motor flushen? of niet?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
coen6308
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2016, 22:10

motor flushen? of niet?

Bericht door coen6308 »

Ik heb geen camper maar een boot met daarin een heerlijk lopende om616, het enige euvel aan dit motortje is dat hij nogal wat onder-(over) druk heeft.
hij gooit olie via het luchtfilter naar buiten wat resulteert in een plasje olie onder in mijn motorruimte, na 6 uur varen op 1600 toeren ongeveer een 0.1 ltr.

nu vraag ik me af of het verstandig is om een oud dieseltje te flushen zodat eventueel vastzittende zuigerveren los kunnen komen, of maak ik hiermee misschien het probleem groter?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door DVIII »

ik zou geen paardenmiddelen toepassen op het motortje , het is al dertig jaar oud ofzo en een emmer onder de uitblaas vangt al je olie op zonder knoeien .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
coen6308
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2016, 22:10

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door coen6308 »

DVIII schreef:ik zou geen paardenmiddelen toepassen op het motortje , het is al dertig jaar oud ofzo en een emmer onder de uitblaas vangt al je olie op zonder knoeien .
Dank je voor de snelle reactie, zit inderdaad iets in, en dan misschien volgende winter het motortje laten reviseren.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door Yoni »

Als je flushen te rigoureus vind op zo een oud blokkie zou je ook je olie interval kunnen verkorten.
eventueel aftappen vullen met goedkope action olie en dan na een paar uur varen weer aftappen en filter vervangen dan heb je ook een groot deel olie in de vorm van residu of wat nog in je blok blijft hangen er uit gekregen.

Als er veel residu achterblijft is dit zonde van de reinigende werking van olie omdat de olie sneller verzadigd.

Zelf heb ik al vaker Forte flush gebruikt en geen nadelige gevolgen gemerkt.
Dit word in de haven met ieder onderhoud toegepast op op V8turbo Mercedes blokken die continu draaien voor hydrauliek.

Voordelen merkbaar waren mooiere motorloop en olie bleef veeeel langer schoon echter er zijn wat horror verhalen over blokken die overleiden omdat er stukken los zouden komen en lagers blokkeren waarna deze stuk liepen, maar dat zijn dan wel 3e hand verhalen..

Echter wil je zulke producten gebruiken laat je goed inlichten in de gebruiks aanwijzing dit word met een reden niet aan particulieren verkocht
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door Yoni »

coen6308 schreef:
Dank je voor de snelle reactie, zit inderdaad iets in, en dan misschien volgende winter het motortje laten reviseren.
Dat kan je net zo goed zeggen niet geschoten is altijd mis!

Gebruik dan wel de Forte Flush via de website kun je een vertegenwoordiger vinden die je kan uitleggen hoe het product werkt en waar in je omgeving het te kopen is
Gebruikersavatar
coen6308
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2016, 22:10

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door coen6308 »

We gaan dus flushen, inderdaad is niet geschoten altijd mis en de verhalen van los gekomen stukken zijn inderdaad altijd van horen zeggen

Bedankt voor jullie reacties :up:
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door Yoni »

Ik gebruik het bij nieuwe voertuigen altijd als 0 beurt.
En mijn vorige auto iedere beurt omdat het blok bekend stond om dicht slippen van oliezeef.
ik doe als volgt, tap eerst de oude olie af laat het filter zitten.
voeg flush toe en bijvullen met goedkope olie.
Half uurtje stationair draaien en versteld staan wat een vieze zwarte er nog uit kan komen lopen na een half uur.
Eenmaal leeg stop er in en nog even een half liter er in en weer stop er uit om de laatste restjes er uit te krijgen en dan wel nieuw filter en aftoppen met goeie olie.

succes
Gebruikersavatar
coen6308
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2016, 22:10

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door coen6308 »

dank je :up:
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door Janneman »

Let er op dat er een groot verschil is tussen een motor die regelmatig wordt geflusht (en waar dan relatief weinig verontreiniging is) en een 30 jaar oude half versleten motor waar dat nog nooit is gebeurd.

En verwacht ook geen wonderen. Stevig aangekoekte zuigerveren komen er niet mee los.
-----------------------
Groetjes,
Jan
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door SergeL »

Yoni schreef: echter er zijn wat horror verhalen over blokken die overleiden omdat er stukken los zouden komen en lagers blokkeren waarna deze stuk liepen, maar dat zijn dan wel 3e hand verhalen..

Ik heb 2 oudere blokken de vernieling in geholpen met forte en wynes reinigers; nadien giga olieverbruik; ernstig vermogensverlies; roken als een schoorsteen; bij 1 instant meerdere lekke klepstoters en bij de andere binnen 100km een lekke koppakking toe... ik ben wel genezen
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door Yoni »

Forte en wyns, dat laatste kijk ik niet eens naar om maar een lekke kop pakking klinkt als een gevalletje pech.
Bij welk goedje gingen de klep seales er uit? hoe heb je dit gebruikt, hoeveel hoelang?

Dit is de eerste keer dat ik iets negatiefs hoor over de flush van Forte en er worden heel veel motoren mee gereinigd
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door deutz »

Maar waarom moet je een motor reinigen? goed onderhoud is goedkoper en heeft geen oplapmiddelen nodig!
gr.Jan.
Gebruikersavatar
coen6308
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2016, 22:10

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door coen6308 »

Het wordt dus nog spannend hoe de motor de flush overleeft,

Goed onderhoud is inderdaad goedkoper maar een motortje van die leeftijd heeft meerdere eigenaren gehad en ze zijn waarschijnlijk niet allemaal zo zuinig op hun motortjes. :red:

mocht het fout gaan heeft iemand dan misschien een goed en betaalbaar adres voor een revisie?
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door Yoni »

Heel spannend, ik heb gister een flush gedaan vanwege het vervangen van mn turbo bij een 1.9tdci en je raad het nooit hij is niet stuk ;)
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door DVIII »

zo'n goed plan hoort op een bierviltje uitgewerkt te worden
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door Anton »

Hoi,

Als dat motortje al zo ver heen is licht een revisie meer voor de hand.
Flushen, waarom?
Als een motor zover vervuilt is moet je eerder kijken na de oorzaak, bv een slechte thermostaat veel korte ritjes enz.
Deze dure middeltjes zijn mi bedacht om nog even wat geld te verdienen.

Bedenk dat elke motor een keer aan zijn eind is, dan zitten zijn kilometers respectievelijk zijn bedrijfsuren er op, tis niet anders...

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
coen6308
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2016, 22:10

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door coen6308 »

korte ritjes is op een boot niet van toepassing, booteigenaren laten het motortje lekker warm draaien terwijl de touwtjes losgegooid worden en de rest klaar gemaakt wordt voor de vaartocht, daarna gaat het toerental naar de 16 a 1700 toeren en dat meestal voor een paar uurtjes.

het aantal kilometers (bedrijfsuren in dit geval) gaan natuurlijk wel tellen dus een revisie klinkt inderdaad steeds aannemelijker.
Gebruikersavatar
coen6308
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2016, 22:10

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door coen6308 »

DVIII schreef:zo'n goed plan hoort op een bierviltje uitgewerkt te worden
bierviltjes genoeg hoor :up:
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door SergeL »

Yoni schreef:Forte en wyns, dat laatste kijk ik niet eens naar om maar een lekke kop pakking klinkt als een gevalletje pech.
Bij welk goedje gingen de klep seales er uit? hoe heb je dit gebruikt, hoeveel hoelang?

Dit is de eerste keer dat ik iets negatiefs hoor over de flush van Forte en er worden heel veel motoren mee gereinigd
In 'pech' geloof ik niet vwb die koppakking, das me allemaal net iets te toevallig. Bij welke van de 2 de hydraulische klepstoters kapot gingen weet ik niet meer -ik praat over 10 a 12 jaar geleden-, maar weet wel dat ik het volgens de gebruiksaanwijzing gehanteerd heb.
Gebruikersavatar
coen6308
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2016, 22:10

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door coen6308 »

ff een updateje,

Vandaag boot klaar gemaakt voor de zomer, dus ook geflusht en daarna nieuwe olie en oliefilter erop, hij lijkt wel een stukkie regelmatiger te draaien, type naaimachientje.
de toekomst moet nu uitwijzen of het ook geholpen heeft de onderdruk te verminderen, duim duim duim
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door Yoni »

Welke onderdruk bedoel je?
Je carter druk, dat zou je direct al kunnen merken heb je ook nog de top-end van forte toegevoegd na het verversen?
Gebruikersavatar
coen6308
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2016, 22:10

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door coen6308 »

Onderdruk kan ik al meteen zien inderdaad, ik verwacht op dat vlak ook geen wonderen, ik ben alleen benieuwd of het nog zo veel is dat ie de olie er via het luchtfilter uitblaast.

top end heb ik niet toegevoegd, had er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door DVIII »

er kan nog een reden zijn dat je olie uit de motor zuigt , maar dat lost niet op met toevoegingen .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: motor flushen? of niet?

Bericht door Yoni »

Blowby word wel gereduceerd door flush, problemen in carter ventilatie en versleten blok niet
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten