gloeibougies probleem om615

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de_prins
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 jul 2011, 13:19
Locatie: leiderdorp

gloeibougies probleem om615

Bericht door de_prins »

Hallo Allemaal

ik heb een probleem met de gloei bougies in mijn camper. een paar weken geleden begon het probleem dat de motor pas na heel lang doorstarten aansloeg. Dit ging gepaard met grote rookwolken. Ik heb de gloei bougie uit de laatste cilinder er uit gedraaid en deze was verbrand. Dit was een keramische bougie. Ik heb toen nieuwe bougies besteld maar dit waren bougies met een spiraal. Deze er ingezet en bij het starten gloeide mijn gloeispiraal in het dashboard al veel feller op dan normaal en de motor start niet. Inmiddels gloeit de spiraal al niet meer op en start de motor niet.

Zitten er nu de verkeerde bougies in en moet is opzoek naar de keramische bougies of is er wat anders kapot?

ik hoor graag van jullie

groet Maarten
Mvg Maarten Prins

MB 406.... niet veel Pk's. maar ach, je hebt vakantie of niet
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: gloeibougies probleem om615

Bericht door DVIII »

de normale gloeiers voor een om615 staan in serie en hebben een lusje wat dan roodgloeiend warm wordt bij het gloeien . deze serie van vier gloeiers staan weer in serie met een weerstand en dat is soms een zichtbaar gloeioog op het dashboard , of een weerstand verstopt met een bimetaal verklikker om een lampje aan te zetten als stuttgart vind dat het lang genoeg heeft geduurt. als je snelgloeiers hebt gemonteerd gehad is de installatie niet meer wat hij was en in feite niet meer orgineel . ik zou eerst kijken of er gesloten , parallel geschakelde of serie geschakelde gloeiers in zitten , of die andere............
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: gloeibougies probleem om615

Bericht door Houtstoker »

Controleer eerst eens met een ampere meter of je gloeiers het nog doen.

Het is ook niet onmogelijk dat slechte verstuivers de oorzaak zijn van het affakkelen van de gloeiers
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: gloeibougies probleem om615

Bericht door DVIII »

toch lijkt het me niet onnodig eerst te weten wat voor gloeiers de auto heeft . en houd het in het begin eerst even simpel svp.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: gloeibougies probleem om615

Bericht door Houtstoker »

Houd het begin even simpel? Is dit hoe we hier in het forum met goede raad omgaan?

een weggebrande gloeibougie kan komen door een pissende verstuiver. Die kan ook je zuiger verbranden. Lijkt me het uitzoeken waard. Anders kan het zomaar voorkomen dat de juiste gloeibougies gemonteerd worden, de motor weer start, en de motor...................

Zeker is het van belang dat de juiste gloeibougies gemonteerd worden. De snelstarters kunnen immers ook defect raken door te lang gloeien. Een verstuivertest is echter zinvol, en niet moeilijk te doen mits je het juiste gereedschap hebt of iemand kunt vinden die dat heeft. Niet te vergeten, ook bij de juiste gloeibougies zal het startgedrag verbeteren als zo een verstuiverprobleem is opgelost.
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: gloeibougies probleem om615

Bericht door DVIII »

tuurlijk , ik vind je bijdrage ook goed , maar als het probleem nou gekomen was na montage andere gloeiers , maar de wagen functioneerde eerst wel en pas bij de reparatie van de gloeiers is er een probleem ontstaan. Dus eerst de gloeiers identificeren , dan de schade vaststellen en dan de oorzaak zoeken. als je meteen aan kapotte verstuivers gaat werken en dat blijkt het niet te zijn , het is helderder eerst de zaken op een rijtje te krijgen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: gloeibougies probleem om615

Bericht door DVIII »

en een lekkende defecte verstuiver in een indirect ingespoten motor kan de zuiger niet zo maar stukmaken , het gaat om een OM615
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
de_prins
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 jul 2011, 13:19
Locatie: leiderdorp

Re: gloeibougies probleem om615

Bericht door de_prins »

Goedenavond heren

Ik ben er zelf ook nog eens ingedoken en heb idd het vermoeden de de originelen gloeibougies vervangen zijn voor keramische..
Met dus ook een andere aansturing. Ik heb dus niet goed opgelet en alles simpelweg omgeruild.

Ik ga morgen de keramische (ik heb de oude getest en 1 nieuwe gekocht) weer terug zetten.
Mijn verstuivers heb ik 3 jaar geleden laten reviseren. die zullen nog wel goed zijn. Overgens zal het 1 van de laatste ritten zijn.
Binnen kort gaat er een OM602.940 in.

Dank jullie voor je hulp. het is toch wel fijn dat er een forum is waar alle antwoorden zijn. :clap:

Met vriendelijke groet

Maarten

het is bijna weekend en dan gaan we weer camperen met de camper!
Mvg Maarten Prins

MB 406.... niet veel Pk's. maar ach, je hebt vakantie of niet
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten