelukkig!

Ik had als jongere in Den Haag ook van die fatalistische buurjongens. Die kochten met z'n zessen voor een paar honderd gulden een oude Amerikaan, lapten bij elkaar wat geld voor de benzine en een Internationale Reis- en Kredietbrief en weg waren ze!
Ze reden in een rechte lijn naar het Zuiden of Zuid-Oosten, tot de auto ermee ophield. De ANWB verzorgde de terugreis....

Ik vond dat toen reuze stoer. Nu zie ik dat het vreselijke profiteurs waren en dat alle bona fide ANWB-leden hùn vakantie sponsorden.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door SergeL »

Leuk verhaal, maar ik snap je punt niet helemaal.. Er is niks fatalistisch aan 2 maanden de kans gokken dat die motor het nog even uit houdt. Als het nu om een goede motor ging waar iets mis mee is en daar dan moedwillig in doortrappen, dan zou ik je nog gelijk kunnen geven. Hoewel wat mij betreft ieder dat ook voor zich moet weten. Maar het gaat dus niet om een goede motor, maar een versleten tor; gaar, op; uitgeblust. Dus elke dag is meegenomen en scheidt ie er mee uit, dan dobber ik niet roerloos rond op de atlantic, maar sta ik gewoon langs de kant van de weg. Dat ga ik wel overleven denk ik :roll:

Alternatief zou zijn, om die om314 er nu in te hangen, maar zoals gezegd gaat dat m voor het begin van het vaarseizoen niet worden. Dat is niet anders.

Overigens heb ik liever dat ze mn contributie geven aan een paar van dat soort buurjongens met zin voor avontuur, dan aan al die stoffige, uniform geklede koppeltjes in hun computergestuurde lease-opel die hartje Spanje de anwb laten opdraven voor het waarschuwingslampje van de ruitenwisservloeistof.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door DVIII »

ik heb de afhankelijkheids factor er niet bij genoemd, maar je moet echt nadenken of je nog wel langs de weg wilt staan met panne , gezien het aantal ongelukken wat daar uit voortvloeit. ik heb al eens een lekke brandstofleiding gehad en ik stond dus droog op een meter of vier van de rechter rijbaan , het ging om een driebaans (zes) snelweg , ik had dus een zee van ruimte rondom , ik duik onder de motorkap en schrik van een enorme klap , de spiegel was in duizend stukken en een oplegger slingerde vrolijk verder , die had dus een hele baan overgestoken om met zijn 38 ton en een gangetje van tachtig effe mijn spiegel eraf te rijden , een centimeter of 10 verder en ik was door mijn eigen bus doodgereden. dus ik ben geen fan van naast de snelweg staan. maar mijn boodschap is dat je , omdat het een oude motor is , geen rekening wilt houden met de staat van onderhoud of betrouwbaarheid. dat is niet echt een goede reden. my two cents
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door SergeL »

Tja, het leven is 1 groot risico.. De snelweg ga ik iig niet meer op met deze motor; alleen nog de klussen in de buurt waarbij de motor nauwelijks warm wordt en er nog 1 a 2 bar oliedruk in het blok zit. Dat zijn dan nog een paar 100 kms in de komende tijd. Hopen dat ie dat nog redt.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door DVIII »

dat klinkt beter , jammer dat je geen tijd kan maken. :cool:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door SergeL »

Ach ja, altijd wachten tot het laatste moment he. Tis al heel wat dat ik dit keer op voorhand een andere motor heb geregeld :rotfl:
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door SergeL »

Voor wie het interesseert ff een update. Het is een allejezus druk jaar geweest en de inbouw is er nog steeds niet van gekomen. Inmiddels weer een dikke 8dkm verder met de gare tor en het konijn blijft maar draaien, inmiddels begint de bak ook ernstig kuren te vertonen. Maargoed het trouwe beestje brengt me nog elke dag op de klus; chapeau!! Om eens even stoom af te blazen gaan we deze winter een mooie lange reis maken met het gezin met de 406 camper. Ik heb besloten om voordien de motor van De Kogge in de camper in te bouwen ipv mn werkbus. Dat zal eind volgend maand zijn. Vwb mn werkbus, zit ik nog ff in dubio; ik heb net een 608 gekocht ivm koopje; mid daks en 6m, maar met lekkere techniek. Ik heb kort en hoog nodig, dus wellicht bouw ik hiervan de techniek om. Kan ook zijn dat ik na mn reis alsnog een 609 uit D haal; weekeind intimmeren en hatsakidee. Hoe dan ook, komt dan -ijs en weder dienende- alsnog binnenkort het beloofde verslagje + wat foto's van de ombouw.
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door SergeL »

:roll:
Weer een jaartje verder... en inmiddels een kleine 20.000km met een bijzonder gare om616... het is een wonder! :clap: Maargoed, er staan wat projecten in t buitenland op stapel en nu wordt t dan echt tijd om de 314 te gaan plaatsen. Inmiddels al een dagje bij de Kogge de periferie om het blok weg gesleuteld en aanstonds haal ik de hele reut er uit om t bij mn 407 in te bouwen.

Nog even een vraagje voor de kenners; is het koppelsysteem van pedaal-stangen-assen en kogelgewrichten hetzelfde qua maten etc van alle dudo's? In m'n -van oorsprong- 408 en daarna omgebouwd met 616 en personenwagenbak(...) zit een vergelijkbaar systeem als de donor 508, echter nog niet kunnen beoordelen of dit hetzelfde is.

Verder vroeg ik mij af of iemand nog een adres weet voor nieuwe om314 motorsteunen, ronde variant rondom? Ze schijnen schaars te worden, iig voor.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door DVIII »

ze zijn duur ieg , kijk eens of ai motors uit garijp ze heeft , ze worden ook wel particulier aangeboden door mensen die ze uiteindelijk niet inbouwen , oa op dbbl forum
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door DVIII »

dat koppelings mechaniek , zie dat je het hydraulisch kan maken , dat is duizend keer beter dan die stangen bende. en het is heel anders dan bij een 406 mechaniek
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door SergeL »

Das wel een idee idd. Eens kijken of de kogge daar spullen voor voorhanden heeft.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door DVIII »

ik kan ook een doosje volgooien met pedalen , en cilindertje , past net denk ik , moet je klein beetje aanpassen
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door SergeL »

wat voor setje zou dat dan zijn? van later model met hangende pedalen?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 407 ombouw naar om314

Bericht door DVIII »

ja goed opletten , hangende pedalen want hoe krijg je anders die commando cilinder gemonteerd . jij hebt onderpedalen , dan kan er 1 weg !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast