10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Unknown User

a

Bericht door Unknown User »

http://www.marktplaats.nl/index.php3?ur ... D%26df%3D1
God samme stompen,weer wat geleerd vandaag
sjaloom toine
Gebruikersavatar
janvds
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 okt 2005, 16:54
Locatie: Amerongen

Bericht door janvds »

makkelijk he dat je kunt kopieeren en plakken.........al die codes :wink:
Unknown User

Re: aceton

Bericht door Unknown User »

snappie schreef:Omdat ik niet weet hoe je op nummer bij marktplaats kunt zoeken effe een uitleg van een link neerzetten hier.

1 klik op URL.
2 kopieer en plak de link hierachter
3 klik weer op URL.
Het is nog gemakkelijker :~)
Dat url hoef je helemaal niet te gebruiken, als je gewoon http://www.marktplaats.nl tikt, ziet ie ook dat dat een site is en maakt ie er een klikbare link van.

Die URL-knop is om er een klikbaar woord van te maken. Zo bijvoorbeeld:

Volgende week is er een Bal Folk in Groningen.

Maar da's alleen als je wilt patsen 8)
Als je dat wilt kun je op quote klikken, dan zie je hoe ik het heb gedaan. Je gebruikt inderdaad de URL knop en er moet nog een ] op de juiste plek tussen de link en het woord dat je klikbaar wilt hebben.
En dan heb je de "voorbeeld" knop om net zolang met ] en / te pielen tot het klopt. :~)

Nou ja, sorry, wat zit ik ook weer hele verhalen te tikken...
Ik lijk Leo wel :roll:
Unknown User

Re: aceton

Bericht door Unknown User »

zeerover schreef:Die URL-knop is om er een klikbaar woord van te maken. Zo bijvoorbeeld:

Volgende week is er een Bal Folk in Groningen.
Slecht voorbeeld misschien omdat ik nu een woord gekozen heb dat ook de hele sit-naam is.
Maar je kan een willekeurige woord-website-combinatie gebruiken.
Naar believen :~)
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: aceton

Bericht door Leo »

zeerover schreef:Nou ja, sorry, wat zit ik ook weer hele verhalen te tikken...
Ik lijk Leo wel :roll:
Nah jah...Ik krijg toch ook overál de schuld van.. :shock:
Ben ik besmettelijk of zo? :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: aceton

Bericht door Leo »

karogegro schreef:gezien op marktplaats. Zelf ff zoeken .Ik weet niet hoe je de link bij dit beriggie krijgt.
Auto diversen, advertentienummer 141472113

IDEETJE :idea: :idea: :idea: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
allah akbar Toine
Ola Toine,
Leuk ventilatorretje om je kachel mee op te voeren, maar dan heb je het toch wel gehad zo ongeveer.
Het ding geeft ongeveer 4000 liter lucht per minuut af, en dat bij freeflow.(zonder druk dus)
Er van uitgaande dat je een cilinder-inhoud hebt van 2,4 liter, en je toerental 4000, dan kun je hem gebruiken als dynamo.. :P
(viertaktmotor, dus 2000 X 2,4L = 4800 liter)
Dan geeft ie ook nog eens de formidabele statische druk van 57millibar, en dat schiet ook niet op.
Je kunt 'm bekijken bij http://www.vetus.nl/ , daar staat ie onder "verkoopprogramma/afzuigventilatoren voor motorkamers".
Issie trouwens nog een heel stuk goedkoper óók... :wink:

Je mag dus concluderen dat ik er nogal sceptisch over ben..

Dan nog wat, want mijn schrijfsels schijnen maar niet kort te kunnen zijn: :oops:
Alleen méér lucht toevoeren heeft weinig nut.
Je zal er toch ook de bijbehorende brandstof in moeten pompen, anders doet 't echt niks..
Wat zou het mooi zijn als je met alleen meer lucht óók meer PK's kreeg..
Dan gooide ik er meteen een gigaturbo op, én een véél kleinere brandstofpomp..
Lijkt me wel wat, een bussie met 3000pk en een verbruik van 1: ontelbaar.. :P :P

Er is bij je bussie nog wel winst te behalen door het inlaatgedeelte te ontdoen van obstakels en ongelijkheden (oa inlaten in de kop en spruitstuk van binnen polijsten), zodat de inlaatlucht met minder wervelingen(=weerstand) je cilinders kan bereiken.
Als je dat héél goed doet, én je kunt je brandstofpomp nog een beetje kietelen tot nét onder de rookgrens, pers je er nog een paar PKtjes meer uit.
Maar voor de echte winst zal er toch een echte turbo op moeten met bijbehorende brandstofplunjers en verstuivernozzles..
Of een beetje LPG bijmengen.. :wink:

Solly dat ik je luchtballon weer uit elkaar laat spatten,

met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

FF tussendoor zonder aceton gereden..

Bericht door Leo »

Hoi allemaal,

gisteravond heb ik mijn tanken helemaal leeggereden..
Nou was dat niet helemaal de planning om 't maar mooi uit te drukken.. 8)
Grinnn, het kwam zo:
De brandstofmeter van mijn bussie heeft maar twee standen; helemaal vol of leeg. Ertussen wijst ie niks aan..
Toen ik hem een paar maand geleden kocht, zei de verkoper dat zodra de wijzer naar "nul" sprong, er dan nog ongeveer 100KM gereden kon worden.
Dat bleek gisteravond dus niet helemaal de waarheid te zijn... :roll:
Na 10KM stortte het torretje al rochelend uit het leven, zijn voorheen zo vrolijke baas hartgrondig achteruitbiddend op een donkere polderweg achterlatend, terwijl hagelstenen met de snelheid van windkracht 8 de roestplekken van het Duitse karkas probeerden te beuken.... :cry:
Normaal gesproken struikel je ter plekke over de agrariërs met hun trage , doch sterke, landbouwvoertuigen, nu leek het wel of iedereen naar de plaatselijke bijeenkomst van de Boerenbond vertrokken was, alwaar zij, onder het genot van borrel en sigaar, met verhitte koppen de laatste wurgpogingen van Brussel zouden bespreken.

Eheuuuh, waar had ik 't ook al weer over?...:mrgreen: Oh jah:

Vanzelfsprekend had dit technisch vernuft ( ikke dus) geen kannetje reservediesel achterin staan.. :oops:
(Ken je dat?... 300.000KM een jerrycan meegesjouwd, nooit nodig gehad. Maar ach, deze bus heeft wel twee tanken, wat kan je dan gebeuren??... :? 8) )
Dussss, dat werd anderhalf uur wachten op de Wegenwacht die er een kannetje pure diesel ingooide..
Tjah, en toen gebeurde het:
Vanwege de storm die ik recht op de kop had, kwam ik niet verder dan tot 55KM/uur in z'n drie, terwijl hij vlak voordat ie stopte nog met een goeie 70 in z'n vier tegen diezelfde wind inging.. :shock:

Bij het tankstation met gezwinde spoed weer aceton toegevoegd, en vrolijk knorrend ging 't beessie weer verder tegen de wind in....Met een vette 70 op de teller wel te verstaan... :P

Dus tegen alle mensen die niet in "vuurwater" (ty Ben) geloven, zou ik willen zeggen:
Blijf lekker kloten met je manke Duitse ezeltjes, maar deze jongen rijd de rest van z'n bussies-leven geen kilometer meer zonder het PK-brengend vocht..
(grinnn, uitzonderingen zoals hierboven beschreven tellen niet mee natuurlijk.. :roll: )


Met vriendelijke vuurwatergroet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Voorlopige verbruikscijfers.

Bericht door Leo »

Hallo allemaal,

na 600 liter mengsel verstookt te hebben, zal ik maar eens melden wat het resultaat is:

Verbruik: 1:7,6 met aceton, en 1:7,6 zonder aceton.

Voor het verbruik maakt het in mijn geval dus niks uit.
Ik heb daar wel een verklaring voor:
De extra vrijgekomen PK´s gebruik ik van ganser harte.
Ik vermoed dat als je een bussie met een sterkere motor hebt, en je dus minder hoeft te planken dan ikke, dat de verbruikscijfers dan wel degelijk gunstiger uitkomen.

Want hoe je het ook wend of keert: Een gunstige uitwerking op het vermogen heeft aceton zeker... :P

Iedereen prettige feestdagen gewenst,
met vriendelijke groet, Leo.:D
ps, daar ik nu bezig ben met LPG bijmengen, worden mijn verbruikscijfers beinvloed.
Vandaar dit bericht.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 aug 2005, 11:36
Locatie: Amsterdam

Bericht door Niels »

ok. ook ik heb mijn vrouw ervan overtuigd om het acetonverhaal te gaan testen.
Ik (wij) hebben een 407 (ex-van gend en loos) met een Mercedes 200d motor??? (dit heb ik gehoord).
Is dit een om616 of wordt deze ook wel anders genoemd?
Hij (de motor) is wel groen!
Omdat ik alleen maar testresultaten over de om316-motoren heb gelezen wil ik even weten of ik met deze 200diesel??? motor ook kan gaan knallen met aceton.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

groen monster??

Bericht door Leo »

Niels schreef:ok. ook ik heb mijn vrouw ervan overtuigd om het acetonverhaal te gaan testen.
Ik (wij) hebben een 407 (ex-van gend en loos) met een Mercedes 200d motor??? (dit heb ik gehoord).
Is dit een om616 of wordt deze ook wel anders genoemd?
Hij (de motor) is wel groen!
Omdat ik alleen maar testresultaten over de om616-motoren heb gelezen wil ik even weten of ik met deze 200diesel??? motor ook kan gaan knallen met aceton.
Grinnn, met iedere ouwe ploffer kun je gaan knallen Niels.

Er is bij veel mensen nogal verwarring over 200 en 220 blokken, dus ik zou er niet direct van uit gaan dat jij een 200 blok hebt.
De kleur zegt niks, de mijne is roestbruin met zwarte sportstriping.. 8)

Maar het is wel handig als je er achter komt wat voor motor er in ligt.
Das ff simpeler met vragen stellen en onderdelen bestellen.

Als het een OM616 is, dan is het nummer naast de brandstofpomp in het blok gegoten. Het nummer begint dan met 616.
Wel een zaklamp, poetslap en leesbrilletje gebruiken, het staat nogal lekker onhandig verstopt..

Trouwens, Karogegro heeft een OM615 en die heeft hier toch ook zn resultaten neergezet.. :wink:

Maar hoe dan ook, gooi het er maar eens bij, tot nu toe is er bij de bekende gebruikers nog niks fout gegaan wbt oplossende rubber slangen ofzo.
Hou de mengverhouding goed in de gaten, en gooi het er in terwijl je aan het tanken bent.
Dat mixt toch het lekkerst.

Geluk er mee en ik hoor hier graag wat het effect van aceton op jouw rijdende schuifdeur is.. :roll:

Met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

aceton

Bericht door Unknown User »

Nav het stukje wat ik geschreven heb dd 16-11-2005.
Genoemde collega is met de feestdagen naar tjechie geweest en vertelde mij dat de besparing die het toevoegen van aceton bij hem een volle tank diesel opleverde. Heen en terug reis 1800 km en terplekke ong. 500km.
Greetings toine
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: aceton

Bericht door Leo »

karogegro schreef:Nav het stukje wat ik geschreven heb dd 16-11-2005.
Genoemde collega is met de feestdagen naar tjechie geweest en vertelde mij dat de besparing die het toevoegen van aceton bij hem een volle tank diesel opleverde. Heen en terug reis 1800 km en terplekke ong. 500km.
Greetings toine
Jammer dat die collega van jou niet op de verschillende forums schrijft, want dit is wel een errug mooi resultaat.. :shock:

Mvg, Leo.Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

aceton

Bericht door Unknown User »

Klinkt idd errug positief ja, maar misschien is het zo dat als je alleen je blik op oneindig zet en alleen maar hoeft te planken de resultaten nog gunstiger uit pakken, snelweg, snelweg, snelweg, en nog een beetje snelweg.
Maar ja, dit is wat hij mij vertelde.
Ps hij rijdt in zo'n hyunday h 100 bus.
Fietsenmaker.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: aceton

Bericht door Leo »

karogegro schreef:Fietsenmaker.
Grinnn, joh Toine, van stiel veranderd?
Of ga je trapstellen achterin zetten zodat je talrijke kroost jouw bussie kan voortbewegen?
Zijn ze wel lekker rustig op t end van de dag... :twisted:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

aceton

Bericht door Unknown User »

In een niet al te ver verleden was er eens een gesjeesde diesel techneut die mijn inspanningen om het orgel aan de praat te houden vergeleek met het gefreubel wat men in een fietsenzaak pleegt te doen. Als dit de typering is waar ik aan voldoe zal ik deze benaming voortaan met trots dragen.
Was getekend FIETSENMAKER. (toine)
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Fietsenmaker.

Bericht door Leo »

Grinnnn :twisted: Wat een schande dat sommige mensen alles maar durven te zeggen he?

Dat zou ik nou nóóóóóit doen..Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 aug 2005, 11:36
Locatie: Amsterdam

Bericht door Niels »

Mijn eerste ritje met aceton is goed verlopen.
De top wordt er niet echt hoger van, maar de bus krijgt zeker meer kracht.
Waar ik normaal met 70 km/uur de tunnel uit kom blijft de meter nu net onder de 80 hangen , dus dat is (zeker in de randstad) ook wel wat veiliger.Bovendien kan ik weer in z'n 2 optrekken,waar hij voorheen echt wel moeite mee had.
Heb geen kilometerstanden opgescvhreven dus dat gaat bij mijn volgende tankbeurt gebeuren. Mijn oude brandstofgebruik was 1/7,8 km.
Ik ben benieuwd.
Tot nu toe absoluut tevreden.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Van de voorzitter:Welkom bij de club

Bericht door Leo »

Hoi Niels,

welkom bij Gang is Fantasties (GiF), de club van tevreden acetonstokers die onrust stoken onder mensen die dénken dat ze het beter weten.. :twisted:

Wat je beschrijft is eigenlijk het standaard resultaat van kort gebruik.
Er zit nog een kansje in dattie harder gaat lopen, maar als de brandstofpomp op een bepaald max afgesteld staat, kun je dat vergeten.

Alhoewel, vergeten: Grinnnn, schroef, sleutel sleutel, draai...:wink: :P

Met vriendelijke groet van de voorzitter, Leo.Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 aug 2005, 11:36
Locatie: Amsterdam

Bericht door Niels »

Ja, ik vind het echt helemaal leuk.
Denk dat ik maar snel deze tank (zit maar 40 liter in) leeg ga rijden, zodat ik het verbruik eens kan checken.

Dus geen geouwehoer, ALLEMAAL AAN DE ACETON!!
Unknown User

terug van weg geweest

Bericht door Unknown User »

Hoi,

Om mijn belofte na te komen:

YES! Wat rijdt dat lekker zeg. Meer vermogen en een ietsie pietsie zuininger. Inderdaad de uitlaatgassen zijn minder scherp. Jullie hebben gelijk. Stationair klinkt mijn motertje veel rustiger en in de hoge toeren is ie minder "rauw".

Toch vraag ik me iets af: Hebben jullie ook dat de temeratuur nu hoger oploopt? En hoe zit dat met de smering van de cilinders... de diesel is nu toch minder "vet"?

mvg

(bijna overtuigt) martin
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: terug van weg geweest

Bericht door Leo »

papabus schreef:Hoi,

Om mijn belofte na te komen:

YES! Wat rijdt dat lekker zeg. Meer vermogen en een ietsie pietsie zuininger. Inderdaad de uitlaatgassen zijn minder scherp. Jullie hebben gelijk. Stationair klinkt mijn motertje veel rustiger en in de hoge toeren is ie minder "rauw".
Jah he?
Wij lullen niet altijd uit onze nek, zo héél nu en dan vertellen we ook nog wel eens de waarheid.:D
Maar mooi dat het bij jou ook werkt, welkom bij de club.. :P
papabus schreef:Toch vraag ik me iets af: Hebben jullie ook dat de temeratuur nu hoger oploopt?
Koelwatertemperatuur heeft bitter weinig te maken met die paar pk die er nu meer uit komen.
Als het goed is, dan zakt je uitlaattemperatuur zelfs, omdat er nu minder naverbranding plaatsvind.
En zakt je uitlaattemp, dan zakt je koelwater mee.
Anders zou je zomers ook nooit de bergen in kunnen, dus ik ben bang dat je ff bij je metertje, je radiator of je thermostaat moet gaan zoeken.
papabus schreef:En hoe zit dat met de smering van de cilinders... de diesel is nu toch minder "vet"?
Grinnn, je blijft het toch maar niet vertrouwen he? :P
De smering van je cilinders komt geheel en al voor rekening van je smeerolie.
Óf je moet een tweetakt mét droog carter zónder smeerolie-injectie hebben, maar die heeft Mercedes nog nooit gebouwd voor zover ik weet..
papabus schreef:(bijna overtuigt) martin
Hahahahaaa, die Martin, we maken je ooit nog wel eens erelid van GiF..:D


Met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Re: terug van weg geweest

Bericht door Unknown User »

Probeer techniek simpel te houden,
moeilijke oplossingen zijn er al genoeg...

