gtl brandstof

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

gtl brandstof

Bericht door DVIII »

wie tanken er al gtl , gas to liquid , dieselmotorbrandstof ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: gtl brandstof

Bericht door Yoni »

Lees er nu voor het eerst over, mooi verhaal van shell...
Maar ik lees niets over de smeer eigenschappen?
Lees in de shell folder dat mn oude werkgever Aggrekko volledig is overgestapt dat betekend dat ze zowel met bosch lijnpompen als met commonrail er op draaien.

maar ik had het liefst nog gezien dat het voldeed of hoogwaardiger was dan EN95
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gtl brandstof

Bericht door Hanomaad »

Ik heb gister een km of 50 met iets van 70% ervan in de tank gereden met een OM314, getankt bij de Firezone in Uithoorn en Veenendaal. Duidelijk zichtbaar minder rook. Vanmorgen even een koude start gemaakt en moet ik nu echt heel goed zoeken naar rook, waar ik eerst altijd met een flink gordijntje de stoep onvindbaar maakte. Minder rook kan minder roet betekenen wat minder slijtage aan zuigers en cilinders kan betekenen, als ik het goed begrijp.

Wat ik zelf het fijnste vind is dat ik nagenoeg geen dieselstank meer ruik. Het ruikt wel iets, maar doet meer denken aan lampenolie. Het spul zelf ruik je ook amper. Er zit 0,0% zwavel in, dat verklaart waarom er ook geen zwavelstank meer is.

Motor leek wat stiller te lopen (al moet ik dat eens testen met een dB meter) en ik had zat vermogen met een flinke tegenwind, ik reed met gemak 90, en haalde een vrachtwagen met 100 in en had nog steeds wat gas over. Dit is op 8R17,5 banden. Het heeft een iets hogere calorische waarde dan diesel, per kg.

Wat mij betreft een groot success tot nog toe en ik blijf er voorlopig op rijden. De extra 19 cent die ik er voor betaalde vind ik best, als ik in ruil daarvoor de bovengenoemde voordelen blijf houden. Ik tank normaal gesproken hooguit 20 liter per week, dus op die paar centen hoef ik niet te kijken.

Het is niet zo makkelijk te vinden maar de verwachting van Salland Olie is dat het zal blijven uitbreiden. Hier een kaart met lokaties: http://www.gtl.nu/locaties

Het spul is net een week geleden tot EN15940 standaard gedoopt, dus nu kan de overheid er ook wat meer mee, zoals accijnzen verlagen (en die op gewone diesel verhogen) en hopelijk iets van een milieuzone ontheffing verzinnen. De gemeente Groningen is al om, die laten hun diesel voertuigen al een tijdje erop rijden: http://www.focusgroningen.nl/wagenpark- ... g-schoner/

Dit schijft TNO er over in een onderzoeksrapport uit 2014:

"Op basis van deze evaluaties kan het volgende worden geconcludeerd over Shell GTL Fuel als vervanging voor reguliere dieselbrandstof (EN590):
- GTL zorgt voor verlaging van alle gereguleerde verontreinigende emissies van NOx (stikstofoxide), PM (fijnstof), CO (koolstofmonoxide) en HC (koolwaterstof). De testresultaten lieten variaties tussen de testprogramma's zien. Dit is gezien de verschillen tussen de motoren te verwachten.
- Voor relatief eenvoudige systemen als Euro III-motoren wezen de metingen op een NOx-reductie van 5% tot 19% en een PM-reductie van 10% tot 34%.
- Voor motoren met een meer geavanceerd emissiebeperkingssysteem kunnen de relatieve variaties in NOx en PM groter zijn. Voor Euro V SCR-motoren gaven metingen een NOx-reductie van 5% tot 37% en een PM-reductie tot 33% aan, afhankelijk van het motortype en de testcyclus. De relatief grote variaties zijn het gevolg van het lage niveau en het feit dat emissiebeperkingssystemen, zoals toevoeging van AdBlue, afhankelijk van het exacte systeemontwerp verschillend op GTL kunnen reageren. Er is geen informatie gegeven voor Euro VI-motoren.
- Voor de relatief conventionele scheepsmotoren wezen metingen op een NOx- reductie van 8% tot 13% en een PM-reductie van 15% tot 60%.
- Voor mobiele machines was slechts zeer beperkt informatie beschikbaar. Het is echter hoogstwaarschijnlijk dat hier een soortgelijke emissiereductie als bij zware voertuigmotoren kan worden behaald. Dit kan worden afgeleid uit de positieve resultaten van testen met GTL op een brede reeks motoren, in combinatie met de eigenschappen van GTL en het daardoor positieve effect op de verbranding.
De conclusie luidt daarom dat verontreinigende emissies van bestaande vloten aanzienlijk kunnen worden verminderd door toepassing van GTL Fuel. Deze reductie is direct meetbaar en kan worden gezien als aanvullende maatregel of als alternatief voor vervanging door nieuwere of schonere voertuigen, schepen of machines. In absolute zin is de emissiereductie het grootst als GTL Fuel wordt ingezet bij relatief 'vervuilende' motoren, zoals bij oudere voertuigen, schepen of mobiele machines."

http://publications.tno.nl/publication/ ... 588-NL.pdf
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: gtl brandstof

Bericht door DVIII »

klinkt goed , jammer van het prijsverschil
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: gtl brandstof

Bericht door Wim »

Dit alles lezende duikt er bij mij een vraag op :red:
Hoe reageert deze , nieuwe , brandstof op de oude rubbersoorten gebruikt in onze ouwe gebakkies brandstof systemen ?
Heeft iemand hier daar al wat ervaringen mee ?
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gtl brandstof

Bericht door Hanomaad »

Geen idee nog, maar er zit een hoop minder troep in, geen aromaten, geen zwavel en biologisch afbreekbaar, zegt Shell. Wellicht heeft hier iemand meer verstand van scheikunde en kan iets zeggen over rubbers en keerringen. Maar gewone diesel is een aardolieproduct, en dus tast het zowieso rubber aan. GTL is een aardgas product, en ik weet niet genoeg van aardgas om te weten of dat ook rubber aan kan tasten in dezelfde mate. Nou lijkt het me logisch dat rubbers in auto's die in aanraking met olie komen speciale rubbers zijn die daar beter tegen kunnen, maar iemand weet daar vast wel iets over te zeggen hier.

Wat betreft het prijsverschil, zorg dat er een grotere markt komt, dan kan de prijs omlaag, en zorg dat de overheid het gaat snappen dat dieselmotoren nog wel een jaar of 20 nodig zullen zijn en dat er ook wat aan de brandstof zelf gedaan kan worden. Wellicht kan dan de accijns omlaag of eraf, en die van gewone diesel omhoog.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: gtl brandstof

Bericht door DVIII »

Ik heb niet begrepen dat deze gtl , even vervelend is als plantaardige brandstoffen . die willen namelijk nog wel eens een paar aminozuren en vetten bevatten die de rubbertjes en afdichtingen doen aankoeken en de werking van de pomp belemmeren.
Ikzelf ben nogal terughoudend over plantenbrandstoffen om die reden , je moet dan ook spoelen met warme diesel om de pomp weer te reinigen. je moet dan een spoelsysteem maken in je auto , het wordt mij dan nog te veel werk op dit moment om bio te rijden . Gtl maakt dan veel meer kans !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: gtl brandstof

Bericht door Yoni »

hoe zit het met de smering van GTL?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: gtl brandstof

Bericht door DVIII »

je gebruikt brandstof toch niet als smeerolie :?:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: gtl brandstof

Bericht door Houtstoker »

De dieselpomp ook niet? Sterker nog roterende pompen smeren énkel met diesel! Lijnpompen hebben vaak een oliereservoir, of zijn aangesloten op het smeercircuit van de motor. Zelfs dan kunnen de plunjers wel wat smering gebruiken
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gtl brandstof

Bericht door Hanomaad »

Shell geeft aan dat GTL geschikt is voor alle soorten dieselmotoren inclusief oude. Dan zal het ook smerende eigenschappen moeten hebben voor de pomp. Maar doe zelf gerust ook wat research..
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: gtl brandstof

Bericht door Yoni »

DVIII schreef:je gebruikt brandstof toch niet als smeerolie :?:
Diesel heeft ook een smerende functie op brandstof pompen een commonrail pomp bijvoorbeeld smeert zich enkel met diesel
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gtl brandstof

Bericht door Hanomaad »

Daar zal Shell toch wel over nagedacht hebben in al die jaren dat ze met GTL bezig zijn. En het is eigenlijk al een uitvinding uit de jaren '20, toen hadden ze toch best ouderwetse brandstofpompen? ;-)
Gobert
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 jun 2014, 17:44

Re: gtl brandstof

Bericht door Gobert »

Zijn er al verbruikscijfers?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gtl brandstof

Bericht door Hanomaad »

Bedoel je verbruik in de zin van hoeveel km per liter? Daar hoop ik binnenkort wat zinnigs over te kunnen zeggen na wat lange ritten op 100% van het spul.
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: gtl brandstof

Bericht door RobinM. »

Verleden week ook GTL getankt bij Firezone Ermelo. Daar was het spul 21 cent duurder dan de gewone diesel. :sad: De tank was nog halfvol dus 50/50. Twee dagen erna 200 kilometer mee gereden.
* Koude start duidelijk beter. Mijn OM314 is altijd een moeilijke starter geweest in vergelijking met zijn medebroeders.
* Blauwe rook inderdaad een stuk minder.
* Motor was iets stiller dan normaal. Leek wat mooier(soepeler) te lopen.
* Na afloop weer getankt. Verbruik is 1 op 7, dus nagenoeg hetzelfde.

Blijf voorlopig GTL tanken. Meer uit nieuwsgierigheid hoe de motor loopt op 100% GTL, want de kosten zijn duidelijk hoger.

Voertuig Mercedes 508 uit 1977 met 78.000 km. op de teller. Gewicht 3850 kg.
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: gtl brandstof

Bericht door RobinM. »

Inmiddels 500 km op gtl gereden. Verbruik is krap 1 op 8. Op gewone diesel is dat 1 op 7,5. inmiddels weer gewone diesel getankt. Was wel weer even wennen aan de dieselrook. Gtl is echt een stuk schoner.
Indien de prijs zakt een mooi alternatief.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gtl brandstof

Bericht door Hanomaad »

Ik ben nu in Duitsland en helaas is het hier nog nergens (voor de consument dan) te vinden. Anders zou ik er hier ook nog op rijden. Ik heb nog 1 20 liter jerrycan GTL bij me als reserve voor als ik een weekje in de stad moet zijn.

Ik blijf fan, het ruikt veel lekkerder :)
Minuteman
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 mei 2014, 22:04

Re: gtl brandstof

Bericht door Minuteman »

Ik zag dat bij Loogman in Aalsmeer ook GTL getankt kan worden, ga ik zeker doen met de LP!
De avonturen van een witte Mercedes LA http://www.rundhauber.eu
En van een grijs-groene Mercedes LP http://lp2223.com/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast