Pagina 1 van 1

Diesel pomp aflaten stellen, eindigt steeds in revisie?

Geplaatst: 21 sep 2018, 10:43
door G.W.
Hallo,

tijd geleden dat ik hier aanwezig was, het was wat druk, zeg maar.

Omdat ik graag wil dat mijn busje, 508 uit 1977 met 200.000 op de teller, zo netjes mogelijk zijn diesel erdoor heen stookt, hij ook wat roet en stinkt?,
Na de gereviseerde verstuivers, kleppen afgesteld, dacht ik toch eindelijk ook maar eens de timing van de pomp na 200.000 km te laten checken.
Aangezien ik dit nog nooit gedaan heb, en wat tijd te kort kom dat ik het te laten doen.
Gewoon simpel, checken en eventueel afstellen, meer niet.
Maar niet 1 bedrijf wil dat doen en begint gelijk over vuil, schraapsel, versleten, reviseren minimaal 800 a 1500,- euros.
Is er nog iemand omgeving Delft, radius desnoods 100 km ;-) , een bedrijf of iemand die dat wel kan en doet, voordat ik zelf eerst alles sloop :angel:
.

Re: Diesel pomp aflaten stellen, eindigt steeds in revisie?

Geplaatst: 21 sep 2018, 20:50
door HenkWarmenhoven
Hallo G.W.

Ik heb ooit mijn oude Indenor laten reviseren bij Spaarnestad motorenrevisie.
Die hebben ook nog verstand van de oudere diesels.
Het zijn echte diesel specialisten. (Bosch dealer)
Je zou het kunnen proberen...

Motorenrevisie Spaarnestad Nijverheidsweg 27G 2031 CN Haarlem
023 531 03 17
http://spaarnestad.nl/
Email: revisie@spaarnestad.nl
Maandag t/m Vrijdag 08.00 tot 17.00 uur

Is volgens mij geen 100 Km vanaf Delft.
Succes!
Grt Henk

Re: Diesel pomp aflaten stellen, eindigt steeds in revisie?

Geplaatst: 24 sep 2018, 09:28
door Leo
Met 2 ton een HD pomp willen reviseren zonder te testen? Da's wel erg kort door de bocht.

In principe is het heel simpel met dit soort pompen: Als ze echt lekken rijst vanzelf het smeeroliepeil in je motor en kun je dat aan je olie ruiken.
Voor de rest zou ik me niet zo druk maken. Misschien een tikkie vroeger zetten en gáán met dat ding.

Re: Diesel pomp aflaten stellen, eindigt steeds in revisie?

Geplaatst: 24 sep 2018, 11:39
door G.W.
Dat was mij insteek ook, Leo, soelaas jij zegt!

Gewoon basis dingen, compressie getest, die was prima.
Kleppen gesteld, verstuivers gereviseerd en ik dacht ik laat het op tijd zetten of gewoon checken en klaar.

Maar iedereen heeft het over de pomp erin halen testen, etc etc etc

NEEEEEEE, alleen op tijd zetten, dat is alles. Maar dat is te weinig gevraagd :mad:

Dus ik tik hem wel wat vroeger, eerst streepje zetten en iets verschuiven.
Vraag aan jou Leo, is vroeger zetten bovenkant pomp richting het blok of er vanaf draaien, voor een OM314.

Re: Diesel pomp aflaten stellen, eindigt steeds in revisie?

Geplaatst: 24 sep 2018, 22:00
door Leo
Draairichting weet ik niet meer uit m'n hoofd, da's te lang geleden inmiddels.
Maar als je de olievulpijp van het distributiehuis verwijdert zie je het tandwiel van de pomp zitten. Kijken welke kant dat opdraait, tegen de draairichting in is dan vroeger.

Re: Diesel pomp aflaten stellen, eindigt steeds in revisie?

Geplaatst: 24 sep 2018, 22:11
door G.W.
Dat gaat lukken, dankjewel!

:up:

Re: Diesel pomp aflaten stellen, eindigt steeds in revisie?

Geplaatst: 25 sep 2018, 16:10
door G.W.
Voor de liefhebbers en als geheugensteuntje voor Leo ;-) :

de "R" staat dus voor met de klok mee van voren af gezien.

Both the injection pump and governor have their own identification tags.
The Bosch numbers provide a variety of information.
Looking at a typical U 900 with a 353.902 motor you will find:

Injection nozzles: DLLA 150 S 187
Nozzle holders: KDAL 74 S
Injection pump: PES 6 A 80 C 410 RS 2085 X
Governor: RSV 350...1300 A 2 B 1052D
What do these numbers mean?


Injection nozzles: DL = A hole type nozzle, one that sprays fuel through several holes in the tip of the nozzle body L = Indicates a "long" nozzle A = A code indicating details of nozzle design (4 hole, 5 hole, etc..) 150 = Spray pattern in degrees, 150° S = Nozzle shoulder diameter code. It must match the shoulder diameter of the nozzle holder. The sizes are: P = 14mm, R = 16mm, S = 17mm, T = 22mm, U = 30mm, V = 42mm, W = 50mm 187 = Application information code for Bosch use

Nozzle Holder: KD = All MB 300 series diesel motors use the KD style holder. This is identified by having a separate pressure screw (gland nut). The important designation is the letter code after the numeric identifier. In this case “S”. It must match the shoulder diameter code of actual nozzle.

Injection pump:
PE = An inline injection pump with integral camshaft S = With flange type mounting. (base or cradle mount pumps are identified as PE only) 6 = Number of high pressure outlets A = Pump size. Indicates an "A" size pump. As used by Bosch the term "size" is less indicative of actual size, than design characteristics. The word “model” is probably more accurate. 352/353 engines all have “A” series pumps. Early 366 motors will also have this pump, it was subsequently replaced by the heavier “MW” series pump. The larger 355 motors used with some rear engined snow blower systems use the "P" series pump. 80 = Plunger diameter in tenths of a mm. i.e. an 8.0 mm plunger C = Design change code, in this case the third design. A= 1, B= 2, C= 3, D= 4, etc.. 410 = Construction information; location of fuel transfer (feed) pump and governor. R = Direction of rotation when facing the drive end of the pump. R = right hand (clockwise) rotation. L = left hand (counter clockwise) rotation. S 2085 X = Bosch code for application and usage of the pump

Governor:
RS = Governor type (RS = tractor type, RQ = vehicular type V = Variable (all speed) governing. 350 = Low idle pump speed. (one half engine speed, or 700 rpm idle) ... = An additional designator for variable speed governing. A / (slash) in this position indicates minimum and maximum governing only. 1300 = Full load, rated speed. Pump rpm at maximum engine speed under full load. (one half of engine speed, or 2600 rpm ) A = The injection pump "size" this governor is intended for use with 2 B = Design change code. B = second version 1005 D = Bosch code for application and usage of governor

Re: Diesel pomp aflaten stellen, eindigt steeds in revisie?

Geplaatst: 14 nov 2018, 13:22
door melvin
Hi Mede Delftenaar!

Nu resteerd mij de vraag, wat heb je uit eindelijk egdaan? En heeft het geholpen?

Re: Diesel pomp aflaten stellen, eindigt steeds in revisie?

Geplaatst: 19 nov 2018, 16:37
door G.W.
Hallo Melvin,

mede Delftenaar idd :-)

Ik ben er nog niet aan toe gekomen door teveel zakelijk en privé dingen.

En omdat ik ook eerst mijn bus gekeurd moest krijgen. 2,5 maand :-( Dit vanwege de remmen en het niet echt meer meewerken van de garage. Het had binnen 5 minuten klaar kunnen zijn door even een tandje er bij of eraf. Maar helaas, dus daar gaan we niet meer naar toe. .

Zodra ik het gedaan heb laat ik het je weten.

Weet jij misschien nog een werkplaats of schuur te huur in de buurt om wat plaat werk te doen? De inzet stukken zijn weg gerot, verder is hij technisch top :mad:

Re: Diesel pomp aflaten stellen, eindigt steeds in revisie?

Geplaatst: 14 jan 2019, 13:55
door G.W.
Hallo Melvin,

ik ben er helaas nog niet aan toe gekomen. Ik had het even druk waar onder, 4 lek gestoken banden, :evil: :evil: :evil: :evil: ,
met een scherpe punt. Daardoor konden ze gelukkig gerepareerd worden en hoefde ik mijn 2 jaar oude banden niet te vervangen.

Ik ga hem waarschijnlijk vanaf nu stallen, veiliger.

Het zal denk ik in de lente worden. Ik laat het je weten,

Gr Ger

Re: Diesel pomp aflaten stellen, eindigt steeds in revisie?

Geplaatst: 22 jan 2019, 20:46
door melvin
In Delft lek gestoken? Niet best!

Succes! Ik hou het hier wel in de gaten..

Re: Diesel pomp aflaten stellen, eindigt steeds in revisie?

Geplaatst: 28 jan 2019, 09:16
door Berthil
G.W. schreef:
14 jan 2019, 13:55
ik ben er helaas nog niet aan toe gekomen. Ik had het even druk waar onder, 4 lek gestoken banden, :evil: :evil: :evil: :evil: ,
Hoi hier ex delftenaar,
Wat een klere streek.

Groeten Berthil.