:D

mee eens!

als het niet stuk is probeer het dan ook niet te maken.


Dank je voor je antwoord Leo,



Toch weet ik zeker dat de temp ietsie hoger ligt sinds ik aceton bij de diesel gooi. Moet ik er wel bij vertellen dat meestal temperatuur niet hoger komt dan 70. Dat is dus wat te laag. Ik weet ook de oorzaak. Maar dat is even niet relevant.
Je hebt gelijk wat de uitlaatgassen betreft. Die voelen inderdaad minder warm aan.

mvg

martin

(sja dat van die 2-takt.... daar dacht ik even later ook aan.... ja dat is ook zo :oops: )
henryb

Re: groen monster??

Bericht door henryb »

Leo schreef:Hou de mengverhouding goed in de gaten, en gooi het er in terwijl je aan het tanken bent.
Dat mixt toch het lekkerst.
kan het kwaad als ik er na het tanken een paar dopjes in gooi? wordt het dan wel goed gemixed?
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Ik gooi het er ook na het tanken in, want dan weet ik hoeveel ik er precies in moet gooien.
Volgens mij is het zo verspreid in die klotsbak.

Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

:~)

Zo....

Deze Slomo heeft ook eindelijk aceton in d'r Bus gegegooid.

Wel een beetje raar bij het pompstation hier in de wijk. :~)
Ik schroef de tankdop eraf, haal een flesje aceton uit m'n zak, kijk schichtig om me heen en gooi dat spul erin. :~)
Toen een heleheleboel diesel erbij... Ik had nog nooit m'n tank vol gegooid, omdat ik zo tegen het bedrag zat aan te hikken.
Nu ben ik honderd euro armer... :roll:

Ik weet niet precies hoeveel liter er in die tank van me gaat, maar ik denk 100. maar misschien is het ook wel 110, want ik had er nu 95 liter in gegooid en zo leeg was ie niet...

Dat zou dan een verklaring zijn dat ik geen spectaculaire overgang heb gehad? Als het inderdaad een 110 liter-tank is en ik heb er 95 ml aceton in gegooid, dan is dat.. ehh....
Dat mag iemand anders even uitrekenen :~) 'k heb nog geen avondeten gehad, dan doen m'n hersens het niet :wink:

Ik zat vol spanning te rijden en te wachten op spectaculaire gebeurtenissen, maar die heb ik niet gemerkt... Ik bedoel dat ik niet merkte dat de aceton aankwam in de motor, zoals ik anderen geloef ik heb lezen vertellen. :~)
Wat me wel opviel is dat de bus stiller was, alleen weet ik niet of dat door de aceton kwam of door de net-nieuwe vloerbedekking die ik gisteren gelegd heb... (of een combinatie).

Toen ik na twintig kilometer even bij een pompstation stopte om m'n uitlaatgassen op te snuiven, was dat inderdaad een verschil :~)
De mensen op de parkeeplaats, dachten vast dat ik gestoord ben :~)

Maar: toen ging ik daar weer weg en moest optrekken om de invoegstrook op te gaan, en toen merkte ik toch echt wel wat! :D
Ik zat te schaterlachen in de Bus (dachten ze weer dat ik gek was..)

Ik heb alleen nooit wat gemeten, dus ik kan niet met cijfers aankomen, da's wel jammer. Maar ik kon het echt merken met optrekken.
Toen op de snelweg, nog even het gaspedaal op de bodem gelegd en opeens reed ik 100 en hij wilde nog wel harder, maar ik vond het wel best...

Ook het viaduct op, kon ik verschil merken. Ik rijd dan tegen de negentig en gaf aan het begin vast wat gas bij om niet al te ver terug te zakken. Nu zakte ik niet terug, maar reed ruim negentig toen ik boven was. :~)

Het is alleen allemaal niet heel duidelijk, omdat ik geen vaste route's heb zoals andere mensen. Ik heb geen viaduct dat ik altijd neem en waar ik altijd bij terug zak naar een bepaalde snelheid...

Dus, het is allemaal inschatten.
Maar het doet in elk geval al wat :~)

Hoe doen jullie rekenwonders, het trouwens bij de volgende tankbeurt?
Is de aceton die dan nog in de laatste, zeg, 10 liter zit te verwaarlozen, of gaan jullie hele ingewikkelde rekenmethodes uitvoeren? :roll:

Groetjes van een nieuw lid van de club :~)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten