Kopelcilinder losnemen

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Kopelcilinder losnemen

Bericht door Arno Z »

Vorig jaar heb ik een poging ondernomen om de koppelnemer cilinder te vervangen. Bang om de boel stuk te maken heb ik die poging afgebroken.

Wat is er aan de hand? Uit de bak steekt een arm, waarin (volgende de tekeningen) een groef zit met daarin een soort veer-ring. Die veerring sluit weer in de groef van de holte aan het einde van de stang aan de zuiger van de koppelnemer.

Nu willen die twee niet van elkaar; ze willen ten opzichte van elkaar verdraaien en bewegen; maar loskomen niet. Tegelijkertijd ben ik terughoudend om er te veel kracht op te zetten (zeker in de axiale richting) omdat ik natuurlijk niet het inwendige van de bak wil beschadigen.

De koppelnemer is een ietsiepietsie lek, en moet nu 1x per jaar even worden ontlucht, voor nu een houdbare situatie maar dat blijft natuurlijk niet zo. In de komende dagen wil ik mijn jaarlijkse verversing van remolie uitvoeren en dus is dit een prima gelegenheid om het nogmaals te proberen.

Iemand een tip, of een indicatie hoeveel kracht er nodig zou moeten zijn?

Dank

Arno
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

Re: Kopelcilinder losnemen

Bericht door Aart »

Wat lastig uit te leggen in tekst, maar je bedoeld deze stang? http://www.ebay.de/itm/Betatigungsstang ... 462328f5fc

In de 'ronde kop' van het zwarte deel zit inderdaad een een beugeltje welke weer om/in de groef valt van het zwarte deel van de stang. Als je met je vinger voelt, voel je een uitstekend beugeltje welke je met je nagel of schroevendraaier omhoog kunt wippen en dan in het verlengde van de stang (dus naar de koppelingscilinder toe eruit kunt schuiven/wrikken. Dit beugeltje zorgt er inderdaad voor dat de kop van de koppelingsvork niet uit de kom van de koppelings-nemer-stang kan.

Ik hoop dat je met bovenstaande beschrijving wat kunt. Als je goed gaat kijken naar de groef achter de kom/kop van de stang welke uit de koppelingsnemer komt, moet je kunnen zien wat ik bedoel.

Groeten,

Aart Knop
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Kopelcilinder losnemen

Bericht door Arno Z »

Jup, dat stangetje. Er moet dus ergens een soort ontgrendeling zijn.

Zal morgen eens gaan zoeken.

Dank alvast.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Kopelcilinder losnemen

Bericht door DVIII »

maar je hoeft de kogelverbinding toch niet los te maken , je schuift de stang gewoon uit de cilinder/manchet , hoeft die kop helemaal niet los :crazy:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Kopelcilinder losnemen

Bericht door Arno Z »

Dat heb ik intussen ook gemerkt. Echter werd de nieuwe met een stang geleverd.

De vervanging is intussen gelukt en was nodig. Binnen de stofhoes lag een plasje olie :)

Dank voor de hulp allen!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Kopelcilinder losnemen

Bericht door DVIII »

was de oude stang stuk dan , ik heb nog nooit een stang gezien die stuk was namelijk , of kan je het niet verkroppen de nieuwe stang ongebruikt te laten . maar goed het probleem is opgelost
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Kopelcilinder losnemen

Bericht door Arno Z »

Nee, de oude stang was niet stuk, maar was er wel al af. Daarnaast had ik de nieuwe al ingevet ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten